„Jel jsem tudy v půli června ke známým do Znojma. Brzdil jsem před cedulí Moravské Budějovice jak blázen. Tak měří se tam, nebo ne?“ ptá se jako mnoho jiných Jiří Budil z Jihlavska.


Skutečnost je taková, že z trojice stacionárních radarů rozmístěných po městě bude každým dnem spuštěn pouze ten v Havlíčkově ulici. V tu chvíli se zároveň v měřeném úseku u silnice objeví obří cedule, která o tom řidiče poinformuje.


Oba zbývající radary ve Znojemské a Pražské ulici zůstávají i nadále mimo provoz.
Na jak dlouho, to zatím nikdo neví. Jednání o jejich probuzení k životu jsou na mrtvém bodě.


Dopravní inspektorát (DI) v Třebíči vydal na jaře jasné stanovisko: obě zařízení se musejí přestěhovat na místa, kde reálně hrozí vyšší nebezpečí zejména chodcům.


Současná stanoviště na rovince velmi blízko cedulí s označením obce se dostala pod palbu kritiky zejména místních lidí. Viděli v tom pouze výdělečnou činnost soukromé firmy Czech Radar, od které si město měřiče rychlosti pronajímá měsíčně za tři tisíce korun. Zároveň Budějovičtí firmě odvádějí 45 procent peněz získaných na pokutách za rychlou jízdu.


Městský úřad s názorem dopravního inspektorátu nesouhlasí. „Radary jsou v zóně, kde je ze zákona povinnost jezdit rychlostí 50 kilometrů v hodině. Navíc celá mašinérie stěhování radarů je finančně velmi nákladná. Je potřeba mnoho vyjadřovaček od správce komunikace Ředitelství silnic a dálnic ČR, E.Onu, a tak dále,“ poznamenala vedoucí odboru organizačního budějovické radnice Vladimíra Pešková.


Patří jinam


Manažerka projektu firmy Czech Radar Anna Němcová pouze sdělila, že jednání se nikam neposunula, žádné kolečko obíhání úřadů kvůli dalším razítkům a povolením nezačalo.


Dopravní inženýr Jan Šrutka z třebíčského DI si ovšem stojí za svým názorem: „My žádné rozhodnutí nehodláme měnit,“ řekl rezolutně.


Radar na Znojemské ulici patří podle odborníků na opačnou stranu komunikace, tedy na vjezd do města od Lažínek blíže zastavěné zóně. Radar na Pražské by měl stát až téměř u křižovatky s ulicí Dopravní.