„Místo je nyní velmi zrádné a je to nepořádek státních drah, že veřejnost lépe neupozorní, že světla nefungují,“ nechal se slyšet náměšťský místostarosta Jan Kotačka.

„Výpravčí mi řekl, že se to bude spravovat až zítra, tedy ve středu 23. ledna, vlaky tam teď jedou desetikilometrovou rychlostí a troubí. Ale historicky na přejezdu nikdy nesvítilo bílé světlo, jen červená, takže nemusí řidičům hned dojít, že je něco v nepořádku. Není obvyklé tam před přejezdem zastavovat,“ popsal situaci Kotačka.

Podle jeho názoru by bylo nejvhodnější, kdyby některý z traťových zaměstnanců po dobu, než budou světla spravená, chodil řidiče upozorňovat, že bude projíždět vlak. Určitě je nyní nutné před přejezdem zastavit a pořádně se rozhlédnout.
"Přejezd by skutečně měl být opravený nejpozději ve středu 23. ledna," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Dopravní nehoda, která vyřadila světla z provozu, se stala v pondělí 21. ledna kolem 17. hodiny, kdy se ve svažité ulici Boženy Němcové samovolně rozjelo vozidlo Iveco Daily. Řidič ho řádně nezabrzdil. „Narazilo do výstražníku u železničního přejezdu a tento výstražník poškodilo. Při události se nikdo nezranil. Policisté na místě nehody provedli dechovou zkoušku s negativním výsledkem,“ uvedla k události, která je příčinou současného problému, krajská policejní mluvčí Dana Čírtková. Při nehodě vznikla škoda  na vozidle a výstražníku v celkové výši 155 tisíc korun.

Kříž a značky stačí, ohradil se mluvčí

Mluvčí SŽDC Illiaš se ohradil vůči výtce, že přejezd je nebezpečnější než obvykle. "Každý železniční přejezd, i v případě nefunkčního zabezpečovací zařízení, je stále zabezpečený výstražným křížem. V takovémto případě, kdy na přejezdu neblikají ani červená výstražná světla a ani bílé pozitivní světlo, se každý řidič silničního vozidla musí k přejezdu blížit se zvýšenou opatrností a to maximální rychlostí do 30 kilometrů za hodinu, přesně v souladu se zákonem," reagoval mluvčí.

A dodal, že to samé pravidlo platí u přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem, tedy bez světelného a zvukového zařízení. "Další varování před každým železničním přejezdem představují silniční dopravní značky umístěné 240, 160 a 80 metrů před přejezdem. Takže zde neobstojí ani argument, že o přejezdu řidiči nevěděli, nebo neměli čas dobrzdit," sdělil.

Strojvůdci jedou, jak mají

A dodal, že vlaky před přejezdem jednou krokem a opakovaně houkají. "Strojvůdci se tedy chovají plně v souladu s bezpečnostním předpisem, který upravuje, jakým způsobem mají překonávat přejezd, kde je v poruše bezpečnostní zařízení. Konkrétně musí každý strojvůdce jet maximální rychlostí do deseti kilometrů za hodinu a opakovaně houkat. Tímto způsobem je za dodržení bezpečnostních podmínek provoz řízen do doby odstranění závady," konstatoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.