VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První pilotka stíhačky se brzy proletí nad hlavami lidí z Třebíčska

Náměšť nad Oslavou - Kateřina Hlavsová si před časem umanula, že prostě bude profesionálně létat, navíc u armády a rovnou se stíhačkou.

1.11.2008 1
SDÍLEJ:

Pětadvacetiletá Kateřina Hlavsová nyní trénuje na letišti v Náměšti nad Oslavou. Zatím na stroji L–39 Albatros. Ráda by se ale postupně dostala až ke gripenu či zahraniční technice. Foto: DENÍK/ Hana Jakubcová

Svému předsevzetí dostála stoprocentně. V současnosti je jedinou pilotkou proudových letounů České armády. Nyní pilně cvičí na základně v Náměšti.


Kdy se poprvé prolétnete nad Třebíčskem?

Tak koncem příštího týdne, už se na to těším.

Hýčkají si vás tady v Náměšti kolegové?


Spíš bych řekla, že mě přijali jako rovnocenného parťáka. Je to tu fajn.

Kde byl prapůvod myšlenky stát se pilotkou?


Letěli jsme s rodiči na dovolenou dopravním letadlem, myslím, že to bylo na Ibizu. Tak jsem si říkala – hm, to je zajímavá práce. Byla jsem se podívat v kabině, začala jsem se pilotů vyptávat, co a jak. A nápad byl na světě. Měla jsem i štěstí, že armáda pro ženy otevírala obor pilot již v době, kdy já jsem končila střední školu, tedy po roce 2000.

V Česku už jsou profesionální pilotky, pokud se nemýlím.


Myslím, že je u nás dokonce devět civilních pilotek, z toho jedna je tuším kapitánkou na boeingu. Vojenské pilotky jsme tři, přičemž jedna létá s vrtulníkem Mi-17 v Přerově, druhá s dopravním letounem L-410 v Praze - Kbelích a já na proudovém Albatrosu L-39.

Jaký byl první let ve stíhačce?


Hodně rychlý (úsměv). Stroj L – 39 létá běžně čtyřsetkilometrovou rychlostí a já byla zvyklá z předešlého výcviku tak na těch 180 kilometrů v hodině. To je víc než jednou takový nárůst rychlosti. K tomu člověk dostane na hlavu helmu, na obličej masku, má na sobě takzvané anti-G kalhoty a je hodně pevně připoutaný. Navíc kabina je docela velká. Jen jsem koukala, všechno bylo strašně nové. Ale musím říct, že se na to rychle zvyká.

Kolik už máte nalétáno?


Teď mám 350 hodin, z toho 50 na cvičném Z 142 a 300 hodin na L-39 Albatrosu. Všechny úkoly zdaleka nemám odlétané, to hlavní z výcviku mě čeká tady, v Náměšti.

A váš nejšílenější okamžik za dobu, co létáte?


Jednou se mi při akrobacii rozsvítila kontrolka zastupující kritické funkce. Honem jsem zklidnila let, přehodnotila situaci, a co nejrychleji zamířila k letišti. Alespoň jsem si ověřila, že v takové situaci nezpanikařím a dělám, co je důležité.


Jako školu jste vlastně vystudovala?


Začínala jsem šestiletým sportovním gymnáziem, ovšem tou dobou jsem se pevně rozhodla, že chci profesionálně létat. Takže jsem přešla na klasické gymnázium, kde bylo více matematiky a fyziky i potřebné angličtiny. Kamarádi mě varovali, že přijímačky na brněnskou Univerzitu obrany fakultu letectva obor pilot jsou hodně těžké a rok před tím dívky, které se tam hlásily, neuspěly. Šla jsem do toho a prostě to vyšlo.

Z čeho se takové přijímací zkoušky skládají?


Z matematiky, fyziky, angličtiny a tělocviku. Zrovna v angličtině jsem se cítila docela jistá. Navíc už jsem měla předem hotové zdravotní prohlídky v Ústavu leteckého zdravotnictví, kde jsou velmi náročná kritéria. To byla pro mě výhoda.

