VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Začínali jsme s motorem z favorita

TŘEBÍČ - Pokud se chcete setkat s jedním z nejúspěšnějších lidí třebíčského okresu Josefem Jelečkem, nemáte lehkou práci. Generální ředitel firmy TEDOM volným časem rozhodně neoplývá.

9.6.2007
SDÍLEJ:

Generální ředitel firmy TEDOM Josef Jeleček.Foto: DENÍK/ archiv

Jeho firmě mimo jiné patří šedočerná několikapatrová budova a haly v průmyslové zóně na okraji Třebíče. Co v nich vzniká, co tomu předcházelo a kam firma TEDOM kráčí?

Nové haly jsou předpokládám určené pro výrobu autobusů.

Všechno, co tu vidíte, je připraveno pro jejich výrobu. Letos jich tu smontujeme zhruba třicet, kapacita je na desetinásobek v téhle chvíli. Kdyžby se dařilo, můžeme to celé rozšířit a přizpůsobit momentální poptávce.

Takže tu autobusy pouze montujete?

Karosářské drobnosti si tu vyrábíme, ale jinak je to tak, že tady z dovezených dílů montujeme autobusy. Plus, abych upřesnil, přesunuli jsme sem část výroby kogeneračních jednotek.

Kogenerační jednotky – co přesně to je?

Představte si motor, který je napojený na generátor. Tím se vyrábí elektřina. Takové zařízení slouží k vytápění nebo i klimatizování objektů. Přebytek energie se pak prodá do sítě. Vidíte tuhle velkou halu? Je klimatizovaná, v zimě vyhřívaná právě z takové kogenerační jednotky. Pořizovací náklady se nám tu vrátí za tři roky.

To je slušný výsledek. Co rodinné domky, existuje něco podobného i pro ně?

A to jsme u zrodu firmy TEDOM. Hned po revoluci jsme se do výroby takových malých jednotek pustili. U nás v té době zcela nová věc už byla v zahraničí celkem známá. Kancelář jsme tehdy měli v paneláku a na první zařízení jsme dostali dotaci a vyrobili jej ve Výčapech. Motor byl tehdy z favorita a kapacitně se jednalo o vytápění malého objektu. Od té doby jsme udělali velký skok. Dnes tyto kogenerační jednotky dodáváme spíše do velkých objektů. Třeba třebíčské fórum ji od nás má. V roce 2003 jsme předali tisící výrobek tohoto typu.

Co mají společného autobusy s kogeneračními jednotkami?

Motor, když to velmi zjednoduším. Před čtyřmi lety jsme získali v dražbě motorárnu končící firmy Liaz. A řekli jsme si, že by se tyhle motory měly vrátit zpět do autobusů. Už od roku 1994 jsme liazácké motory upravovali na zemní plyn. S tímhle produktem jsme zaznamenali úspěch, protože snesl srovnání s nejlepšími v zahraničí. I naše dodací lhůty byly poměrně krátké. Navíc rozjíždíme výrobu nákladních automobilů. Konstrukčně vycházejí z posledního typu vozidla Liaz.

Takže jsme zpátky u výroby autobusů v Třebíči. Jaká je konkurence v tomto oboru?

Velká. U nás jsou dva velcí výrobci – IVECO (bývalá Karosa pozn. red.) a SOR. Dělají stovky těchto vozidel ročně. O těch našich z Třebíče se dá říct, že jsou poměrně úsporné, ať už jezdí na naftu či na zkapalněný plyn. Plynový pohon vykazuje úsporu 25 – 30 procent finančních prostředků vložených do pohonných hmot.

Co říkáte na bratislavský incident z nedávné doby?

Myslíte ten autobus veřejné hromadné dopravy, co začal hořet? Tam šlo o problém, který vznikl na jiné části vozidla, než bylo zařízení na plynový pohon. Ze záběrů bylo jasné, že nehrozilo nebezpečí výbuchu. Tady je standartně vše zabezpečeno tak, že pokud se už taková věc stane, plyn začne postupně odhořívat směrem vzhůru. Tak jak postupně ubývá tlak v zařízení. To je konstrukčně velmi dobře zabezpečeno. Není znám případ, že by takový autobus vyletěl do povětří.

