VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Začínali jsme s motorem z favorita

TŘEBÍČ - Pokud se chcete setkat s jedním z nejúspěšnějších lidí třebíčského okresu Josefem Jelečkem, nemáte lehkou práci. Generální ředitel firmy TEDOM volným časem rozhodně neoplývá.

9.6.2007
SDÍLEJ:

Generální ředitel firmy TEDOM Josef Jeleček.Foto: DENÍK/ archiv

Jeho firmě mimo jiné patří šedočerná několikapatrová budova a haly v průmyslové zóně na okraji Třebíče. Co v nich vzniká, co tomu předcházelo a kam firma TEDOM kráčí?

Nové haly jsou předpokládám určené pro výrobu autobusů.

Všechno, co tu vidíte, je připraveno pro jejich výrobu. Letos jich tu smontujeme zhruba třicet, kapacita je na desetinásobek v téhle chvíli. Kdyžby se dařilo, můžeme to celé rozšířit a přizpůsobit momentální poptávce.

Takže tu autobusy pouze montujete?

Karosářské drobnosti si tu vyrábíme, ale jinak je to tak, že tady z dovezených dílů montujeme autobusy. Plus, abych upřesnil, přesunuli jsme sem část výroby kogeneračních jednotek.

Kogenerační jednotky – co přesně to je?

Představte si motor, který je napojený na generátor. Tím se vyrábí elektřina. Takové zařízení slouží k vytápění nebo i klimatizování objektů. Přebytek energie se pak prodá do sítě. Vidíte tuhle velkou halu? Je klimatizovaná, v zimě vyhřívaná právě z takové kogenerační jednotky. Pořizovací náklady se nám tu vrátí za tři roky.

To je slušný výsledek. Co rodinné domky, existuje něco podobného i pro ně?

A to jsme u zrodu firmy TEDOM. Hned po revoluci jsme se do výroby takových malých jednotek pustili. U nás v té době zcela nová věc už byla v zahraničí celkem známá. Kancelář jsme tehdy měli v paneláku a na první zařízení jsme dostali dotaci a vyrobili jej ve Výčapech. Motor byl tehdy z favorita a kapacitně se jednalo o vytápění malého objektu. Od té doby jsme udělali velký skok. Dnes tyto kogenerační jednotky dodáváme spíše do velkých objektů. Třeba třebíčské fórum ji od nás má. V roce 2003 jsme předali tisící výrobek tohoto typu.

Co mají společného autobusy s kogeneračními jednotkami?

Motor, když to velmi zjednoduším. Před čtyřmi lety jsme získali v dražbě motorárnu končící firmy Liaz. A řekli jsme si, že by se tyhle motory měly vrátit zpět do autobusů. Už od roku 1994 jsme liazácké motory upravovali na zemní plyn. S tímhle produktem jsme zaznamenali úspěch, protože snesl srovnání s nejlepšími v zahraničí. I naše dodací lhůty byly poměrně krátké. Navíc rozjíždíme výrobu nákladních automobilů. Konstrukčně vycházejí z posledního typu vozidla Liaz.

Takže jsme zpátky u výroby autobusů v Třebíči. Jaká je konkurence v tomto oboru?

Velká. U nás jsou dva velcí výrobci – IVECO (bývalá Karosa pozn. red.) a SOR. Dělají stovky těchto vozidel ročně. O těch našich z Třebíče se dá říct, že jsou poměrně úsporné, ať už jezdí na naftu či na zkapalněný plyn. Plynový pohon vykazuje úsporu 25 – 30 procent finančních prostředků vložených do pohonných hmot.

Co říkáte na bratislavský incident z nedávné doby?

Myslíte ten autobus veřejné hromadné dopravy, co začal hořet? Tam šlo o problém, který vznikl na jiné části vozidla, než bylo zařízení na plynový pohon. Ze záběrů bylo jasné, že nehrozilo nebezpečí výbuchu. Tady je standartně vše zabezpečeno tak, že pokud se už taková věc stane, plyn začne postupně odhořívat směrem vzhůru. Tak jak postupně ubývá tlak v zařízení. To je konstrukčně velmi dobře zabezpečeno. Není znám případ, že by takový autobus vyletěl do povětří.

Skládky a využití bioplynu, to je další z vašich aktivit.

Představme si velkou hromadu odpadků. Bagry ji udusají. My do ní v určité hustotě navrtáme díry až ke dnu, do kterých dáme perforované trubky. Nahoře je napojíme na systém potrubí a zachycený metan spálíme v již zmíněné kogenerační jednotce. Tam se přemění na elektřinu, popřípadě na teplo. Velikou zakázku v téhle oblasti jsme před několika lety uskutečnili v Lotyšské Rize. Měla hodnotu 4,5 milionu euro. Je to vlastně ekologická záležitost, metan je totiž skleníkový plyn.

TTS a TEDOM jsou dva názvy, které si lidé často pletou. Mají tyto dva subjekty něco společného?

