Jednadvacet kilometrů dlouhý úsek byl řadu let skoro mrtvý a hrozilo mu zrušení. Řidiči si tak odvykli dávat pozor na přijíždějící soupravu. Ještě loni byla počátkem roku trať 243 na prodej za osm milionů korun. Jenže teď je vše jinak. Po trati jezdí čím dál víc dopravních vlaků, které svážejí dřevo z aktuální kůrovcové kalamity.

A na Velký pátek 19. dubna přibudou ještě vlaky osobní. Ty jezdily už minulý rok v sezoně, protože je kraj po letech znovu objednal.

„Od volných velikonočních dnů až do 2. listopadu, vždy o víkendech a svátcích, zajistí naše společnost tři páry spojů denně. V létě to bude rozšířeno o jeden pár spojů historického výletního vláčku Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě,“ uvedl Jan Šatava, ředitel Railway Capital (RC). Jeho společnost zajišťuje rovněž většinu provozu nákladních vlaků na této trati. Má dvě nakládková místa – v Jemnici a v Třebelovicích.

Šatava upozorňuje, že za poslední dva roky je nárůst železniční dopravy na trati velký. „Šel ze silnější nuly, kdy se tam jezdilo třeba jednou za čtrnáct dní, na stav, kdy jedeme pro náklad i pětkrát za den.“

Lesní společnost má vyčleněny dvě soupravy vozů. „Tento týden se otočí obě, máme čtyři provozní dny. Jedna souprava má pětadvacet vagonů a druhá dvacet vagonů, které postupně vozíme k nakládce a stahujeme zpět do Moravských Budějovic. Dřevo končí v Německu či u českých zpracovatelů,“ vysvětlil Šatava.

Menší podíl nákladní dopravy si na jemnické trati drží ČD Cargo. „Zajíždíme do Jemnice nepravidelně podle objednávek zákazníků. Zpravidla je to dvakrát týdně, děláme svoz kůrovcového dřeva,“ upřesnil manažer ČD Cargo Michal Roh.