Mnozí studenti na hodinách češtiny nebo matematiky trpí. To však není úplně případ Základní školy Havlíčkova v Moravských Budějovicích. Její žáci totiž v okrese nejlépe nejlépe zvládají přijímačky na střední školy v obou předmětech. Co za úspěchy a prvenstvím stojí, přiblížila zástupkyně ředitele Blanka Dvořáková. „Zaměřili jsme se po covidu na to, že jsme dětem umožnili i volitelnou matematiku a češtinu. Je o to velký zájem. Mají další doučování a projekty. K přijímačkám je vedeme od začátku, ne od posledního ročníku,“ okomentovala část důvodů.

Dále se dočtete, jak si vedli na přijímačkách vedli i další žáci z úspěšných škol na Třebíčsku. Deník vybral pět nejlepších řešitelů jak z českého jazyka, tak z matematiky.

Blanka Dvořáková dále zmínila, že škola spolupracuje s knihovnou. „Zaměřujeme se na čtenářskou gramotnost. Žáci pak mají k dispozici i spoustu dalších aktivit, kde se rozvíjí. Stačí si jen vybrat,“ popsala zástupkyně ze základní školy Havlíčkova. A nabídla ještě jeden úhel pohledu. Na školu totiž donedávna chodilo její dítě. „Přijímačky jsme dělali minulý rok. Jako máma vím, čím si procházelo. A neměnila bych. Sama jsem byla z těch příprav nadšená,“ dodala.

Nejúspěšnější školy Třebíčska podle průměrného výsledku testu z češtiny:

  • Základní škola Moravské Budějovice, Havlíčkova: 66,87 %
  • Základní škola a Mateřská škola Předín: 64,63 %
  • Základní škola a mateřská škola Čáslavice: 63,00 %
  • Základní škola Třebíč Týnská 8: 62,53 %
  • Základní škola a Mateřská škola DOMAMIL, příspěvková organizace: 61,70 %

Nejúspěšnější školy Třebíčska podle průměrného výsledku testu z matematiky:

  • Základní škola Moravské Budějovice, Havlíčkova: 59,29 %
  • Základní škola a Mateřská škola DOMAMIL, příspěvková organizace: 57,11 %
  • Základní škola Třebíč Týnská 8: 55,64 %
  • Základní škola a Mateřská škola Myslibořice: 52,59 %
  • Základní škola a Mateřská škola Předín: 51,71 %

Zdroj: prijimacky.ai a Cermat

Úspěchů na přijímačkách dosahují také žáci ze Základní školy Týnská v Třebíči. Podle ředitele Petra Volfa je na prvním místě umět motivovat. „Snažíme se co nejdřív ukázat, že vzdělání má nějaký smysl a směr. Vždy jde o přístup konkrétního člověka. Ať už k výuce nebo ke světu celkově. U moderní generace je obtížnější pozornost udržet. Proto je důležitá i spolupráce s rodiči. Nejsme oddělená instituce, táhneme za jeden provaz,“ vysvětlil.

Jak a podle čeho jsme vybírali nejlepší školy

Co znamenají čísla u škol? Jde o průměrné procento dobře vyřešených úkolů z matematiky nebo českého jazyka žáky na dané škole v přijímacích testech za posledních pět let. Číslo 50.00 tedy znamená, že žáci vyřešili v průměru polovinu přijímacího testu.

Do výběru jsme zahrnuli všechny školy z daného okresu, které měly minimálně 20 žáků v devátých třídách, kteří dělali přijímací testy.

Kvůli relevanci dat jsme se zaměřili pouze na přijímací zkoušky na čtyřletá studia (téměř 90 procent všech) a vynechali jsme přijímačky na víceletá gymnázia

Zdroj: prijimacky.ai a Cermat

Otestujte své znalosti v aplikaci Aimos

Přijímačky s Deníkem: V aplikaci Aimos si každý může otestovat své znalosti a na základě výsledků se posléze zaměřit na to, v čem má nedostatky. Aplikace také umožňuje vyhledat konkrétní základní školu a tu propojit s preferovanými středními školami. Po vyplnění vstupního testu bude uživateli vytvořen individuální vzdělávací plán, který bude přizpůsobený doplňování znalostí potřebných k úspěšnému přijetí na vybranou střední školu. Aplikace je dostupná na adrese www.aimos.cz.

Nadprůměrných výsledků v češtině dosahují i ti, kteří zvolili školu v Čáslavicích. Obec, kde žije necelých šest set lidí, se umístila hned za městy Moravské Budějovice a Třebíč. Ředitel Petr Blecha přiznává, že přesto pokulhávají naopak v matematice. „Nevím, čím to je. Matematiku nezanedbáváme a naopak se jí snažíme dávat prostor. Měli jsme tady kvůli tomu i externistku z gymnázia, aby měli žáci možnost vše dohnat. Za to, že se nám tolik daří v češtině, jsme rádi. Matematiku člověk musí mít už trochu danou, češtinu se člověk může naučit lépe,“ porovnal.