Citroën Dyane se začal vyrábět v roce 1967. Měl být reakcí automobilky na Renault 4, kterým konkurence zaútočila na do té doby výsadní postavení Citroëna 2CV. Renault 4 nabízel oproti „kachně" nepatrně více pohodlí, páté výklopné dveře v zádi a modernější pontonovou karoserii. U Citroënu tedy museli udělat vše proto, aby stávající „kachnu" co nejvíce vylepšili. A tak vzniknul model Dyane.

Hlavním rozdílem byla modernější hranatější karoserie s pátými výklopnými dveřmi. Přední světlomety byly zapuštěny do blatníků a vůz byl ozdoben různými chromovanými lištami a doplňky. Změny nastaly také v interiéru. Dyane se dodával ve dvou stupních výbavy a to Luxe a Confort. Později dostala vylepšená „kachna" i silnější motory a to s objemy 435 a 602 ccm. Tyto vozy nesly označení Dyane 4 resp. Dyane 6. Nejsilnější Dyane 6 tak dokázal uhánět rychlostí až okolo 115 km/hod. Prodejní čísla modelu Dyane v letech 1968 a 1969 předčila jeho letitého bratříčka 2CV. Už rok na to se ale ukázalo, že více zákazníků dává raději přednost staré dobré „kachně", kterou již u Citroëna chtěli pomalu odepsat. Dyane už od té doby nikdy nedosáhl prodejnosti typu 2CV a přestal se vyrábět v roce 1983. Poslední vůz typu Dyane se prodal ze skladových zásob v roce 1984. Přitom původní „kachna" zůstala ve výrobě až do roku 1990.

V Třebíči vlastní Citroëna Dyane Lukáš Skalka. Jedná se o nejvýkonnější model Dyane 6 vyrobený v roce 1970. Byl k nám dovezen v roce 2006 ze slunné Nice ve Francii. Během renovace dostal novou atraktivní oranžovou barvu, namísto původní nevýrazné krémové. A proč zvolil Lukáš právě Dyane? Citroën 2CV je bezesporu atraktivní auto, ale přece jen, ve výjimečnosti Dyane nepředčí. Mnohý automobilový odborník totiž velice rád okem spočine na zvláštních křivkách karoserie, která snoubí účelnost typu 2CV s módní vlnou šedesátých let minulého století, navíc ještě okořeněnou špetkou skromného luxusu.

Jan Kotlík