VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Začínali jsme s motorem z favorita

TŘEBÍČ - Pokud se chcete setkat s jedním z nejúspěšnějších lidí třebíčského okresu Josefem Jelečkem, nemáte lehkou práci. Generální ředitel firmy TEDOM volným časem rozhodně neoplývá.

9.6.2007
SDÍLEJ:

Generální ředitel firmy TEDOM Josef Jeleček.Foto: DENÍK/ archiv

Jeho firmě mimo jiné patří šedočerná několikapatrová budova a haly v průmyslové zóně na okraji Třebíče. Co v nich vzniká, co tomu předcházelo a kam firma TEDOM kráčí?

Nové haly jsou předpokládám určené pro výrobu autobusů.

Všechno, co tu vidíte, je připraveno pro jejich výrobu. Letos jich tu smontujeme zhruba třicet, kapacita je na desetinásobek v téhle chvíli. Kdyžby se dařilo, můžeme to celé rozšířit a přizpůsobit momentální poptávce.

Takže tu autobusy pouze montujete?

Karosářské drobnosti si tu vyrábíme, ale jinak je to tak, že tady z dovezených dílů montujeme autobusy. Plus, abych upřesnil, přesunuli jsme sem část výroby kogeneračních jednotek.

Kogenerační jednotky – co přesně to je?

Představte si motor, který je napojený na generátor. Tím se vyrábí elektřina. Takové zařízení slouží k vytápění nebo i klimatizování objektů. Přebytek energie se pak prodá do sítě. Vidíte tuhle velkou halu? Je klimatizovaná, v zimě vyhřívaná právě z takové kogenerační jednotky. Pořizovací náklady se nám tu vrátí za tři roky.

To je slušný výsledek. Co rodinné domky, existuje něco podobného i pro ně?

A to jsme u zrodu firmy TEDOM. Hned po revoluci jsme se do výroby takových malých jednotek pustili. U nás v té době zcela nová věc už byla v zahraničí celkem známá. Kancelář jsme tehdy měli v paneláku a na první zařízení jsme dostali dotaci a vyrobili jej ve Výčapech. Motor byl tehdy z favorita a kapacitně se jednalo o vytápění malého objektu. Od té doby jsme udělali velký skok. Dnes tyto kogenerační jednotky dodáváme spíše do velkých objektů. Třeba třebíčské fórum ji od nás má. V roce 2003 jsme předali tisící výrobek tohoto typu.

Co mají společného autobusy s kogeneračními jednotkami?

Motor, když to velmi zjednoduším. Před čtyřmi lety jsme získali v dražbě motorárnu končící firmy Liaz. A řekli jsme si, že by se tyhle motory měly vrátit zpět do autobusů. Už od roku 1994 jsme liazácké motory upravovali na zemní plyn. S tímhle produktem jsme zaznamenali úspěch, protože snesl srovnání s nejlepšími v zahraničí. I naše dodací lhůty byly poměrně krátké. Navíc rozjíždíme výrobu nákladních automobilů. Konstrukčně vycházejí z posledního typu vozidla Liaz.

Takže jsme zpátky u výroby autobusů v Třebíči. Jaká je konkurence v tomto oboru?

Velká. U nás jsou dva velcí výrobci – IVECO (bývalá Karosa pozn. red.) a SOR. Dělají stovky těchto vozidel ročně. O těch našich z Třebíče se dá říct, že jsou poměrně úsporné, ať už jezdí na naftu či na zkapalněný plyn. Plynový pohon vykazuje úsporu 25 – 30 procent finančních prostředků vložených do pohonných hmot.

Co říkáte na bratislavský incident z nedávné doby?

Myslíte ten autobus veřejné hromadné dopravy, co začal hořet? Tam šlo o problém, který vznikl na jiné části vozidla, než bylo zařízení na plynový pohon. Ze záběrů bylo jasné, že nehrozilo nebezpečí výbuchu. Tady je standartně vše zabezpečeno tak, že pokud se už taková věc stane, plyn začne postupně odhořívat směrem vzhůru. Tak jak postupně ubývá tlak v zařízení. To je konstrukčně velmi dobře zabezpečeno. Není znám případ, že by takový autobus vyletěl do povětří.

Skládky a využití bioplynu, to je další z vašich aktivit.

Představme si velkou hromadu odpadků. Bagry ji udusají. My do ní v určité hustotě navrtáme díry až ke dnu, do kterých dáme perforované trubky. Nahoře je napojíme na systém potrubí a zachycený metan spálíme v již zmíněné kogenerační jednotce. Tam se přemění na elektřinu, popřípadě na teplo. Velikou zakázku v téhle oblasti jsme před několika lety uskutečnili v Lotyšské Rize. Měla hodnotu 4,5 milionu euro. Je to vlastně ekologická záležitost, metan je totiž skleníkový plyn.

TTS a TEDOM jsou dva názvy, které si lidé často pletou. Mají tyto dva subjekty něco společného?

Donedávna měly. Třebíčská tepelná společnost byla stoprocentní dceřinnou společností TEDOMu. Počátkem letošního roku se firmy od sebe oddělily de facto z toho důvodu, že každá už má po těch letech úplně jiný typ byznysu. S ředitelem TTS Richardem Horkým nadále zůstáváme dobrými přáteli. Líbí se mi jeho současná aktivita v areálu továrny BOPO. Nová městská čtvrť, ke vzniku které přispěje mimo jiné i on, je veskrze dobrá myšlenka.

