„Pravidelné kontroly odhalily pouze jediný objekt v havarijním stavu, a tím je mostek přes potok Chvojnice na silnici mezi Kralicemi nad Oslavou a Rapoticemi. Ten je už zajištěn dopravním značením, které upozorňuje na stav vozovky a omezení dopravy. Maximální povolená rychlost zde byla snížena, upravena je i přednost projíždějících vozidel,“ prozradil jediný sdílný zdroj z jihlavského Ředitelství silnic a dálnic Vysočina. Jelikož však není oprávněn k poskytování informací veřejnosti, přál si zůstat v anonymitě.

Jeho slova však vzápětí zpochybnila tisková mluvčí Krajského úřadu Vysočina Jitka Svatošová: „Ano, jeden most na Třebíčsku je opravdu havarijní, ale mostek u Rapotic to není.“

Jak to tedy ve skutečnosti na Třebíčsku vypadá?

V souvislosti se stavem mostů na Třebíčsku Deník oslovil hned několik institucí, které jsou zodpovědné za správu místních komunikací II. a III. třídy.

„Žádný most v majetku města není v havarijním stavu. Před pár lety se ale při povodních zřítil most v Naloučanech a došlo k přerušení místní komunikace. Ta byla prozatím obnovena použitím vojenského přemostění. Oprava sice v plánu je, jenže kdy k ní dojde, nevím. To je v kompetenci správy a údržby silnic,“ zhodnotil situaci v okolí Náměště nad Oslavou místostarosta Ivo Matoušek.

V Jaroměřicích nad Rokytnou problémy letos vyřešili. „Největší závadou u nás byla porušená statika mostu na hlavním tahu z Třebíče do Budějovic. Opravy už byly dokončeny, jenomže se zhoršil povrch dalšího mostu, po němž vedla objížďka. I tam jsme však provedli úpravu,“ objasnil tajemník městského úřadu v Jaroměřicích Milan Chloupek.

Stav údržbové únavy

Horší situaci mají v Moravských Budějovicích. „Většina mostů je ve stavu údržbové únavy,“ konstatovala Jana Špačková z tamního městského úřadu. „Rekonstrukce je teprve čekají. Obzvláště sledujeme most svaté Anny u koupaliště. Zádrhelem jsou však všechny malé mostky a lávky, které kdysi vznikly jako majetek nikoho. Vedou třeba k zahrádkám, jejichž majitelé se často dožadují dotace na opravy,“ řekla Špačková.

Na místních komunikacích v Třebíči podle vedoucí odboru dopravy Ivany Cahové reálné nebezpečí nehrozí. „Provádíme pravidelné kontroly, podle nichž se pak vyhodnotí aktuálnost oprav. Nedávno proběhla úprava nerovného asfaltu na mostě v ulici Marie Majerové. Častěji zveme mostaře k objektům s výdřevou, tedy takovým, které mají dřevěné nosníky. Tím je například most v Poušově, jenž prošel prohlídkou letos v zimě,“ informovala Cahová.

Velmi špatné existují

Nikdo z kompetentních úřadů žádný z mostů neoznačil za havarijní. Konkrétní místa s objekty označenými stupněm šest, coby mosty ve velmi špatném stavu poskytl až Jaroslav Sedláček ze Správy a údržby silnic Třebíč. „Jediný most označený jako havarijní byl v Opatově. Ten byl stržen a staví se nový. Práce jsou právě před dokončením,“ sdělil. Šestkou jsou podle Sedláčka klasifikovány mosty v Dešově, Chotěbudicích, ve Starči, dále u Budíkovic a mostek na silnici mezi Vladislaví a Číměří. Další, který je u Slavic, již byl opraven. Nejbližší rekonstrukce je naplánovaná i u stropešínského mostu přes Dalešickou přehradu.