Žákům pomáhá přístroj pro kosmický výzkum

Třebíč - Zavedení oboru Veterinářství na Vyšší odborné škole a Střední škole veterinární, zemědělské a zdravotnické v Třebíči si vyžádalo změny v personálním obsazení a materiálním vybavení školy.

4.2.2010

Novou odbornou učebnu pro výuku biologických a biochemických předmětů mají v Třebíči k dispozici studenti oboru veterinářství. Moderní přístroje umožní celou řadu analýz a pozorování.Foto: Ivana Filipová

Prvním, velice důležitým krokem bylo zřízení nové odborné učebny pro výuku biologických a biochemických předmětů. Studentům je tak dána možnost kvalitní výuky předmětů, jako je biologie, mikrobiologie, hygiena a technologie potravin a laboratorní technika.

Žákům se tím zpřístupnila celá řada analýz a pozorování, která si mohou sami prakticky vyzkoušet. Naučí se provádět základní rozbory potravin a surovin živočišného původu a ostatního biologického materiálu.

K praktické výuce byla vybudována nová učebna s moderním vybavením, jako je speciální laboratorní nábytek, mikroskopy s možností připojení na počítač a digestoř s certifikací určená pro tento typ odborných učeben. Prostřednictvím dataprojektoru je žákům prezentována zadaná úloha z řídícího počítače učitele. Zobrazují se tak mikroskopické preparáty a pracovní postupy. Každý žák má k dispozici mikroskop k vlastnímu pozorování a samostatné práci.

Další pomůcky a přístroje slouží k poznání principu biochemických a mikrobiologických vyšetření. V současné době v učebně přibyl nový biochemický analyzátor VetScan. V jednom analytickém procesu dokáže provést současně 14 samostatných analýz jednoho vzorku, dříve prováděných na několika speciálních přístrojích i dlouhé hodiny. Měření jednotlivých parametrů je fotometrické, provádí se z malého množství krevního séra. Výsledky analýz se tisknou na specielní karty, kde jsou současně vytištěny i normální hodnoty sledovaných ukazatelů zdravotního stavu vyšetřovaného zvířete Přístroj také eliminuje chyby, vznikající působením lidského faktoru v postupech. Zařízení bylo původně vyvinuto agenturou NASA pro kosmický výzkum. Přístroj je bezpečný na obsluhu a jednoduchý na údržbu, snadno přenositelný a veterináři jej mohou používat přímo v terénu k okamžitým analýzám. Pro jeho unikátní vlastnosti, velikost, váhu a možnost napájení z 12V baterie s ním firma vyhrála mezinárodní tendr do Iránu. Tam slouží v tvrdých polních a klimatických podmínkách.

Na přístroji si žáci sami vyzkouší analýzu krve různých druhů zvířat od koní po papoušky a plazy, připraví se tak během studia na škole pro práci s nejnovější technikou v oboru. Ulehčí jim to i další studium, protože Veterinární a farmaceutická univerzita v Brně je rovněž používá.

Pestré a zajímavé

Výuka v učebně probíhá podle hygienických pravidel. Do učebny žáci vstupují v ochranném oděvu pouze s psacími potřebami. Ostatní osobní věci si odkládají do skříňky v šatně vedle odborné učebny. Žáci mají k dispozici také odpovídající hygienické zázemí.

Díky nově zřízené učebně s moderním vybavením jsou tak studenti odborně připravováni na své budoucí povolání. Studium je také zajímavější a pestřejší, je cenným doplněním teoretické výuky. Takto získané znalosti a dovednosti budou moci po ukončení školy uplatnit v praxi nebo při studiu na vysoké škole. Další informace o škole na www.szstrebic.cz.

IVANA FILIPOVÁ

4.2.2010 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační foto

Krajský úřad dohlížel na klidné volby

Volby ve Starči.

Voliči přicházeli odevzdat hlas i v posledních chvílích

V Třebíči zájem o volby trvá

Třebíč - Slušná volební účast v Třebíči trvá i druhý den parlamentních voleb.

OBRAZEM: Zahrádkáři pořádají velkou jubilejní výstavu

Třebíč - Co se letos urodilo, putovalo na výstavu. Zahrádkáři v Třebíči pořádají jubilejní třicátou oblastní výstavu ovoce, zeleniny, bonsají a léčivých rostlin.

Volby ve Vladislavi: I občanský průkaz už jsme po rozpečetění urny našli

Vladislav – V městysi Vladislav za první hodinu parlamentních voleb přišlo volit skoro 10 procent ze 756 oprávněných voličů.

„Volím topku,“ prozradil vězeň a kuchař Mikuláš Horváth

Lesní Jakubov – Dovařil rajskou a plněnou vepřovou kapsu s opečenými bramborami. A pak už padesátiletý Mikuláš Horváth, „služebně“ nejstarší vězeň rapotické věznice, netrpělivě vyhlížel volební komisi, aby mohl do urny vhodit svůj hlasovací lístek.