Podle ředitele třebíčské stavební školy Aloise Nováka je jedním z největších problémů současného technického vzdělávání to, že mezi mládeží začíná stále více převládat technická a řemeslná negramotnost.

„Žáci se již nedostanou k ručním řemeslným pracím v průběhu základní školy, protože základní školy pro to nemají dost často základní vybavení," mínil. Proto jejich škola pomáhá některým základním školám tím, že jim umožňuje výuku ve svých vybavených truhlářských dílnách. Pro rozvíjení zájmu o technické obory pořádá škola každoročně pro základní školy soutěž Navrhni svůj dům.

Svým studentům a učňům umožňuje třebíčská „stavebka" výuku na nejmodernějších strojích. Pro obor truhlář zde nedávno zprovoznili zbrusu nový CNC dřevoobráběcí stroj, který vyšel na 1,3 milionu korun. „Takový stroj využívají větší firmy v regionu, například Jitona či DVD v Jaroměřicích," přiblížil ředitel školy Alois Novák.

Díky novince budou studenti a učni daleko lépe připraveni pro praxi v podnicích, kde podobná zařízení využívají.

Multifunkční stroj řízený počítačem stačí správně naprogramovat, na obří pracovní plochu upnout přísavkami dřevěný hranol či dřevěnou desku. Schopen je dokonale obrobit dřevěný dílec do hloubky či vyfrézovat jakýkoliv nápis či reliéf do horní plochy. Tvarovat může i obvodové strany.

Znalost ručního opracování je nutná

Na námitku, že tak díky novému stroji dovedných truhlářských rukou nebude více potřeba, učitel odborných předmětů Jiří Dvořák zamítavě kroutil hlavou.

„Kdepak! S ručním opracováním dřeva se u nás začíná vždy v prvním ročníku oboru truhlář a tak to i zůstane. Aby mohl někdo pracovat na novém CNC stroji, který tu teď máme, musí dobře znát vlastnosti dřeva. A ty si vyzkouší jedině tehdy, když bude mít ten materiál v ruce! Bez toho by nevěděl, jakou tvrdost které dřevo má a tím pádem jaké nástroje jsou na něj vhodné," poznamenal.

Pořízení moderního zařízení není jediný způsob, kterým škola vzdělávání svých svěřenců zdokonaluje. „Zorganizovali jsme stáž osmi našich vyučujících ve firmách. Stínovali tam po dobu jednoho měsíce různé pozice ve stavební firmě. Ať už šlo o pozici projektanta či stavbyvedoucího," líčil ředitel Střední školy stavební Třebíč. Je názoru, že učitelé by neměli stát mimo dění v praxi, ale naopak by do ní měli být vtahováni.

„Jsou země, kde odborný učitel po pěti letech odchází na roční odbornou stáž ve firmě a pak se vrací. Mají to ošetřeno státním předpisem. Náš pokus je jen náhražkou toho, jak by to mělo fungovat. Rozhodně si neděláme iluze, že to, co chceme, osm stáží vyřeší," dumal ředitel Novák.

Jeho škole se podařilo navázat spolupráci s patnácti firmami, které jsou základem stavební výroby na Třebíčsku. V nich získávají studenti a učni potřebnou praxi.