Skládky a využití bioplynu, to je další z vašich aktivit.

Představme si velkou hromadu odpadků. Bagry ji udusají. My do ní v určité hustotě navrtáme díry až ke dnu, do kterých dáme perforované trubky. Nahoře je napojíme na systém potrubí a zachycený metan spálíme v již zmíněné kogenerační jednotce. Tam se přemění na elektřinu, popřípadě na teplo. Velikou zakázku v téhle oblasti jsme před několika lety uskutečnili v Lotyšské Rize. Měla hodnotu 4,5 milionu euro. Je to vlastně ekologická záležitost, metan je totiž skleníkový plyn.

TTS a TEDOM jsou dva názvy, které si lidé často pletou. Mají tyto dva subjekty něco společného?

Donedávna měly. Třebíčská tepelná společnost byla stoprocentní dceřinnou společností TEDOMu. Počátkem letošního roku se firmy od sebe oddělily de facto z toho důvodu, že každá už má po těch letech úplně jiný typ byznysu. S ředitelem TTS Richardem Horkým nadále zůstáváme dobrými přáteli. Líbí se mi jeho současná aktivita v areálu továrny BOPO. Nová městská čtvrť, ke vzniku které přispěje mimo jiné i on, je veskrze dobrá myšlenka.

Kde všude má firma TEDOM své aktivity?

Jmenovitě jsou to: Výčapy, Třebíč, továrna na strojní část kogeneračních jednotek v Hořovicích, společnost TEPLO Ivančice, Jesenická tepelná společnost, Příborská tepelná společnost, totéž ve Volyni, Svitavách, Světlé nad Sázavou, Zruči nad Sázavou a různě po Slovensku. Skládkový plyn využíváme v Praze, Ostravě, Teplicích Chvaleticích a v lotyšské Rize. Motorárna Liazu Jablonec nad Nisou se dnes jmenuje TEDOM, Divize motory. A všechno začalo před sedmnácti lety nápadem s malou kogenerační jednotkou.

