Lom přijel z Prahy v doprovodu asistentky jako čestný host a s velkým zájmem si užil celý program, kterého se zúčastnili i političtí představitelé regionu. 

V nové stálé expozici, nad níž převzal záštitu, si veterán prohlédl fotografie i model letounu. „Tady jsem seděl, tady se vysouval radar,“ ukázoval na jeden z boků miniatury. V té chvíli na něm bylo vidět, že mu v mysli běží skoro osmdesát let starý film z doby, kdy s kamarády létali z britské základny monitorovat nad moře nepřátelské ponorky. Startovali i za velmi špatného počasí.

311. bombardovací peruť působila mimo jiné nad Biskajským zálivem. Vojenská letecká základna u Náměšti má podle toho prezidentem republiky udělený název „Biskajská“, což se odráží i v podobě praporu.

Tato peruť za druhé světové války byla první nebritskou bombardovací perutí, která zaútočila na Hitlerovu Třetí říši. Celkem 266 jejích příslušníků při plnění povinností zahynulo. „Co by nám dnes řekli, kdyby ještě žili? Užívejte si života, věnujte se rodinám, ale buďte ostražití, svoboda není zadarmo,“ poznamenal velitel náměšťského letiště a pilot vrtulníku Rudolf Straka.

Lom i přes velmi vysoký věk jezdí obvykle desetkrát do měsíce s pomocí asistentky Hany Bergmanové Klímové na besedy především do škol. „Utáhne i dvouhodinovku. Je s ním legrace,“ zmínil Jan Dašovský, který působí v Muzeu RAF v Ivančicích a slavnostního nástupu se na náměšťském letišti rovněž účastnil.

A protože si Lomova asistentka na facebooku posteskla, že v malém autě, kterým spolu jezdí na přednášky po celé republice, nefunguje klimatizace, Dašovský se rozhodl, že válečnému veteránovi jako dar k nadcházejícím narozeninám pořídí auto. Škodovku, kterou rovnou na letišti i slavnostně předal. Auto má nepřehlédnutelný polep a originální espézetku se jménem veterána.

Střípek 311. bombardovací peruti RAF  

- vznikla 29. července 1940 v anglickém Honningtonu

 
Oldřich Doležal, pilot Liberátoru BZ 796, dne 27. prosince 1943 objevil v Biskajském zálivu lamače blokády Alsterufera z německého obchodního loďstva na jeho zpáteční plavbě z japonského Kobe s nákladem válečného materiálu pro nacistické Německo. Vezl i 344 tun wolframu, který Němci používali při výrobě munice, schopné proniknout obrněnými pláty a věžemi tanků. Posádka letounu loď potopila a ztráta nákladu zpozdila podle odhadů válečné plány hitlerovského Německa o rok.
 
Tento útok se řadí mezi největší úspěchy 311. peruti za druhé světové války. "Uznávaný český historik Jiří Rajlich popsal útok jako největší samostatný úder nacistické válečné mašinerii od československého letectva," říká Tom Doležal, syn pilota Oldřicha Doležala.
Zdroj: Tom Doležal