Co se od loňské nehody změnilo? Udělaly úřady něco pro to, aby se stala dálnice bezpečnější? Například ministerstvo dopravy tvrdí, že ano.
„Na dálnici přibylo 22 nových proměnných informačních tabulí. Celkem jich je na dálnici 28. Ty poskytují aktuální informace o dopravní situaci. Portál budeme i dál rozšiřovat,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.
Na centrální dopravní servis Jednotného systému dopravních informací se napojují také rozhlasové a televizní stanice a telekomunikační operátoři. Systém elektronického mýta nově poskytuje také údaje o intenzitě dopravy.
„V testovací fázi se nachází systém, který dává a bude dávat automatický přehled o chování dopravního proudu a vzniku kolon na základě skutečného stavu na D1. Systém bude dokončen v letošním roce,“ podotkl mluvčí Kupka.
Průběžně je rozšiřován i velmi důležitý meteorologický systém. Na D1 je nyní instalováno na 55 automatických silničních meteostanic, které dávají každých pět minut kompletní informaci o počasí. Některé z nich mají i kameru.
Rozšiřuje se i kamerový systém, který mají k dispozici silničáři, policisté a hasiči, ale i veřejnost prostřednictvím webových stránek www.dopravniinfo.cz. Kamer je v současné době na dálnici rovných 50.
„Dalších 24 kamer bude na dálnici nainstalováno v letošním roce,“ vysvětluje Martin Kupka.
Podle ministerstva, ale i policie se osvědčilo i nové opatření v podobě značky Zimní výbava, která na celém úseku dálnice D1 na Vysočině platí od listopadu do konce března. Podle policie povinnost mít zimní pneumatiky z 99 procent řidiči dodržují.
„Kontroly děláme, ale policie se spíše kloní k tomu, aby takovéto nařízení platilo celoplošně, a nejen na vybraných úsecích,“ řekl Deníku šéf dálničních policistů ve Velkém Beranově Martin Zadražil. Policisté také dostali nové, rychlejší motocykly, a hlavně auta (reportáž najdete na této straně). Dopravnímu expertovi Stanislavu Humlovi vadí na dálnici hustá síť kamionové přepravy.