Hollyvoodskou hvězdou se stal Challenger v roce 1971, kdy ztvárnil hlavní roli ve filmu Vanishing Point. Děj je jednoduchý. Téměř sto minut se na obrazovce prohání bílý Challenger se řvoucím motorem a přes několik států USA ho stíhá nespočet policejních vozů. Nic pro intelektuály, ale téměř vše pro vyznavače silných vozů. A protože tento film doslova nedal spát mnoha filmovým producentům, byl v roce 1997 natočen stejnojmenný remake s Viggo Mortensenem v hlavní roli. U nás se vysílal pod názvem Zátaras.

Návrat ke slávě

Smutné období nastalo spolu s druhou generací Challengeru, která vznikla v době naftové krize a vyráběla se v letech 1978 až 1983. Z muscle car nezbylo v podstatě nic a pod kapotou Challengeru ševelil pouhý čtyřválec. Zasvěcení vědí, že se vlastně jednalo o Mitsubishi Saporro montované v Japonsku a opatřené štítky Dodge. Návrat ke staré slávě nastal v roce 2008. Tehdy spatřil světlo světa zcela nový Chlallenger, který však tvary karoserie odpovídal původnímu Challengeru z počátku 70. let minulého století. Samozřejmě se stal obrovským hitem a doplnil tak módní vlnu „retro" stylu amerických sportovních vozů spolu s Fordem Mustangem a Chevroletem Camaro. Novinkou letošního roku je Challenger ve verzi označené Wild Cat (divoká kočka), kde motor dopovaný kompresorem dává řidiči k dispozici plných 707 koní!

Dodge Chlallenger, který jezdí v Třebíči, byl vyroben v roce 1970. Zdobí ho v sedmdesátých letech módní oranžová barva doplněná elegantní bílou střechou. Proporce karoserie tohoto sporťáku taktéž odpovídají aktuálním trendům doby vzniku, tzn. dlouhá příď a krátká záď. Z evropských vozů známe takové proporce karoserií například z Fordu Capri, Cortina nebo Chrysleru 180. Karoserie Challengeru je široká a nízká, což spolu s výraznou přední i zadní maskou podtrhuje agresivní vzhled. Typický interiér obsahuje sedadla s vysokými opěradly, kruhové přístroje usazené ve štítu s imitací dřeva a tříramenný sportovní volant. Ale to nejdůležitější se skrývá pod kapotou. Je to vidlicový osmiválec 383, což znamená objem 6.2 litrů. Vůz byl kompletně renovován, ale největší pozornost byla věnována motoru. Kromě jiného dostal „ostrý" vačkový hřídel a duální výfukové potrubí o průměru tři palce s tlumiči Flowmaster. Výsledkem je několik set divokých koní spolu se zvukem, který nikdo nepřeslechne. Až uvidíte (a hlavně uslyšíte) v ulicích Třebíče tuto oranžovo-bílou bestii, uvědomte si, že se právě díváte na oplechovanou horu svalů, která se právem stala legendou!

JAN KOTLÍK