Jejich mzdy se jim zdají nízké v poměru k odvedené práci, která podle jejich slov není jen o řízení autobusů, ale musejí také odvádět tržby, tankovat či udržovat čistotu ve vozech. „Pokud nebude naše práce náležitě ohodnocena, budeme nuceni zvažovat změnu zaměstnání i stávkovou pohotovost,“ píší řidiči starostovi. Dopad to pak může mít na cestující, kteří se nedostanou tam, kam potřebují.

Tento čtvrtek 14. prosince se bude dopisem zabývat městská rada. Starosta Janata říká, že město má jen minimální možnosti, díky kterým by se mohly platy řidičů zvednout. Icom oponuje. Podle něj jiná města či kraj letos peníze z rozpočtu na zvýšení mezd uvolnily.

Koncern Icom má od loňska novou osmiletou smlouvu s Třebíčí na provoz městských autobusů. Smlouva obsahuje finanční podmínky, které vzešly z veřejné soutěže, již Icom vyhrál.

Ilustrační foto.
Zastupitelé přispívali podle váhy. Jeden každý váží 53 kila

Firma v tomto roce po radnici žádá navýšení platby za kilometr nad rámec vysoutěžené částky, což by mělo podle vyjádření Icomu pokrýt část nákladů na mzdy. Do požadavku se promítá rozhodnutí vlády, která přikázala navýšit platy řidičům autobusů ve veřejné dopravě. Od ledna se má taky zvyšovat minimální mzda.

Radnice je v otázce zvyšování platů s Icomem ve sporu. Podle starosty Janaty už nyní inkasuje dopravní společnost od města poměrně vysokou sumu v porovnání se zbytkem republiky. K dohodě tak zatím nedošlo. „Řidičům rozumím. Je špatně, že jsou rukojmími v dohadování mezi námi a Icomem,“ poznamenal Janata.

Deník k tématu oslovil jednoho z šoférů, kteří řídí městský autobus v Třebíči. Na aktuální situaci byl ochoten reagovat pouze pod podmínkou, že nebude zveřejněno jeho jméno.

„Nám jde v tuhle chvíli hlavně o třináctý plat. Řidiči na modrých autobusech (příměstské, které objednává kraj – pozn. red.) dostali deset tisíc, my nic. Město a Icom se bouchají mezi sebou, my jsme mezi mlýnskými kameny. Město říká, že Icom na naše platy má, Icom nás zase posílá za starostou, ať si navýšení vybojujeme u něj,“ krčil rameny šofér. Od kolegů má informace, že v jiných městech jsou výplaty lepší.

Svou práci má rád, až na problémy s platem. Obvykle se u něj částka točí kolem 18 tisíc korun, přitom má zodpovědnost za cestující, které veze.

Prezentace společnosti Atmea v Třebíči.
Evakuace při jaderné havárii nebude nutná, slíbila Atmea

Důležitou otázkou zůstává, odkdy by mohla platit stávková pohotovost. A jak se konkrétně odrazí na cestujících. To oslovený řidič neupřesnil. Nic bližšího se zatím nedozvěděl ani starosta Janata. „Když mi zástupci šoférů dopis přinesli, půl hodinky jsme debatovali. O těchto detailech řeč nebyla,“ přiznal.

Konkrétnější informace o načasování případného vzdoru řidičů v tuto chvíli nemá ani předsedkyně představenstva společnosti Icom transport Kateřina Kratochvílová. Ona sama v jednáních s městem žádný posun nevidí. Proto platí stanovisko, které Deníku sdělila už v druhé polovině listopadu.

„Město Třebíč má zákonnou možnost jako objednatel dopravy se na navýšení mezd nařízeném vládou podílet - v tomto případě 17 procenty, 83 procent navýšení musíme najít ve firmě,“ uvedla tehdy.

Po městě chce Icom 5,7 milionu korun. Jako příklad Kratochvílová zmínila Kraj Vysočina, který zajišťuje dopravní obslužnost modrými autobusy – na navýšení mezd přispěl. „Stejně tak se k řidičům MHD zachovalo i město Jihlava,“ uvedla další příklad z regionu.

Takto se jemničtí loučili 31. prosince 2010 s posledním vlakem pravidelné osobní přepravy objednané Krajem Vysočina.
Do Jemnice budou o víkendech jezdit tři páry vlaků

K tomu starosta Janata řekl, že Icom v závěru minulého roku přišel s požadavkem, aby mu město navýšilo platbu na kilometr u MAD.

„Tedy abychom loni vysoutěženou cenu za dopravní výkon navýšili v návaznosti na loňské rozhodnutí vlády, která přikázala navýšit platy řidičům autobusů ve veřejné dopravě, svou roli hraje i blížící se zvyšování minimální mzdy,“ popsal situaci Janata.

Požadovaná navýšení jsou podle něj nestandardně vysoká právě vzhledem k tomu, že cena za dopravní výkon je poměrně vysoká už z výběrového řízení.

„Pan Kratochvíl (generální ředitel koncernu ICOM transport – pozn. red.) nám sdělil, že pokud my nenavýšíme cenu za kilometr, oni budou ve ztrátě. Řidiči MAD dostali podle mých informací přidáno jen velmi málo a nejsou spokojeni, to vím. Jenže z naší strany je – a to zdůrazňuji - možnost, nikoli povinnost, navýšit cenu dopravního výkonu jen o velmi malou částku. A to ještě s potenciálním rizikem, že porušíme zákon o zadávání veřejných zakázek,“ dodal Janata.