Dopravní policisté v celé republice spolu se správou a údržbou silnic dávají dohromady seznam úseků komunikací, kde zeleň působí jako nebezpečná pevná překážka. Jde i o stromořadí z Přibyslavic do Číchova, v němž se jen těžko potkávají dva autobusy. Nebo z Jinošova do Kralic.

„Dostali jsme pokyn z ředitelství Služby dopravní policie k revizi silniční vegetace, termín, dokdy ji musíme vyhotovit, máme stanoven na 6. března. V rámci silnic II. a III. tříd na Třebíčsku máme vytipováno asi 800 stromů, které jsou pro šoféry rizikové,“ informoval třebíčský dopravní inženýr Jan Šrutka.

Jedním dechem ale dodal, že bude zřejmě složité, ne-li nemožné, prosadit, aby leckdy nebezpečně blízko silnice rostoucí silné kmeny zmizely.

Obr u Račerovic

Pokud by se měl zmínit o ukázkovém stromě, který z hlediska bezpečnosti silničního provozu porušuje snad úplně všechno, pak by to byl určitě obr, který má metr v průměru a ve zúženém místě vozovky roste v samé krajnici. Nachází se na silnici z Třebíče do Račerovic. „Jenže jde o památný strom, tady někdo těžko něco pořídí,“ dodal dopravní inženýr.

„To by snad byl skoro zločin nechat takový strom porazit, je to jeden z nejvzácnějších na Třebíčsku. Docela mě zmínka v této souvislosti překvapuje, nikdy k němu nebyly výhrady,“ zdůraznil vedoucí odboru životního prostředí v Třebíči Pavel Vosátka.

Pokud je takto bytelná překážka do čtyř metrů od kraje vozovky, musí být vybavena svodidly, nebo odstraněna – z pohledu zákona. Jenže Česko je specifické právě alejemi kolem silnic. „Jsou významným krajinotvorným prvkem, spoluutvářejí obraz české krajiny,“ upozorňuje mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Podle jeho slov stromy zároveň fungují jako větrolamy, zabraňují erozi, pohlcují emise z dopravy, hlavně prach.

„Jejich krása mi byla vážně ukradená, když jsem mířil před 15 lety do Brna a v serpentýnách před Zastávkou jsem se málem zabil,“ vzpomíná dnes šestačtyřicetiletý Jiří z Jaroměřic. Byť do zatáčkovitého úseku nevjel vůbec rychle, na ledovce dostal smyk, auto z kopce postupně samo nabíralo rychlost, až bočně narazilo do stromu. Přežil zázrakem.

Ochranáři jsou nesmlouvaví

Ochranáři jsou ale nesmlouvaví. „Řidič má povinnost přizpůsobit jízdu podmínkám provozu a stavu komunikace. Tedy musí jet s ohledem na to, že podél silnice roste řada stromů. Jede-li například po sídlišti a z obou stran vozovky parkují auta, také jízdu přizpůsobí a zpomalí. Havárie nezpůsobují stromy, ale řidiči,“ zdůraznil mluvčí Jakub Kašpar.

A dodal, že obdobně jako nikdo nepožaduje bourání domů podél silnic a bohužel ani omezení venkovní reklamy, není možné dopravní nehodovost řešit tím, že z české krajiny zmizí stromy.

Dnes správci silnic mohou kácet jen takzvaně na ohlášení.

„Proto jsme v novele zákona o ochraně přírody a krajiny, která je právě projednávána v Poslanecké sněmovně, zpřísnili způsob povolování kácení stromořadí – už bude možné pouze po standardním povolovacím procesu a dohodě mezi příslušným referátem životního prostředí a silničním úřadem,“ poznamenal mluvčí Kašpar.

Statistiky jsou krutě stručné. V loňském roce na českých silnicích zemřelo 985 lidí. Z toho 180 po nárazu do stromu.