Je po dobu studia na zmíněné univerzitě jisté, že bude z každého vojenský pilot?


Není. Ve chvíli, kdy se začne létat první část výcviku v Pardubicích na menších letounech zlínské výroby Z 142, mohou kohokoliv z létání vyřadit úplně, pokud není dobrý. Navíc jakýkoliv vážnější úraz znamená též konec.

Měla jste před vysokou nějakou zkušenost s létáním kromě cest na dovolenou?


Jasně, od počátku, co jsem zatoužila být pilotkou, mi bylo doporučeno přihlásit se do aeroklubu. Začínala jsem na větroni L-13 Blaník, což byla dobrá volba. Nemá motor a člověk v něm nejlépe zažije pocit letu, i jak se letadlo chová, jak jej ovládat. Je to jeden z nejhezčích způsobů létání.

Jak se dělají u armády papíry na proudové letadlo?


Vojenský pilot musí projít už zmíněným základním výcvikem na letounu Z-142. Na proudových letounech se začíná létat základní, pokračující i bojový výcvik na typu L-39 Albatros a je možnost se přeškolit na L-159 Alca a dál na JAS-39 Gripen.

K čemu je vlastně český vojenský pilot školený?


K úderům na pozemní cíle a ke vzdušným bojům. Pokud by nás piloty hodlala armáda vyslat do nějaké akce nebo třeba na misi, záleží na jejím konkrétním charakteru, navíc ne každý pilot plní úplně všechno, jde o vycvičení na přesně daný úkol.

Co vás na práci pilota baví a co naopak moc nemusíte?


Nejlepší je samozřejmě samotné létání. A mezi spíš méně záživné věci počítám například trénování obrany proti zbraním hromadného ničení, to je pro všechny vojáky stejné, všichni se toho musejí pravidelně zúčastňovat. Občas je složité stíhat všechno.

Jaké jsou vaše plány v armádě?


Dokud to zdraví dovolí, chci létat. Z menších L-39 bych chtěla postupně přejít na L-159 a samozřejmě na Gripeny, které jsou u nás nejvyšší metou. Ale ráda bych se proletěla taky americkou nebo ruskou technikou, pokud bude příležitost. Letadel je tolik a nabízejí takové možnosti, že člověk by rád porovnal, jak se to které ve vzduchu chová, jaké jsou rozdíly ve způsobu řízení. Je to čirá zvědavost.

Jaké sporty děláte? Předpokládám, že do rizik se příliš neženete.


Mám ráda hlavně zimní sporty, takže když někam jedu lyžovat nebo na snowboard, už se do toho tak neženu. Přece jen zlomená noha mě může na tři měsíce vyřadit z létání a to potom strašně chybí a je těžké to dohánět. Pak si taky ráda zahraju hokej, squash, chodím si zaplavat.

K vaší práci patří adrenalin. Co adrenalinové sporty?


Mám samozřejmě několik povinných seskoků padákem, ale při tomhle zaměstnání na sebe musím být prostě opatrná, všechno si hlídat.

Máte nějakou vyloženě dívčí zálibu?


Vlastě ani ne. Jednak na to není čas a mě to ani neláká.

Odkud vlastně pocházíte?


Z Pardubic.

Jako malá holka jste byla spíš v holčičí partě s kočárky nebo jste čas trávila v partě kluků?


Kočárky moc nebyly. Kamarády jsem měla tak napůl, kluky i holky. Spíš jsme se věnovali sportu, rodiče mě k tomu vedli, odmalička jsem lyžovala.

Co dělají vaši rodiče?


Matka je zubní lékařka, otec obchodní ředitel.

Jak se tvářili na vaše neobvyklé rozhodnutí stát se vojenskou pilotkou?