Kde všude má firma TEDOM své aktivity?

Jmenovitě jsou to: Výčapy, Třebíč, továrna na strojní část kogeneračních jednotek v Hořovicích, společnost TEPLO Ivančice, Jesenická tepelná společnost, Příborská tepelná společnost, totéž ve Volyni, Svitavách, Světlé nad Sázavou, Zruči nad Sázavou a různě po Slovensku. Skládkový plyn využíváme v Praze, Ostravě, Teplicích Chvaleticích a v lotyšské Rize. Motorárna Liazu Jablonec nad Nisou se dnes jmenuje TEDOM, Divize motory. A všechno začalo před sedmnácti lety nápadem s malou kogenerační jednotkou.

9.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 15 000 Kč Kuchaři (kromě šéfkuchařů) KUCHAŘ/KA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Výhodou znalost slovem a písmem turecký jazyk, znalost turecké kuchyně výhodou., První kontakt telefonicky 778 404 506 od 12:00 do 20:00 hod.. Pracoviště: Mehmet yükselten - pracoviště třebíč, Soukenická, č.p. 38, 674 01 Třebíč 1. Informace: Mehmet Yükselten, +420 778 404 506od12:00do20:00hod.. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 120 Kč Zámečníci strojů ZÁMEČNÍK. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Práce s plechem - stříhání, ohraňování, tváření., Vhodné i pro absolventy., Praxe vítána., Nástup možný ihned., Mzda po zapracování 120,- Kč/hod.. Pracoviště: Zkkc s.r.o. provozovna, V. Nezvala, č.p. 437, 674 01 Třebíč 1. Informace: Miloslav Caha, +420 606 720 508. Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 27 600 Kč Provozní zámečníci, údržbáři ÚDRŽBÁŘ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 27600 kč, mzda max. 30900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Min. SOU vzdělání, vyučen v oboru, praxe vítána, zkušenosti s údržbou forem v lisovnách plastů výhodou, zodpovědnost, samostatnost, pracovní nasazení, časová flexibilita, komunikativnost, zájem o obor a technické myšlení. Náplní práce je údržba a opravy strojů a strojírenských zařízení, práce při výrobě, montáži, opravách, rekonstrukcích, seřizování a zkoušení technických strojů, přípravků a zařízení a forem na lisování plastů., Zaměstnanecké výhody: Práce v perspektivní společnosti, adekvátní finanční ohodnocení, příspěvek na stravování, na penzijní připojištění, dovolená 25 dnů, možnost vzdělávání a příležitost k profesnímu i osobnímu rozvoji. , Kontakt:, - osobně: Žďárského 184, Kožichovice, Třebíč od 9:00 - 11:00 hod., - e-mailem: simova.voriskova@upzavody.cz, - telefonicky: 734 761 756 v pracovní dny od 9:00 do 14:00 hod.. Pracoviště: Up závody s.r.o.-pracoviště třebíč (součást gumotex a.s.), Žďárského, č.p. 184, 674 01 Třebíč 1. Informace: Simona Voříšková, +420 734 761 756vpracovnídny9:00-14:00hod.. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 17 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků SKLADNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: evidence skladu, obsluha manipulačního vozíku, příprava výrobků na vyexpedování., Práce fyzicky náročnější (vhodná spíše pro muže)., Požadujeme: manuální zručnost, flexibilitu, spolehlivost, zodpovědnost, znalost práce na PC, oprávnění na VZV výhodou., Možnost prodloužení pracovní smlouvy. , Pracovní doba od 6.00 - 14.30 hod., První kontakt e-mailem: iva.zichova@inapa.cz. Pracoviště: Inapa s.r.o., Průmyslová, č.p. 223, 674 01 Třebíč 1. Informace: Iva Zichová, +420 530 513 230.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jihlavské podzemí. Ilustrační foto.

Filmaři objevovali krásy Vysočiny

Naše domácí brambory jsou podle odborníků  kvalitní a zaslouží si pozornost spotřebitelů.

Potřebujeme vlastní brambory, ne jen ty z dovozu, říká šéf bramborářů

V hokejovém derby vyzrála budějovická Žihadla na Bruslaře

Vysočina – Hokejová druhá liga – skupin Jih a Východ měla ve středu na programu 10. kolo.

Novorozence v Třebíči bude hlídat 28 nových monitorů dechu

Třebíč - Nadace Křižovatka předala ve čtvrtek 18. října novorozeneckému oddělení třebíčské nemocnice dvacet osm monitorů dechu v celkové hodnotě 56 tisíc korun. Z rukou dárců, mezi kterými jsou také třebíčské firmy, je převzala primářka dětského a novorozeneckého oddělení Alena Holubová a ředitelka nemocnice Eva Tomášová.

Zaměstnanci třebíčské nemocnice vysadili lípu ke 100. výročí ČSR

Třebíč – Zaměstnanci třebíčské nemocnice vysadili lípu ke 100. výročí vzniku Československé republiky. Slavnostního setkání se ve čtvrtek 18. října zúčastnili zdravotníci, pacienti i veřejnost. K příjemné atmosféře přispěli žáci Základní umělecké školy Třebíč s písněmi od J. Ježka.

OBRAZEM: Lahve ze světelské sklárny Bomma pomůžou dobré věci

Vysočina – Deset designových aukčních lahví ze světelské sklárny Bomma pomůže dobré věci. Výtěžek z jejich dobročinné aukce půjde na konto Centra Paraple, které pomáhá vozíčkářům s poškozením míchy.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT