Obezřetnost se vyplatí především při výběru realitní kanceláře.


„Podnikat v realitách může vlastně kdokoli, lidé jsou pak často ošizeni. Měli by si dávat pozor, zbystřit při jakýchkoli nesrovnalostech, například když chce makléř provizi předem,“ varuje Martin Běhal z Lima Real.


Výběr té správné kanceláře pak bývá oříškem.


Jiné řešení


Úplně jiné řešení nabízí projekt bezrealitky.cz, který v loňském roce vyhrál hlavní cenu českého internetu Křišťálová lupa.
Na příslušných webových stránkách si zájemce najde nemovitost a přímo kontaktuje prodejce. Stejně tak snadno může nabízející zadat svou položku do interaktivního katalogu.


Zkušenost s tímto způsobem prodeje má Drahomíra Komínková z malé vsi na Třebíčsku. Před dvěma měsíci se rozhodla, že prodá svůj byt 1+kk v Praze Nuslích, aby mohla pořídit lepší bydlení v centru Třebíče.


Narazila v Rapoticích na billboard realitky Prolux, která láká na nejrychlejší prodej nemovitosti.


„Nadchlo mě to, tak jsem doma sedla k internetu a zadala heslo Prolux. Nestačila jsem se divit, jak negativní odkazy se mi objevily. To mě odradilo. Vzápětí jsem ovšem narazila na webovky bezrealitky.cz.“ Už tam má inzerát zadaný, díky cenové mapě, která je součástí stránek, stanovila přijatelnou sumu, zájemců se jí ozvalo devět.


„Jedinou nevýhodou je pro mě fakt, že do té Prahy musím jet a lidi si bytem sama provést,“ upozornila. Už má naplánované dva dny dovolené a nasmlouvané schůzky s případnými kupujícími.


Jedním z hlavních důvodů, proč projekt bezrealitky.cz vznikl, jsou vysoké provize, které si realitní kanceláře účtují, a nízká profesionalita makléřů.
Realitní kanceláře se však na tento počin dívají skrz prsty. „Pokud si společnost účtuje rozumné provize, tak je podle mého názoru lepší si vybrat realitku. Člověk může z neznalosti udělat spoustu chyb, například v kupních smlouvách nebo odhadu,“ vysvětluje Svatopluk Svoboda z LS Finance.


Božena Zbranková z bezrealitky.cz tyto obavy rozptyluje: „Zejména pro prodeje nemovitostí doporučujeme konzultace s právníkem pro kontrolu a garanci transakce. Bezrealitky.cz nabízí možnost využít právní asistence. Tato služba je placená a majitel nemovitosti ji může využít, ale nemusí.“
Čím majitelé projekt živí, když vlastně přicházejí o provize? „Projekt je financován především z reklamy. Na webu inzerují nové bydlení developerské společnosti, které nevyužívají realitní kancelář a jsou tedy přímým majitelem prodávaných bytů a domů,“ dodává Zbranková.


Zda zvolit klasickou cestu do realitní kanceláře, nebo se k novému bydlení prosurfovat, je už na každém. Je zapotřebí odhadnout své schopnosti.
„Pokud si na to lidé troufají a mají na to čas, pak mohou ten projekt klidně využít. Je to jako když spravujete auto, aniž byste byl automechanik. Dá se to, ale je tu riziko,“ uzavírá Vít Dvořák z realitní kanceláře Dvořák pomyslný souboj.

PETRA PISKOVÁ
HANA JAKUBCOVÁ