Všechna tři zmíněná místa mají být podle posledních informací plně průjezdná nejdřív v listopadu.

„Stavba podchodu v Sucheniově ulici na průtahu, silnici I/23, má aktuální zpoždění 36 dní. Deset dní jde na vrub především velmi tvrdému podloží, se kterým se tam stavbaři potýkají, ty ostatní dny jsou podle mého názoru věcí organizace práce na stavbě,“ uvedl vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.

Původní termín plného zprůjezdnění byl 31. října. Jezdí se pouze po polovině vozovky. „Trváme na tom, aby to bylo zcela průjezdné k 30. listopadu. Do dvou týdnů má teď být povrch poloviny silnice přeasfaltovaný, to znamená, že se bude přejíždět bez zbytečného brzdění u nerovností,“ řekl Kratina. Bude město jako investor chtít po firmě penále za zpoždění? „Vzhledem k tomu, jaký byl původní termín, využijeme svého práva, které vychází ze smlouvy,“ naznačil Kratina.

Zrychlí se?

Silnici mezi Třebíčí a Stříteží nechává rekonstruovat kraj. V posledních týdnech tam lidé nepozorovali „překotné tempo výstavby“, které by odpovídalo tomu, že jde o jinak frekventovaný tah směrem na Znojmo a tisíce řidičů musí kvůli uzavírce kličkovat buď po Stříteži, nebo mají možnost jet ještě nepohodlnou trasou zahrádkami na okraji Třebíče. Firma, která tam dělá, v létě připustila personální problémy, ovšem s krajem se nakonec dohodla, že bude v zakázce pokračovat a dokončí ji dle smlouvy. Rekonstrukce má být letos přerušena, silnice se má na zimu otevřít a opět za uzavírky dodělat na jaře.

„Po kontrolním dnu počátkem tohoto týdne lze konstatovat, že práce v úseku Třebíč – Střítež nabraly uspokojivější tempo a část hlavních prací, které objednal Kraj Vysočina, probíhá. Budou dokončeny během listopadu,“ informovala krajská mluvčí Jitka Svatošová. Její optimismus ale Aleš Kratina z třebíčského odboru dopravy nesdílí.

„Podle mého soudu tam tempo stále není ideální, mohlo by být větší. Je to můj osobní názor, na rovinu říkám – jsem přesvědčený, že té firmě neměla být dána šance pokračovat, je v druhotné platební neschopnosti a na tempu prací je to znát,“ poznamenal Kratina.

Sankce budou okolo 10 milionů

Most ve Starči, který nechává nově stavět Krajská správa a údržba Vysočiny (KSÚSV) je velký průšvih. Měl být hotový v srpnu, ale firma ho nedodělala a musela se vybrat narychlo nová.

„Tento týden v pondělí jsme staveniště předávali firmě, která vyhrála nový tendr, je to OHL ŽS Brno. Limit dokončení, tedy uvedení do předčasného užívání, což je fakticky zprůjezdnění místa, je konec listopadu,“ informoval náměstek ředitele KSÚSV Libor Joukl.

„Dovedu si představit, že se to při vhodných klimatických podmínkách může stihnout dřív, nechci s ohledem na nevyzpytatelnost počasí předjímat. Protože se tam dlouho nedělalo, mohlo dojít k nějakému poškození, uvidí se,“ naznačil.

Práce podle jeho slov začaly naostro hned, nejprve je potřeba místo vyčistit od stavebních věcí, které si tam nechala a neodvezla původní firma. „Taky jsme se domluvili s majitelkou sousedního pozemku, že opět povolí průchod, aby to lidi nemuseli složitě obcházet dlouhou trasou,“ řekl Joukl. Budou krajští silničáři žádat po původní firmě nějaké finanční kompenzace?

„Po původní firmě, která nedodržela smlouvu a dílo nedokončila řádně a včas, budeme požadovat jednak penále za nedodržení a podobně. A navíc ještě budeme chtít zaplatit škodu, která nám vznikla,“ reagoval Joukl. Připomeňme, že firma měla na Vysočině vysoutěžené a nedodělala čtyři mosty za celkem 16,5 milionu korun. „Museli jsme udělat nové soutěže, kdy nově budou stát tyto čtyři mosty 25,5 milionu korun. I tento rozdíl skoro 10 milionů nám musí původní firma uhradit,“ doplnil.