Táta byl nadšený, pro něj je to dodnes super, říká, že by se taky rád proletěl stíhačkou. Maminka má strach. Když ví, že zrovna ten den létám, intenzivně na mě myslí. Zpočátku z mé volby moc nadšená nebyla, doufala, že si to třeba ještě rozmyslím. Ale asi to už bere tak, že je ráda, že dělám, co mě baví.

Máte sourozence?


Sestru mladší, dvacetiletou, studuje na ČVUT v Praze architekturu, dělá skateboarding. O létání ovšem nechce ani slyšet. Skoro jsem ji přesvědčila, aby zkusila větroň, ale ona na tyhle věci není. I v dopravním letadle se moc necítí.

A vy, když teď sednete do dopravního letadla, jak se cítíte? Přece jen jste zvyklá na stíhačku.


Nerada takhle létám. Nevyhovuje mi role cestujícího, kdy nejsem v kabině, nevidím parametry letu, nemám to prostě ve svých rukách. Jsem zvyklá během letu pořád něco sledovat a najednou není co dělat.

Co přítel, taky je letec?


Jasně, na vrtulníku v Praze – Kbelích.

Máte řidičák na auto?


Mám a jezdím ráda. I když ve vzduchu se cítím bezpečněji.

Kde v Náměšti bydlíte?


Na vojenské ubytovně. Na víkendy jezdím domů, k rodičům do Pardubic, kde mám i svého psa, maltézáčka.

Plánujete rodinu, děti?


Popravdě řečeno, moje myšlenky se teď ubírají úplně jiným směrem, nad případnou budoucí rodinou v téhle fázi nepřemýšlím.

Kariéra vojenského pilota není věčná. Co pak?


Nevidím to zrovna na airbus či boeing, ale komerční létání by to mohlo být. Dnes je fůra možností. Taky bude záležet na tom, kolik budu mít peněz na získání potřebných kvalifikací. Důležité bude i štěstí, prostě být ve správný čas na správném místě.

Autor: Hana Jakubcová

1.11.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 17 000 Kč

Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) ŘIDIČ/KA DODÁVKY PRO VNITROSTÁTNÍ DOPRAVU DO 3,5 T. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ŘIDIČ DODÁVKY PRO VNITROSTÁTNÍ DOPRAVU DO 3,5 T., Požadujeme:, - platný ŘP sk. B, - praxe v dopravě vítána, - výpis bodového konta řidiče, - výpis z rejstříku trestů, - pečlivost, spolehlivost, samostatnost, - práce s fyzickou zátěží (nakládka, vykládka), Nabízíme:, - zázemí v prosperující dopravní a logistické společnosti, - stabilní plat včas a pravidelně, - zaměstnanecké benefity, - denní návraty, - volné víkendy, - nový vozový park, - pravidelné roční školení odborné způsobilosti řidiče, Nástup možný ihned/dle dohody.. Pracoviště: Eit trading s.r.o. - pracoviště okříšky, Za tratí, č.p. 434, 675 21 Okříšky. Informace: Kristýna Dančáková, +420 601 341 038od8:00do16:00hod..

Výroba - Výroba Obsluha strojů 140 Kč

Obsluha ostatních zařízení na zpracování kovů Obsluha horizontálního CNC obráběcího stroje o rozjezdech 5x8m. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 140 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: -Požadujeme:, Min. SOU nebo SŠ v oboru soustružník, frézař nebo obsluha případně seřizovač CNC strojů, Praxe alespoň 2 roky na pozici obsluhy CNC strojů systému Heidenhain, Sinumerik nebo na podobném stroji, Znalost a orientace ve strojírenské dokumentaci, Samostatnost, zodpovědný přístup k práci, pečlivost. Pracoviště: Mico, spol. s r.o. - provoz hrotovice, Cihelna, č.p. 629, 675 55 Hrotovice. Informace: Zuzana Široká, +420 568 850 140.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební a provozní elektrikáři 25 000 Kč

