Tanky na Karlově náměstí. Na tyto a jiné skutečnosti o roku 1968 se ptali žáci Základní školy Benešova v Třebíči svých prarodičů. Z příspěvků chlapců a dívek vydala škola malou knížku. Sešitek vznikl jako součást výuky dějepisu v osmých a devátých třídách. Obsahuje osobní vzpomínky starší generace na 21. srpen 1968, jak je zachytili žáci školy.


V útlé knížce má svůj text i Pavel Staněk, žák 9.A „Benešky“. Zapsal vzpomínku svého otce Jaroslava Staňka, kterému v roce 1968 bylo 14 let.


„Teta poslala mého tátu do obchodu, aby koupil chleba a máslo. Ve obchodě byla velká tlačenice a všichni chtěli všechno koupit. Prodavačka byla z davů nakupujících nešťastná, protože už neměla co prodávat. Celý den až do večera poslouchali zprávy o dění v republice a v Praze. Zpráv postupně ubývalo, protože Rusové odpojovali vysílání.“


„Chceme, aby se naši žáci zajímali o dění kolem sebe, aby se nespokojili s vyhledáním prvního hesla na internetu, aby využili paměť rodičů, prarodičů, dalších příbuzných nebo známých,“ napsali v úvodu publikace pedagogové Pavel Mikoláš, Josef Vomela a Milan Zeibert.


Ne internet, ale živé vyprávění lidí


„Považujeme to za velmi důležité: zadat úkol tak, aby se nedal stáhnout z Wikipedie, ale pro jeho splnění bylo nutné zajít za dědečkem a babičkou a pozorně naslouchat, co říkají. Tomuto způsobu výuky říkáme „Mluvte s námi“, uvedli.


Jinou neveselou kapitolu českých a evropských dějin si k výuce vybrali učitelé v základní škole Na Kopcích. Chlapci a dívky se tam dozví o holocausu. Ve skupinkách budou zpracovávat historické údaje a fotografie, pobesedují, a vytvoří dokonce ve školním televizním studiu film. Tematického výukového dne se zúčastní všichni žáci druhého stupně a jejich učitelé.


„Hlavním cílem je, aby si žáci prostřednictvím historie vlastní země uvědomovali kladné lidské vlastnosti – hodnoty a svoje možnosti. Nenásilnou formou bude podpořena diskuse mezi žáky směřující k toleranci mezi jednotlivými etnickými skupinami a náboženstvími,“ sdělila Jarmila Nováková, učitelka ZŠ Na Kopcích.


Podle jejích slov chtějí učitelé ukázat žákům na příkladech z historie negativní a pozitivní chování člověka. Vytvoření dobového filmu bude poutavou výukovou metodou.