Spolupráce společností ICOM transport a FlixBus přinese cestujícím na trase mezi Třebíčí a Prahou novinku. Od 10. prosince začne ve všední dny jezdit mezi těmito dvěma městy nová přímá autobusová linka.

Ráno bude autobus vyjíždět v 5.34 z autobusového nádraží v Třebíči a přes zastávky v Okříškách, Zašovicích a Brtnici dorazí v 6.34 do Jihlavy. Odtud bude pokračovat přes Humpolec a Loket u Čechtic do Prahy na nádraží Florenc, v cíli bude v 8.43. „Z Prahy bude autobus zpátky vyrážet v 15.10, v Jihlavě bude v 17.10 a na konečnou do Třebíče přijede v 17.53 hodin,“ sdělila mluvčí společnosti FlixBus Martina Čmielová. Jízdenky pro celou délku trasy stojí 160 korun, mezi Jihlavou a Prahou pak 120 korun.

Jízdenky a časy na webovkách FlixBusu

Kdo nový spoj hledá v oblíbeném vyhledávači IDOS, hledá ho tam marně. „Je to soukromý vyhledávač, nemáme povinnost tam zanášet naše spoje. Proto cestující najdou nové přímé linky na trase Třebíč – Praha přímo ve vyhledávači na webových stránkách FlixBusu,“ vysvětlila mluvčí Čmielová. Tamtéž lze jízdenku koupit přes internet. Anebo pak přímo na místě u řidiče, ovšem je dobré předem počítat s rizikem, že už bude autobus plný.

A čeho se spolupráce ICOMu a FlixBusu týká? ICOM pořídil nový autobus v tradičním zeleném polepu FlixBusu s kompletní výbavou, která je u zelených vozů obvyklá na dálkových a mezinárodních trasách. Patří k ní neomezené připojení k wi-fi, elektrické zásuvky, palubní portál zábavy a větší prostor mezi sedadly. FlixBus se zase stará o zákaznický servis, marketing, prodej jízdenek či cenovou o politiku.

Byznysový model je výhodný pro obě strany, výnosy z provozu se dělí, větší část připadá dopravci. „Trasa mezi Třebíčí a Prahou patří na Vysočině k jedné z našich klíčových,“ uvedla mluvčí ICOMu Marcela Průchová. Firma chce tímto krokem oslovit víc cestujících, kteří dosud využívají auto a do Prahy vyjíždějí za prací.

Z informací ve vyhledávači spojů IDOS plyne, že pokud přičteme zmíněný FlixBus, pojede ve všední den z Třebíče do Prahy po 10. prosinci dohromady sedm přímých autobusových spojů. V sobotu jich bude pět, v neděli šest.

Přímý rychlík zatím "nehrozí"

A jaká je šance, že Třebíč nebo Třebíčsko získá po letech opět přímé spojení do Prahy vlakem? Zařídit to, má ve své kompetenci ministerstvo dopravy, které zajišťuje dálkové rychlíky, jež překonávají několik krajů. A zatím vyhlídky nejsou růžové. „Městem Třebíč prochází linka dálkové dopravy R11 Brno – České Budějovice – Plzeň. S ohledem na nízkou konkurenceschopnost spojení mezi Třebíčí a Prahou zavedení přímých vlaků do Prahy v tuto chvíli nepředpokládáme,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. A dodala, že se ministerstvo nebrání případné diskuzi s občany na toto téma.

V současnosti se tak musí přesedat. Stačí, aby jeden z vlaků nabral zpoždění a ten další už cestující nestihne. Z Třebíče se dá jet vlakem směr Praha například přes Jihlavu a Havlíčkův Brod. Kdo bydlí na hranici okresu blíž Brnu, může vlakem dojet do Brna a tam přesednout na vlak směr Praha.

Ještě se rýsuje jedna alternativa, která ovšem stále zní jako vzdálená hudba budoucnosti. Jde o vysokorychlostní trať (VRT), která má propojit Prahu s Brnem a na niž mají navázat vybrané regionální tratě na Vysočině. Byla by to šance i pro Třebíčsko, cesta z Třebíče do Prahy po železnici by ve finále trvala jen hodinu a deset minut. Jenže VRT zatím nemá ani definitivní trasu a prosadit významný, úplně nový dopravní koridor lze kvůli problematické legislativě v Česku jen těžko.

Správa železniční dopravní cesty nedávno vypsala veřejnou zakázku na studii proveditelnosti. „Současně prosazujeme další novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Obecně platí, že příprava jednotlivé liniové stavby (silnice, železnice – pozn. red.) v České republice dnes průměrně trvá 12 až 13 let. Rádi bychom tuto dobu alespoň o několik let zkrátili,“ doplnila mluvčí ministerstva dopravy Rezková.