Stavební a provozní elektrikáři Elektrikář montér. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Společnost ČEZ Energoservis spol s r.o. hledá zaměstnance na pozici Elektrikář - montér., , Požadujeme:, - Minimálně 2 roky praxe v oboru elektro, na JE vítána, - vyučen/ÚSO elektro, - Vyhl. 50/78 Sb. §6 do i nad 1000V , - Aktivní osobnost se zájmem se neustále vzdělávat, zodpovědnost, samostatnost, pracovitost, , Pracovní náplň:, - odborné práce zejména na VN motorech elektrárenských objektů, - realizuje údržbu v době odstávek jaderné elektrárny, - Zajišťuje opravy poruch na zařízení aj., , Nabízíme:, - Pět týdnů dovolené, - Příspěvek na stravu, - Příspěvek na penzijní připojištění ?- , - Bezúročné zápůjčky ze sociálního fondu, - Podpora při pracovní neschopnosti, - Čtvrtletní odměny, - Odměna za hospodářský výsledek, - Vzdělávací kurzy a školení, , Místo pracoviště: elektrárna Dukovany, , Zašlete životopis na email prace@cezenergoservis.cz nebo info na tel.čísle: 381 103 013., , Uchazeč o zaměstnání poskytnutím osobních údajů společnosti ČEZ ENERGOSERVIS uděluje dle Nařízení o ochraně osobních údajů a v souladu s právními předpisy v platném znění souhlas s jejich zpracováním za účelem účasti ve výběrových řízeních a získání zaměstnání. Osobní údaje budou uchovávány po dobu 6 měsíců. Po uplynutí této doby a v případě dalšího zpracování vašich údajů budete osloveni s žádosti o poskytnutí nového souhlasu.. Pracoviště: Čez energoservis spol. s r.o. - pracoviště jaderná elektrárna dukovany, 675 50 Dukovany-elektrárna. Informace: Lenka Hronková, +420 725 693 659,+420 381 103 013.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 10 700 Kč

Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech ŠIČKA, ŠVADLENA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 10700 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pouze pro OZP !!!!, Jedná se o šití kojeneckých plenkových kalhotek, plenek, dětského oblečení, Požadovaná praxe: praxe s šitím nutná, Prosím, prvotní kontakt telefonem nebo e-mailem. Pracoviště: Myjómi družstvo invalidů - pracoviště třebíč, Bráfova tř., č.p. 505, 674 01 Třebíč 1. Informace: Alena Drábková, +420 603 349 824.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
17

Žirafí samec neuhynul kvůli otravě, ale dlouhodobému stresu

Každodenní pohled fotbalistů Slovácka z oken hotelu. Ilustrační foto.

Lidé z Vysočiny si přivezli z dovolené červy pod kůží

Prostříhali plot, hledá je policie

Okříšky – Policisté oznámili, že pátrají po pachateli, který poškodil oplocení objektu v Okříškách.

Trnávka se nezlepšila, Sedlice zhoršila. Dál platí dva zákazy koupání

Vysočina – Voda v neproblémovějších lokalitách na Vysočině se nezlepšila. Na prahu víkendu, který by měl být i na Vysočině ve znamení stylového letního počasí, to není úplně dobrá zpráva. Na druhé straně zůstává v regionu pro koupání více než desítka zcela nebo takřka bezproblémových míst.

VIDEO: Silnice na Střítež je už zfrézovaná

Třebíč, Střítež – První dlouhé dopravní kolony se objevily v uplynulých dnech mezi Třebíčí a Stříteží. Kraj se tam pouští do rekonstrukce své silnice II/360, zatím ji nezavřel, jen omezil rychlost, protože si na tento týden naplánoval frézování vozovky.

Fotbalistům opraví kabiny, vyjde to na miliony

Výčapy – Nejpozději do dvou týdnů začnou ve Výčapech práce na rekonstrukci fotbalových kabin. Ty stávající pocházejí z přelomu 70. a 80. let a jejich stav je již nevyhovující. Je tedy mimo jiné nutné pořídit nová okna, fasádu a také přistavět patro.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT