„Skútraři“ tvrdí, že díky svým malým rozměrům vozítka připomínající motocykly předčí auta v jízdě na kratší vzdálenosti, jsou nenáročné na údržbu a navíc je lze bez problémů zaparkovat téměř kdekoliv.


„Skútry jsou ve městě rychlejší než MHD nebo auto, mají nízkou spotřebu a navíc se řidič připraví na řízení auta, pokud začne na skútru jezdit už v šestnácti letech,“ vyjmenovává výhody lehkých dopravních prostředků dvaadvacetiletý student Tomáš Herceg ze Starče. V Praze, kde tráví většinu roku, však raději jezdí autem nebo městskou dopravou. „V drsnějších městech, jako je právě Praha, můžou skútry být i trochu nebezpečné,“ uznává Tomáš.


Oproti některým státům, jako je Chorvatsko, Itálie nebo Francie v Třebíči ovšem skútry skoro nemáme.


„Mám pocit že počet skútrů se v okolí sice zvyšuje, ale to je relativní a vůbec ne nápadné. Daleko větší nárůst vidím v počtu osobních automobilů,“ sdělil Deníku majitel autoškoly Svatoslav Kaňka. Skútry jsou podle něj lákavé především pro mladé dívky. Chlapci mají větší zájem o jízdu na motocyklech, jež řadí rychlosti mechanicky, na rozdíl od skútrů s automatickou převodovkou. „Skútry jsou daleko rychlejší, obratnější, modernější a také lákavější pro mladší ročníky, než dřívější typy motocyklů, které nejenže byly poruchovější, ale také daleko méně výkonnější,“ vysvětluje Kaňka oblibu skútrů.


„Nevím, jestli to je módní vlna. Podle mě to spíš lidi kupují, protože je to cenově dostupnější a praktické,“ uvažuje Tomáš Herceg.


„Výhoda skútrů je ve větší a rychlejší průjezdnosti městem a snadnějším parkování. To je patrné například v Paříži, kde se parkují motocykly všechny - tedy i skútry - výhradně na chodnících, na rozdíl od aut, která se tam dají zaparkovat teprve po několikahodinovém projíždění ulicemi,“ souhlasí s praktičností skútrů Svatoslav Kaňka. „U nás to v dnešní době ještě není tak markantní, ale v nárůstu všech motorových vozidel k tomu dojde i v naší zemi,“ dodává.

RADEK BLAŽEK