9.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 15 000 Kč Všeobecní administrativní pracovníci PRACOVNÍK PRO MARKETING A ADMINISTRATIVU. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Obor: cestovní ruch, gastronomie, ochod a služby, Požadujeme:, - aktivní práce s internetem a PC, - znalost grafického softwaru, - základy účetnictví , - znalost jazyka výhodou. Pracoviště: Stratos real s.r.o. - provozovna třebíč, Karlovo nám., č.p. 24, 674 01 Třebíč 1. Informace: Jana Necidová, +420 777 721 910PO-PÁ8:00-16:00. Výroba - Výroba Strojní inženýři a projektanti 26 000 Kč Strojní inženýři projektanti, konstruktéři Strojní konstruktér. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč, mzda max. 32000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , , - Vypracování konstrukční výkresové dokumentace a specifikace vyvíjeného produktu, - Samostatné zpracovávání konstrukčních vývojových úkolů, - Koordinace a konstrukční dozor ve výrobě nových výrobků a dílů, , , Požadujeme: , , - Min. SŠ vzdělání technického zaměření (ve strojírenském nebo příbuzném oboru), - Znalost práce s konstrukčními 2D a 3D SW (Autodesk, Inventor a Vault), - Základní znalost anglického jazyka , - Práce s počítačem (MS Office), - Schopnost řešit technickou problematiku, - Tvůrčí přístup k řešení úkolů, - Řidičský průkaz skupiny B, - Flexibilitu, komunikativnost, spolehlivost, samostatnost, , Nabízíme: , , - Perspektivu ve stabilní a stále se rozvíjející firmě , - Možnost seberealizace - odborný a profesní růst , - Odpovídající platové ohodnocení , - Příspěvek na stravování , - Jazykové a další vzdělávací kurzy, - Firemní benefity (dovolená navíc, 3 dny zdravotního volna,….). Pracoviště: Tedom a.s. - provoz třebíč, hrotovická-průmyslová zóna č.p.160, Hrotovická-Průmyslová Zóna, č.p. 160, 674 01 Třebíč 1. Informace: Zdeňka Malá, +420 953 311 003. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 85 Kč Prodavači potravinářského zboží PPRODAVAČ/KA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 85 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pro prodejnu masa a uzenin v Náměšti nad Oslavou (Masarykovo nám. 93) hledáme na částečný (případně celý, brigádu DoPČ/DoPP) úvazek kolegy-ni. Podmínka - Zdravotní průkaz. Náplní práce: Chystání pultů, úklid, obsluha zákazníků. Vhodné i pro studentku (od 15.00 do 17.30 v týdnu a v sobotu od 7.00 do 11.30)., Otevírací doba prodejny Pondělí 8.00 - 16.00; Úterý - Pátek 8.00 - 17.00, Sobota 7.30 - 10.30. Pracoviště: Řeznictví a uzenářství jan pavlíček s.r.o. - prodejna, Masarykovo nám., č.p. 93, 675 71 Náměšť nad Oslavou. Informace: Jaroslava Pavlíčková, +420 775 656 558. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 19 000 Kč Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič malého dodávkového automobilu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Do Masné výroby v Náměšti nad Oslavou hledáme spolupracovníka pro rozvoz masa a uzenin. Náplň práce - chystání objednávek, naskladňování uzenin do dodávky, rozvoz uzenin do místních škol/restaurací. Požadavek: Čistý trestní rejstřík, řidičský průkaz skupiny B, Zdravotní průkaz. Nástupní plat 19 000,-. Práce od 5.00 v jednosměnném provozu., Více informací - p.Pavlíček tel. 774 540 118. Pracoviště: Řeznictví a uzenářství jan pavlíček s.r.o. - výrobna, Masarykovo nám., č.p. 966, 675 71 Náměšť nad Oslavou. Informace: Jan Pavlíček, +420 777 656 557.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 21. srpna 2018

Pochod proti ruské agresivitě a šok ze žraloka: prohlédněte si videa dne

Vysoké záhony Na třebíčské Zahradě u řeky.

Zahrada u řeky v Třebíči zavádí tematické čtvrtky

Redaktor rozhlasu po drátě v Třebíči vysílal o okupaci. Skončil jako zedník

Třebíč - Zprávy a reportáže z prvních dnů srpnové okupace vysílal i městský rozhlas po drátě v Třebíči. Přímo u toho byl vedoucí redaktor rozhlasového studia Richard Paleček. „Pracovníci spojů po 21. srpnu okamžitě zařídili vysílání do státního rozhlasu přes rušičku v Domamili. To bylo od nich velmi odvážné,“ vzpomíná.

Dukovanská jaderná elektrárna láká návštěvy na noční odhalení

Dukovany - Po tři zářijové pátky od devíti večer do jedné ráno mohou zájemci o noční život v jaderné elektrárně navštívit střežený prostor této technické katedrály. Během čtyř hodin se kromě Infocentra a trenažéru návštěvníci podívají také do strojovny a skladu s použitým palivem.

Idioti, volal opilý řidič na strážníky. Skončil v poutech

Moravské Budějovice - Když si někdo sedne za volant opilý, nemá zbytečně provokovat strážníky. Nevyplácí se to. Takové poučení plyne z příběhu, který zveřejnila Městská policie v Moravských Budějovicích.

Turisté si projdou Dukovanské stezky už po dvaadvacáté

Dukovany - Oddíl vysokohorské turistiky při TJ Spartak Třebíč zve příznivce turistiky na výšlap malebnou přírodou v okolí Jaderné elektrárny Dukovany a na zříceninu hradu Templštejn. Pochod se koná v sobotu 1. září. Při procházce krajinou si pak turisté ověří, že se ani 32 let provozu Jaderné elektrárny Dukovany nezanechalo na okolní přírodě stopy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT