„Výhledově by v provozu mělo být několik stovek pracovníků, vývoj bude záviset na objemu zakázek,“ řekl marketingový manažer Vlado Murár. První velkou objednávku získal Tedom na Slovensku, kde si 19 autobusů na plynový pohon objednal dopravní podnik v Košicích. „Po prodeji několika vozů v Česku je to první velká zakázka v zahraničí," uvedl Murár. Výběrové řízení Tedom vyhrál v létě, nyní košickému dopravci předal prvních sedm autobusů.

„Autobusy jsou poháněny stlačeným zemním plynem (CNG) a ve srovnání s naftovým pohonem mají velmi nízké emise výfukových plynů,“ uvedl Murár. Plynové motory se vyrábí v bývalé motorárně Liaz v Jablonci nad Nisou, kterou Tedom vlastní od roku 2003. Třebíčský závod stál kolem 160 milionů korun. Výroba nízkopodlažních autobusů začala v prvním čtvrtletí tohoto roku. Vozy vycházejí z koncepce Neoplan, mohou mít i naftový motor.

Plynové motory Tedom využívá také u projektů v energetice. Vsazuje je hlavně do kogeneračních jednotek, které z plynu vyrábějí elektřinu. Taková zařízení slouží i na skládkách komunálního odpadu, kde zpracovávají skládkový plyn. „Ten obsahuje vysoké procento metanu, který je při úniku do atmosféry jedním z původců takzvaného skleníkového efektu," řekl Murár.

Na 15 skládkách v Česku provozuje Tedom 21 soustrojí, která ročně vyrobí kolem 50 megawatthodin elektřiny. „S touto koncepcí pronikáme i do zahraničí," podotkl Murár. Před pěti lety firma vybudovala energetické centrum na skládce v Lotyšsku, letos začala vyrábět proud na skládce u maďarského Szegedu. Kogenerační jednotky Tedom začaly letos sloužit také v řadě funkčních i uzavřených uhelných dolů na Ostravsku, kde vyrábějí elektřinu a teplo z důlního plynu.

Holding Tedom zaměstnává v celé republice 680 lidí, z toho na Třebíčsku 250. Letos očekává obrat kolem dvou miliard korun.