Dle orientačního přehledu Deníku vyjde celá výbava na 3500 korun. Nejdražší položkou je aktovka. Levnější jsou k dispozici v cenové hladině okolo 1000 korun, dražší se dají pořídit za dvojnásobek i více. „Když jsme před osmi lety kupovali aktovku pro dceru, stál lepší typ přibližně 900 korun, nyní už je to mnohem horší," potvrzuje Marie Benáčková z Budišova, jejíž syn Adam v nastávajícím školním roce nastupuje do první třídy tamní základní školy.

Benákovi zatím nemají přesný přehled všech školních výdajů pro svého syna. „Zatím jsme nakoupili to, co určitě vím, že bude potřebovat, jako je aktovka a věci do tělocviku. Škola nám dala jen krátký seznam, zbytek doplní až po začátku školního roku. Záleží i na tom, jakou dostane syn třídní učitelku a co bude po rodičích a dětech vyžadovat," myslí si Benáčková.

Bez pastelkovného

Ta, společně s dalšími tisíci rodičů prvňáčku, má smůlu. V novém školním roce již školy neobdrží od státu příspěvky, tzv. pastelkovné. Rodiče tak budou muset vytáhnout ze své kapsy více peněz. Zatímco loni činil příspěvek Ministerstva školství až 800 korun na dítě, nyní je to podstatně méně.

„Prvňáčci obdrží balíček v hodnotě 200 korun, najdou v něm pastelky, gumu a další výtvarné potřeby. Je to spíš věc motivace, ať už pro děti, nebo pro rodiče," vysvětluje zástupkyně pro 1. stupeň na ZŠ T. G. Masaryka Hana Svobodová. „Zbytek věcí musejí zakoupit žákům samotní rodiče. Určitě se nejedná o malou částku, domnívám se, že pod dva tisíce cena půjde jen těžko," odhaduje Svobodová.

Zatímco rodiče se nákupů školních potřeb hrozí, radost z nich mají prodejci. Konec srpna je jako každý rok ve znamení nákupů všeho potřebného. „Máme plno. Rodiče nakupují později, ale vzhledem k tomu, že se škola blíží, nákupy už nejde příliš odkládat," říká Irena Jakoubková, vedoucí prodejny Heva Market Třebíč.

V uličkách si malé slečny vybírají desky na sešity, zatímco maminky si pochvalují nabídku. „Rodiče oceňují univerzální obaly na sešity. Jsou sice dražší než klasické, ale jsou pevné, tolik se neničí a hlavně jsou přizpůsobivé. Lze je použít na různé velikosti sešitů a knih," pochvaluje si Jakoubková užitečnou věc.

Menší obchody často strádají kvůli konkurenci supermarketů. Cedule s nápisem sleva lákají, přitom vše bývá jinak. „Velké řetězce někdy se slevami klamou. Navýší původní cenu, i se slevou je konečná cena stejná jako na začátku, jen se výrobek více prodává. Navíc v supermarketech narazíte na nekvalitní výrobky. Prodávají sešity, které moc sají, písmo je pak rozmazané nebo propité na další stránky. Cena je upřednostňována na úkor kvality, dá se k tomu sleva a lidi kupují nekvalitní výrobek o sto šest," stýská si Jakoubková.