Nejdůležitější je rozpoznat první příznaky vznikajícího dětského násilí

„Není přehnané říci, že šikana existuje v jisté formě na každé škole,“ upozornil Michal Kolář, odborný garant projektu Minimalizace šikany, který se tímto jevem zabývá déle než pětadvacet let. „Z praxe víme, že nezáleží na velikosti školy, kraji, ani věku dětí. Se šikanou se mnohdy setkáváme i na místech, kde bychom to nečekali,“ přiznal.

Šikanou lze nazvat jev, kdy jeden nebo více žáků úmyslně, často opakovaně týrá a zotročuje spolužáka či spolužáky a používá k tomu fyzickou i psychickou agresi a manipulaci.

Většina zástupců jihlavských základních škol se s šikanou již setkala a snaží se jí vyvarovat.

Rozeznat první příznaky

„Šikana se bohužel nevyhnula ani naší škole. V loňském roce jsme se setkali s několika případy, naštěstí nešlo o fyzické násilí, spíše o posměch a odstrkování,“ uvedl ředitel Základní školy T. G. Masaryka Petr Mouryc. „Po této zkušenosti věnujeme šikaně prostor při rodičovských schůzkách a děláme vše pro to, abychom jí předcházeli,“ řekl.

Ředitel Mouryc i jeho kolegové se shodují v tom, že nejnáročnější je šikanu odhalit. „K prvním projevům šikany patří nechuť dítěte chodit do školy a zhoršení prospěchu,“ popsala výchovná poradkyně Křesťanské základní školy Šárka Kubaníková. „V případě takových signálů by měli rodiče okamžitě zakročit a informovat učitele,“ dodala.

Šikana zachycená v začátcích se dá vyřešit snáz než dlouhodobé týrání. „Důležité je nevěnovat se pouze obětem šikany, ale především jejím autorům. Když jim poskytneme prostor k seberealizaci, problémy mizí,“ dodala. Pro oběti i jejich rodiče, kteří se stydí přijít rovnou za učitelem, funguje již několik let Linka Bezpečí. Ta jen za loňský rok pomohla se šikanou ve 1400 případech.

Ze statistik vyplývá, že se s různou formou násilí setkalo 40 procent žáků základních škol. Dalších 45 procent bylo svědkem týrání někoho jiného. A 21 procent dětí zažívá ústrky, posměšky nebo dokonce fyzické násilí každý den. Z průzkumu vyplývá, že se s výskytem šikany na českých školách setkaly více než dvě třetiny žáků. Nechyběly v nich případy z Vysočiny.