Donedávna měly. Třebíčská tepelná společnost byla stoprocentní dceřinnou společností TEDOMu. Počátkem letošního roku se firmy od sebe oddělily de facto z toho důvodu, že každá už má po těch letech úplně jiný typ byznysu. S ředitelem TTS Richardem Horkým nadále zůstáváme dobrými přáteli. Líbí se mi jeho současná aktivita v areálu továrny BOPO. Nová městská čtvrť, ke vzniku které přispěje mimo jiné i on, je veskrze dobrá myšlenka.

Kde všude má firma TEDOM své aktivity?

Jmenovitě jsou to: Výčapy, Třebíč, továrna na strojní část kogeneračních jednotek v Hořovicích, společnost TEPLO Ivančice, Jesenická tepelná společnost, Příborská tepelná společnost, totéž ve Volyni, Svitavách, Světlé nad Sázavou, Zruči nad Sázavou a různě po Slovensku. Skládkový plyn využíváme v Praze, Ostravě, Teplicích Chvaleticích a v lotyšské Rize. Motorárna Liazu Jablonec nad Nisou se dnes jmenuje TEDOM, Divize motory. A všechno začalo před sedmnácti lety nápadem s malou kogenerační jednotkou.

9.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 12 200 Kč

Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech ŠIČKA, ŠVADLENA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: . Pracoviště: Kvis b+s s.r.o., Romana Havelky, č.p. 1018, 675 31 Jemnice. Informace: Iveta Smetanová, +420 721 640 163.

Výroba - Výroba Obsluha strojů 27 200 Kč

Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z papíru OPERÁTOR - OBSLUHA VÝROBNÍCH LINEK. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 27200 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Operátor- tiskař výrobních linek má na starosti obsluhu výrobních linek vč. přelisu, potisku a balení a zajišťuje jejich chod tak, aby stroje produkovaly výrobky splňující všechna stanovená kritéria kvality., Požadujeme: , * Dobrý zdravotní stav, dobrý sluch (nutnost absolvovat audio testy) barvocit, výška min. 170cm fyzická zdatnost (zvedají se i břemena těžší než 20 kg tj. práce není vhodná pro ženy), * Schopnost práce v týmu, vysokého nasazení, * Samostatnost, spolehlivost, zodpovědnost, * Schopnost pracovat v nepřetržitém provozu vč. sobot a nedělí, * Vyučení ve strojírenském nebo elektro oboru či praxe v těchto oborech výhodou, Zaměstnanecké výhody: Dovolená v délce 6 týdnů, příspěvek formou kafeteria, bezúročná firemní půjčka, 13. plat dle výsledků firmy, příspěvek na stravování, příplatek za odpolední, noční a víkendové směny a nepřetržitý provoz, příspěvek na dopravu dle vzdálenosti od firmy až 7000,- Kč., Vhodné i pro absolventy., Kontakt:, - telefonicky: 568 894 111 , - e-mailem: prace@huhtamaki.com - v případě zájmu zašlete životopis. Pracoviště: Huhtamaki česká republika, a.s., Petrovická, č.p. 101, 675 21 Okříšky. Informace: - prace@huhtamaki.com, +420 568 894 111.

Kultura a sport - Kultura a sport Maséři (kromě odborných masérů ve 20 000 Kč

Maséři (kromě odborných masérů ve zdravotnictví) MASÉR/KA SPORTOVNÍ A REKONDIČNÍ MASÁŽE. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Možno i bez praxe s možností zaškolení., Pracovní doba ráno: 7:00 - 13:00 hod, odpo: 14:00 - 21:00 hod, Místo výkonu práce: Velkomeziříčská č. p. 1121, Třebíč. Pracoviště: Blanka nohová, pracoviště, Velkomeziříčská, č.p. 1121, 674 01 Třebíč 1. Informace: Blanka Nohová, .

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitelka mateřské školy 12 405 Kč

Učitelé v oblasti předškolní výchovy UČITELKA MŠ. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12405 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Základní škola mateřská škola kralice nad oslavou, příspěvková organizace, okres třebíč, Martinská, č.p. 52, 675 73 Rapotice. Informace: Iva Zejdová, +420 568 643 612.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Třebíč se v posledním divizním zápase rozloučila se soutěží porážkou

Slavnost Barchan v Jemnici.
50

Jemnice žila Barchanem. Podívejte se

OBRAZEM: Náměšť stvrdila postup do krajského přeboru

Třebíčsko – Je rozhodnuto. Fotbalisté Náměště-Vícenic uhájili v závěrečném kole I. A třídy konečné prvenství ve skupině B proti juniorce ze Žďáru nad Sázavou. Šebkovice sice podle očekávání padly v Herálci, ale díky okolnostem ve vyšších soutěží jejich místo není sestupové. O soutěž níž se poroučí Moravské Budějovice.

S šedesáti kily na Sněžku a Nazareth s Masarykem v Havířově: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. června 2018.

Z lesa u Bačkovic zmizelo dřevo

Bačkovice - Nařezané smrkové dřevo ukradl někdo z lesa u Bačkovic na Jemnicku.

Jaroměřické referendum je platné, lidé úložiště nechtějí

Jaroměřice nad Rokytnou - Obyvatelé Jaroměřic nad Rokytnou a místních částí v místním referendu nesouhlasili s vybudováním hlubinného úložiště.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT