V roce 1974 byl představen VW Golf jako nástupce legendárního VW Brouka. Nový Golf měl narozdíl od svého předchůdce motor uložený vepředu a poháněná přední kola. Vyráběn byl se širokou škálou čtyřválcových motorů s objemy od 1.1 až po 1.8 litru. Moderní tvary karoserie, která mohla být tří nebo pětidveřová, vyšly z pera italského návrháře Giorgetta Giugiara. Golf se stal okamžitě nejprodávanějším modelem značky. Vedení automobilky bylo svým novým výrobkem tak nadšeno, že v roce 1978 zavedlo jeho výrobu i v Americe. Golf byl vůbec prvním evropským vozem vyráběným na území USA. Zde však nesl označení Rabbit (králík) a vedle nápisu s označením bylo vyobrazeno logo s uhánějícím králíkem. VW vybudoval svoji továrnu ve městě New Stanton ve státě Pensylvánie. Americké Rabbity se od evropských Golfů lišily především většími a bezpečnějšími nárazníky a hranatými předními světlomety. Americký trh si také vyžádal měkčí tlumiče pérování.

VW Golf Cabriolet, v USA Rabbit Convertible, se začal vyrábět v roce 1979. Na úpravě karoserie se podílela německá firma Karmann. Oproti ostatním běžným evropským kabrioletům disponoval VW ochranným obloukem uprostřed karoserie, který chránil posádku v případě převrácení. Tímto bezpečnostním prvkem splňoval VW přísné severoamerické bezpečnostní předpisy, v důsledku kterých kabriolety v sedmdesátých letech v USA téměř vymizely. Díky tomuto masivnímu oblouku a poměrně rustikální karoserii dostával VW různé přezdívky jako například „jahodový košík" a podobně.

Jeho cena bude stoupat

Milan Dočekal z Třebíče si takový kousek vyhlédl. Zakoupil ho od překupníka v Olomouci, který se zabývá výhradně vozy VW. Golf Cabrio je v celkem slušném a zachovalém stavu, a tak si Milan užívá pěkného počasí a VW na svoji renovaci zatím čeká. Milanův „kabrouš" byl vyroben v roce 1988 a pod kapotou je ukryt jeden z nejsilnějších motorů s obsahem 1.8 l. Sportovní ambice podtrhují kola z lehké slitiny, rozšířené blatníky nebo přídavné „budíky" na střední konzole v interiéru. Jisté je, že Golf kabrio první generace nabízí posádce skutečně nevšední zážitky a pocity z jízdy za rozumný finanční obnos. Golf totiž sdílí mnoho dílů se svými koncernovými bratry a tak údržba a případné opravy nevyžadují dlouhé shánění potřebných součástek za horentní peněžní sumy. Ale pozor! Golf MK I je dnes již uznávaným „jougtimerem" a jeho cena bude jistě i nadále stoupat!

JAN KOTLÍK