Podklášterský most u finančního úřadu by se měl za tři roky dočkat rozsáhlé rekonstrukce či přímo úplné náhrady. „Ještě v letošním roce bychom tak chtěli zahájit přestavbu a zvýšení kapacity mostů v Poušově. V rozpočtu na to máme vyhrazeno pět až sedm milionů korun," řekl třebíčský místostarosta Pavel Pacal s tím, že právě silniční komunikace od rybníku Kuchyňka přes poušovské údolí by byla jednou z objízdných tras.

„Rekonstrukce Podklášterského mostu nám zavře důležitou dopravní tepnu, což může být už v roce 2015. Do té doby bychom měli být připraveni, aby v Třebíči nevznikl velký dopravní kolaps," líčil Pacal.

Celkové náklady na mosty v Poušově se podle něj pohybují kolem třiceti milionů korun. „To jsou projektované náklady, nicméně očekáváme, že se soutěží na dodavatele stavby dostaneme níž," upřesnil.

Podle místostarosty Pavla Svobody jsou z poušovské objízdné trasy nejdůležitější právě mosty. „To jsou krizová místa z hlediska statiky a jejich opravu musíme stihnout. Máme zjištěno, že v současné době tudy denně projíždí dva a půl tisíce aut," zdůraznil.

Po mostech dojde řada na křižovatku

Po opravě mostů by se rekonstrukce měla dočkat také křižovatka u Kuchyňky ve směru do údolí. „Tato úprava je již vyprojektovaná, objevila se v rozpočtu roku 2011, ale nerealizovala se, protože nemělo smysl opravovat něco nahoře, když dole by mosty schůdné nebyly. Až tedy budeme mít připraveny mosty a komunikaci mezi nimi, následovala by křižovatka u Kuchyňky," potvrdil Pacal.

Tím však práce ani zdaleka neskončí. „Následovat by měla úprava komunikace od Kuchyňky směrem dolů. Prognózy však hovoří o ceně v řádech sta milionů korun. Hledáme proto způsob, aby to bylo co možná nejreálnější z hlediska financí a zároveň to splnilo svůj účel," mínil místostarosta Pacal.

K náročnosti stavby se vyjádřil i jeho kolega z rady města. „Bude nutné silnici rozšířit, takže buď zabereme svah, nebo na druhé straně vzniknou piloty. Obě varianty jsou komplikované stavebně i finančně," přiznal Svoboda.

„Ta silnice se v zimě neudržuje, je tam totiž tak velký spád, že tam těžká technika nevjede, protože by hrozilo nebezpečí sjetí do potoka," upozornil.

Dálnici nechtějí

Rozsáhlá přestavba komunikace táhnoucí se Poušovem by však neměla ohrozit ráz tamní krajiny. „Nikdo z toho nechce dělat dálnici, aby v momentě, kdy bude po rekonstrukci Podklášterský most opět funkční, nevyužívali řidiči Poušov jako zkratku. Myslím si, že by si údolí nezasloužilo, aby v něm vznikla dopravní tepna," řekl místostarosta Pacal.

Objíždět tudy neprůjezdný most u finančního úřadu i proto nebude moci nákladní doprava. „Bude to objízdná trasa pro vozidla nízké hmotnosti, tedy do 3,5 tuny," potvrdil Svoboda s tím, že další připravovanou objížďkou se stane ulice Velkomeziříčská s křižovatkou u hotelu Atom.

„I tato křižovatka bude zkapacitněna tak, aby se tam netvořily fronty a doprava byla plynulá. Výhled všech projektových i stavebních prací je plus minus do roku 2015," dodal Pacal.

KAMIL ČERNÝ