Pro žáky a učitele mikroregionů Třebíčska by získání základních znalostí o regionu z jednoho pramene nemuselo být v budoucnu problémem. Ekologickému vzdělávacímu středisku Chaloupky se podařilo získat dotaci milion korun z EU na projekt, zahrnující vydání tří regionálních učebnic – Moravskobudějovicka, Velkobítešska a Okříšska. „Projekt trvá od loňského listopadu až do června roku 2012. Jeho součástí je i pilotní výuka,“ uvedl Martin Kříž, vedoucí chaloupeckého střediska.
Každá z nových učebnic je určena žákům základních škol, pouze učebnice pro Moravskobudějovicko bude zaměřena zejména na středoškoláky. Učebnice budou mít podobu pracovních listů s důležitými informacemi z daného regionu napříč všemi předměty – historie, literatury, okolní přírody, průmyslu. „Chtěli bychom, aby šlo o jakési interaktivní učebnice, takové, co nutí žáka aktivně pracovat s materiálem. Učitelé dostanou zvlášť zpracovaný metodický materiál,“ přiblížila pracovnice z Chaloupek.
Budují pracovní tým pro každý region
V první fázi by měla vyjít učebnice Okříšska, následně se budou zpracovávat i učebnice Velkobítešska a Moravskobudějovicka. Pro každou z nich se nyní sestavuje tým učitelů a odborníků, znalců regionu. Setkání pro vydání učebnice proběhlo na Okříšsku, bohužel však podle Martina Kříže přišla jen malá hrstka zájemců o danou věc. „Chystáme se na to téma zvlášť hovořit ještě s učiteli v Okříškách,“ poznamenal.
Zajímavý názor na regionální učebnice má Marie Javorková, zástupkyně ředitele Gymnázia Třebíč: „Dílčích regionálních publikací je moc. Každá škola, každý kantor jich má spousty. Není tu žádný garant, který by ty prameny zpracoval. Mám pocit, jako bychom dělali pořád všechno od začátku, jako bychom objevovali Ameriku.“
Obdobný názor jsme zaslechli od její kolegyně, češtinářky Dany Pelánové.
„Do češtiny by to pomohlo, kdyby tam bylo všechno. Kdybych neměla za pětadvacet let nashromážděné vlastní regionální materiály, tak se to těžko shání,“ vysvětluje kantorka.
O tématu regionálních učebnic jsme hovořili také s Martinem Hlávkou, ředitelem ZŠ T.G. Masaryka: „Jako myšlenka je to vynikající věc. Ale přijde mi, že roztříštit Třebíčsko zase na menší mikroregiony je zbytečné. Měla by to být učebnice, která by obsáhla celý okres a nejen určitý mikroregion. To bychom pak mohli dělat zvlášť učebnici pro Třebíč.“
Podle něj by měla mít regionální učebnice dosah většího rázu. Domnívá se, že třebíčský okres byl solidním regionem, který měl nějakou společnou historii. „Do výuky by se taková věc rozhodně hodila,“ konstatuje ředitel.