Tento všestranně nadaný hoch reprezentuje školu v olympiádách hned několika oborů: matematice, fyzice, chemii a dokonce i astronomii. V prvních třech předmětech s přehledem zvítězil v krajských kolech. V astronomii reprezentoval nejen školu, ale jako člen týmu celou Českou republiku na Mezinárodní astronomické olympiádě v Terstu v Itálii. Ve studiu je o stupeň napřed.


Filip Murár se narodil v roce 1993 a chodí do 4.G třídy. „Je to všestranně nadaný a přátelský hoch. O vědy má pozitivní zájem,“ vyjádřila se o něm učitelka Ludmila Prokešová.


Letošní školní rok byl pro Filipa více než úspěšný. Vyhrál v olympiádách hned tří předmětů. Ve fyzikální olympiádě se umístil v krajském kole na prvním místě své kategorie a na druhém ve vyšší kategorii. V matematické olympiádě také zvítězil ve své kategorii, ve vyšší kategorii zaujal rovněž jedno z čelních míst. První místo krajského kola zaujal i v olympiádě chemické.


Jakousi lahůdkou je pro Filipa ovšem astronomie. Loni se umístil na 4. pozici v republikovém finále Astronomické olympiády. Jako člen družstva se pak účastnil mezinárodní kola v Terstu, v Itálii. Soutěžilo tam na 150 lidí z 19 zemí. V astronomii byl Filip úspěšný i letos. Zaujal první místo republikového finále. Příští týden odjíždí na hvězdářské soustředění. Má šanci postoupit do mezinárodního kola, které se letos koná v Číně.


Ředitel gymnázia Radek Blažek je na něj pyšný. Říká o něm, že vyhrává jednu olympiádu za druhou.


Filipe, jak ses vůbec dostal k astronomii?


Astronomickou olympiádu jsem letos dělal druhým rokem. Před tím jsem se k tomu dostal tak, že mě nalákala paní učitelka Ludmila Prokešová. Původně učila na Masaryčce, pořádala to tam a teď totéž zařizuje i u nás. Díky astronomii jsem se dostal k dalším přírodním vědám, matematice, fyzice a chemii. Jednou bych asi chtěl tyto obory studovat na vysoké škole.


Asi se hodně učíš. Jak jsi na tom s knížkami? Čteš nebo dáváš přednost spíše počítačům a internetu, jako asi většina lidí tvého věku?


Jednoznačně víc času trávím u internetu než u knížek. A když už vezmu knížku do ruky, tak sám čím dál míň čtu beletrii. Dřív jsem čítával relativně hodně. Mám spolužáky, kteří přečtou padesát nebo i víc knížek za rok. K tomu jsem se ale nikdy nedostal. Vždycky, když si řeknu, že si něco přečtu a pak se rozhoduji, jestli si mám přečíst raději Harryho Pottera nebo něco z matematiky, tak radši vezmu tu matematiku, protože vzhledem k tomu času mi to přijde efektivnější.


Chodil jsi na základní škole do nějakých kroužků? Jaké jsi měl tehdy zájmy?


Původně mě bavilo hodně hrát na klavír, na klávesy. S postupem času si říkám, že by bylo dobré, kdybych to uměl, ale prostě už se nepřinutím, abych to cvičil a rozvíjel.


Dost času během školního roku trávíš zřejmě u počítače a nad svými oblíbenými obory. Kompenzuješ dlouhé sezení, sportuješ nějak?


Sem tam jezdím na kole. Hrál jsem tři nebo čtyři roky i tenis, ale pak mě to jako ten klavír postupně přestalo bavit.


Jaké jsou tvoje plány pro příští školní rok? Chystáš se opět zúčastnit některých olympiád?


Chtěl bych se mimo jiné zaměřit na korespondenční semináře. Organizují to většinou vysoké školy. Probíhá to tak, že třeba sedmkrát ročně vyjde sada úloh. Řešitelé si to doma řeší. Mohou si to vyhledávat v knihách nebo na internetu nebo se radit s učitelem. Pak ty úlohy pošlou zpátky. Nejúspěšnější studenti se pak mohou dostat do vyšších soutěží


V počtu soutěží jsi skoro rekordmanem. Co spolužáci?


V naší třídě se účastní olympiád i jiní. Hodně si pomáháme. Dáváme si na internet na Spolužáky třeba různé studijní materiály a zápisy ze sešitů, když někdo chyběl.