VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sportovnímu Pontiacu Fiero nebyly hvězdy nakloněny

Třebíčsko - General Motors se vždy bránil tomu, aby se v řadách jeho vlastních značek vyráběl sportovní automobil, který by konkuroval Chevroletu Corvette. Navzdory všem okolnostem však na počátku osmdesátých let vzniknul v divizi Pontiac malý sportovní dvoumístný automobil.

24.6.2016
SDÍLEJ:

Pozornému oku jistě neuniklo třebíčské Fiero, které je lakováno vyzývavou fialovou barvou a je osazeno motorem Iron Duke.Foto: Jan Kotlík

Nesl název Fiero a jako pravý a nefalšovaný sportovní vůz měl motor uložený uprostřed a pohon zadních kol. Karoserie byla ze sklolaminátu a oporou jí byl pozinkovaný rám.

Pontiac Fiero, vyráběný od roku 1984, měl za úkol uspokojit méně majetné zákazníky, kteří neměli dostatek prostředků na opravdu výkonnou a propracovanou Corvettu.

Ačkoliv mělo Fiero konstrukčně všechny předpoklady k tomu, aby bylo plnohodnotným „sporťákem", vzhledem k omezeným nákladům na jeho vývoj a následně i požadavku na nízkou prodejní cenu, byl vůz vybaven pouze litinovým řadovým čtyřválcem o obsahu 2.5 litru. Tento motor, vyráběný od druhé poloviny sedmdesátých let, byl nazýván Iron Duke a nevynikal zrovna oslnivými výkony. Fiero proto často plnilo úlohu druhého auta v rodině, používaného převážně pro volný čas nebo jízdy na nákupy.

Situace se změnila, když Pontiac vybavil své Fiero vidlicovým šestiválcem o obsahu 2.8 litru, který již uděloval malému vozu slušnou dynamiku. Obliba Fiera pak začala prudce stoupat.

Hořící automobil

Hvězdy však tomuto výjimečnému automobilu nebyly nakloněny. U některých vozů se začaly objevovat závady způsobené omezeným rozpočtem na jeho vývoj a zkoušky. Na vině byla možná i nekvalitní výroba a montáž některých součástek. Výsledkem bylo několik desítek vozů, které díky závadě docela shořely.

Přesto, že se jednalo v celkovém počtu vyrobených kusů o zanedbatelná čísla a výrobce svolával ostatní Fiera na servisní prohlídky, důvěra veřejnosti byla pošramocena. Prodej klesal a poslední Fiero sjelo z montážního pásu v roce 1988.

Celkem bylo za poměrně krátké období vyrobeno jen něco málo přes tři sta tisíc Pontiaců Fiero, což ve srovnání s roční produkcí amerických automobilek není opravdu mnoho.

Dnes se Fiero zařadilo mezi klasické automobily a ve Spojených státech je poptávka po zachovalých kusech veliká. K nám do Evropy však ještě tato informace nedošla, a tak se zde dá najít nejedno slušné Fiero za velice rozumné peníze. Pozornému oku jistě neuniklo třebíčské Fiero, které je lakováno vyzývavou fialovou barvou, je osazeno motorem Iron Duke a jehož fotografie přinášíme.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

24.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 15 000 Kč Zedníci, kamnáři, dlaždiči a montéři suchých staveb ZEDNÍK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 16500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: První kontakt e-mailem: sindelar@eurodejv.cz. Pracoviště: Eurodejv invest s.r.o., 675 41 Nové Syrovice. Informace: David Šindelář, +420 775 704 706. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 13 500 Kč Ostatní uklízeči a pomocníci UKLÍZEČ/KA, MONTÁŽ SOUČÁSTEK. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Místo určeno pouze pro občany s 1., 2., a 3. stupněm invalidity. , Náplň práce: úklid, montování součástek. , Vhodné pro muže i ženy. , Úvazek lze zvýšit na základě oboustranné domluvy. , Pracovní doba od 8:00 do 13:00. , , E-mail: sdz.svobodova@seznam.cz, TELEFONOVAT - pondělí až pátek 8:00 - 15:30 - 778 778 412 - Marie Svobodová. Pracoviště: Sociální družstvo znojmo - pracoviště račerovická 1107, třebíč, Račerovická, č.p. 1107, 674 01 Třebíč 1. Informace: Marie Svobodová, +420 778 778 412PO-PÁ8:00-15:30. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Technický pracovník 40 000 Kč Technici provozu informačních a komunikačních technologií SOFTWAROVÝ SPECIALISTA. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 40000 kč, mzda max. 60000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Základní požadavek - programování v Microsoft .NET (VB.NET, ASP.NET) a Microsoft SQL server (databáze, tabulky, indexy, dotazy). Další znalosti - práce s HTML, CSS styly, JavaScript, MS Office, PHP. , Dále samostatnost, flexibilita, kreativita, aktivní přístup, spolehlivost, pečlivost a cit pro detail. Pracovní poměr na dobu určitou s možností vzniku PP na dobu neurčitou a platový postup. Nástupní plat dle ověřených znalostí 40-60 tis., Zaměstnanecké výhody: stravenky, pružná pracovní doba, zajímavá oblast činnosti, moderní pracovní prostředí., Prvotní kontakt e-mailem: kselikova@ibis.cz. Pracoviště: Ibis ingold, a.s. - pracoviště mor. budějovice, Jiráskova, č.p. 908, 676 02 Moravské Budějovice 2. Informace: Milada Kselíková, +420 776 098 907. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 15 000 Kč Uklízeči a pomocníci v ubytovacích a vzdělávacích zařízeních POKOJSKÁ V HOTELU. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky na zaměstnance: splehlivost,, pracovní doba od 6:00 - 14:30 hodl. Pracoviště: Black eangle centrum s.r.o., Karlovo nám., č.p. 17, 674 01 Třebíč 1. Informace: Karel Melovský, +420 777 649 914.

Ilustrační foto.

Proč je negativní myšlení důležité

Ilustrační foto.

Žena byla velmi vulgární. Skončila na záchytce

Pestrobarevný maturitní ples nabídl i spartakiádu. Podívejte se

Třebíč – Nádherné večerní róby, promenáda po červeném koberci, perfektně secvičené vystoupení. Tak by se dal v kostce shrnout páteční stužkovací ples třídy 8.G třebíčského gymnázia.

Jak jsme se změnili 1989–2018

Piva pijeme zhruba stejně jako na sklonku socialismu. Ale třeba banánů si můžeme dopřát mnohem více. Stejně jako divadelních představení. Na druhou stranu do kin nás už nic moc netáhne. Deník přináší u příležitosti výročí 17. listopadu srovnání, jak jsme žili před 29 lety a jak žijeme teď.

Tisíceré ne Babišovi a jízda nejdelším železničním tunelem: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 16. listopadu 2018.

Na silnicích prvních tříd se změnilo značení souběžných jízdních pruhů

Vysočina – Kvůli zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy se mohou řidiči na Vysočině na silnicích prvních tříd v posledních týdnech setkat s novým značením v úsecích, kde je doprava organizována v takzvaném střídání jízdních pruhů v uspořádání 2+1.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT