Slušný odbyt nabízí sousední Německo

„Řekl bych, že vyplatí,“ odpověděl na otázku lakonicky Petr Kuba, technolog z firmy ADW, která se zabývá mimo jiné i pěstováním právě řepky ozimé.

„Německo je totiž o několik kroků před námi. Žádné veletoče v rozhodování, zda směsná paliva podporovat či ne, se tam nedějí. Náš ekonomicky silný soused má stabilní trh a ustálenou povinnost mít v každém litru nafty 4,4 procentní podíl řepkového produktu, který má přesný název metylester. Za rozumné výkupní ceny jim vymlácenou řepku naši producenti rádi prodají,“ vysvětlil technolog.

Soukromý pěstitel Jan Kuchařík k tomu dodává: „U nás na Vysočině se žluté lány vyplatí, protože díky nadmořské výšce máme méně škůdců. České výkupní ceny jsou ve srovnání s jinými plodinami poměrně dobré i nejstabilnější.“

A jaká je cesta přírodniny do nafty? Na podzim zemědělci plodinu zasejí, v červenci další rok kombajny vymlátí zralé lusky. Z černých kuliček se v obřích lisovnách získá olej, který se chemicky upraví na již zmíněný metylester. Z jednoho hektaru lze získat až tisíc litrů žádané chemikálie. V Česku je čtrnáct výrobců s kapacitami, které vysoce převyšují potřebu. Největší je Setuza.

Připravovaná změna směsná paliva podpoří

„Hlavní problém je v nepředvídatelném rozhodování vlády. Jsme v unii na jednom z posledních míst v podílu bionafty na trhu. Probleskují zprávy, že snad, pokud prezident, senát a parlament budou pro, od září nastane obrat k lepšímu. Mluví se o povinných dvou, za rok snad o třech a půl procentech metylesteru na litr nafty. Mnohamilionové investice do zařízení se tak v minulosti velmi vyplácely, nyní provozy stojí a výhledově pravděpodobně bude lépe,“ uvedl Kuba.

Velkou roli hraje lobbing rafinérií. Ty nemají zájem o kterýkoliv druh konkurence. Svými osobními kontakty dokážou rozhodování na nejvyšších místech ovlivnit. Menší firmy musí mít víc aktivit, aby nezkrachovaly. Řepkový produkt je totiž využitelný pouze do směsných paliv.

„V Kojeticích máme skladovací kapacity na zhruba milion litrů pohonných hmot. Teď prostě distribuujeme čistý benzín a naftu a až se situace zlepší, vrátíme se k původním aktivitám,“ dodal na závěr technolog firmy ADW Petr Kuba.