Obyvatelé okrajových částí Jihlavy vkládají své naděje do nových malých autobusů, které by k nim měly začít zajíždět od září. Očekávají, že díky těmto novým vozům městské hromadné dopravy budou spoje jezdit k jejich obydlím častěji než dosud. Dopravní podnik však zatím o navýšení počtu spojů neuvažuje. „Teď je pro nás nejdůležitější ekonomická úspora," potvrdil Jaroslav Šetek, technický náměstek Dopravního podniku města Jihlavy.

Obyvatele trápí špatné spojení

Dopravní podnik plánuje nasadit jeden z nových midibusů na linku číslo 7. Znamená to, že části Jihlavy – Popice, Pístov a Vysoká, budou obsluhovány menším autobusem. „Je tu dost špatné spojení, tak doufáme, že díky midibusům budou autobusy jezdit častěji. Člověk se z Popic bez auta nedostane ani do práce, jsme hodně odříznutí od centra města," postěžovala si členka osadního výboru Popic Libuše Terbová.

Podobné naděje si dělají také ve Vysoké. „Doufáme, že když bude provoz levnější, tak se v budoucnu zahustí spoje 
a posílí i večerní provoz," uvedl Jiří Kulhánek, předseda osadního výboru ve Vysoké.

Naděje obyvatel zmíněných okrajových částí města však prozatím zůstanou liché, přestože by měl dopravní podnik díky midibusům hodně ušetřit. „Jejich úspora by měla být oproti našim normálním autobusům zhruba padesátiprocentní. Pořízení jednoho midibusu nás navíc stálo zhruba polovinu toho co běžného autobusu," řekl Jaroslav Šetek.

Midibusy budou pro podnik levnější

Nižší provozní náklady by však neměly být jedinou výhodou nových vozů. „Do Vysoké vede dost úzká silnice, takže se po ní midibusům pojede lépe než běžným autobusům a snáze se vzájemně vyhnou," poznamenal Jiří Kulhánek z Vysoké.

Do jednoho midibusu se vejde dvaadvacet sedících cestujících a dalších zhruba osm stojících. „V okrajových oblastech jezdí někdy ve spoji jen 5 až 10 lidí, proto myslím, že počet míst v midibuse je dostačující," řekl Jaroslav Šetek. Souhlasí s ním i předseda osadního výboru ve Vysoké. „Kapacita midibusů rozhodně stačí, pro nás nebude problém, když autobusy pojedou i menší, ale častěji," podotkl Jiří Kulhánek.

Dopravní podnik zakoupil zatím pouze dva midibusy, každý zhruba za 2,8 milionu korun bez DPH. „Uvidíme, jaký na ně bude ohlas, podle toho bychom mohli eventuálně další přikoupit," uvedl ještě Jaroslav Šetek.

Midibusy firma dodala do Jihlavy ve středu ráno. „Teď 
je musíme vybavit například odbavovacím zařízením pro cestující," řekl Šetek.

Druhý ze zakoupených midibusů by měl začít jezdit až příští rok. „Plán je takový, že pokud se podaří realizovat opravu městského vlakového nádraží, tak by midibus mohl vozit cestující na nové lince 
z centra na městské nádraží," prozradil další plány dopravního podniku náměstek Šetek.

HELENA FIŠAROVÁ