Nesl název Fiero a jako pravý a nefalšovaný sportovní vůz měl motor uložený uprostřed a pohon zadních kol. Karoserie byla ze sklolaminátu a oporou jí byl pozinkovaný rám.

Pontiac Fiero, vyráběný od roku 1984, měl za úkol uspokojit méně majetné zákazníky, kteří neměli dostatek prostředků na opravdu výkonnou a propracovanou Corvettu.

Ačkoliv mělo Fiero konstrukčně všechny předpoklady k tomu, aby bylo plnohodnotným „sporťákem", vzhledem k omezeným nákladům na jeho vývoj a následně i požadavku na nízkou prodejní cenu, byl vůz vybaven pouze litinovým řadovým čtyřválcem o obsahu 2.5 litru. Tento motor, vyráběný od druhé poloviny sedmdesátých let, byl nazýván Iron Duke a nevynikal zrovna oslnivými výkony. Fiero proto často plnilo úlohu druhého auta v rodině, používaného převážně pro volný čas nebo jízdy na nákupy.

Situace se změnila, když Pontiac vybavil své Fiero vidlicovým šestiválcem o obsahu 2.8 litru, který již uděloval malému vozu slušnou dynamiku. Obliba Fiera pak začala prudce stoupat.

Hořící automobil

Hvězdy však tomuto výjimečnému automobilu nebyly nakloněny. U některých vozů se začaly objevovat závady způsobené omezeným rozpočtem na jeho vývoj a zkoušky. Na vině byla možná i nekvalitní výroba a montáž některých součástek. Výsledkem bylo několik desítek vozů, které díky závadě docela shořely.

Přesto, že se jednalo v celkovém počtu vyrobených kusů o zanedbatelná čísla a výrobce svolával ostatní Fiera na servisní prohlídky, důvěra veřejnosti byla pošramocena. Prodej klesal a poslední Fiero sjelo z montážního pásu v roce 1988.

Celkem bylo za poměrně krátké období vyrobeno jen něco málo přes tři sta tisíc Pontiaců Fiero, což ve srovnání s roční produkcí amerických automobilek není opravdu mnoho.

Dnes se Fiero zařadilo mezi klasické automobily a ve Spojených státech je poptávka po zachovalých kusech veliká. K nám do Evropy však ještě tato informace nedošla, a tak se zde dá najít nejedno slušné Fiero za velice rozumné peníze. Pozornému oku jistě neuniklo třebíčské Fiero, které je lakováno vyzývavou fialovou barvou, je osazeno motorem Iron Duke a jehož fotografie přinášíme.

JAN KOTLÍK