Že povede přes jeho pozemek, mu úředníci ani představitelé města jaksi nepokládali za nutné oznámit.

„Zastupitelé schválili územní plán, aniž by se někoho z nás zeptali!,“ rozčiluje se Dočekal.

Bohužel, má pravdu. „Zákon nám to neukládá. Máme povinnost informovat pouze dotčené orgány státní správy. Ostatní, fyzické i právnické osoby, se musí informovat sami na základě veřejné vyhlášky,“ hájí se místostarosta Jan Karas, který se trasou obchvatu zabýval.

Jeho vysvětlení si lze přeložit i takto: obyvatelé města, pokud se nechtějí dočkat nepříjemného překvapení, si musí pravidelně chodit číst listiny, vyvěšené na úřední desce na Karlově náměstí.

Na otázku, zda by nebylo minimálně etické dát majitelům pozemků v takovém případě vědět, místostarosta Karas opakuje první větu. Pak ale přece jen připouští: „Uznávám, že to byla chyba, v minulosti je nikdo neinformoval.“ Místostarosta tvrdí, že stejným místem měla vést i trasa předchozí varianty územního plánu, a on tudíž měl za to, že majitelé nemovitostí byli o všem informováni dříve.

Jenže územním plánem s trasou jihovýchodního obchvatu města v této podobě se zabývalo až současné vedení města. Před posledními komunálními volbami v roce 2006 byla silnice teprve v podobě studií. „V září 2006 existovalo několik různých variant v podobě vyhledávacích studií. Územní plán v trase přes areály staré průmyslové čtvrti začala projednávat až nová garnitura,“ řekl bývalý místostarosta Třebíče Radek Číhal, který se problematice tehdy věnoval.

Podle něj bylo jednání s majiteli pozemků dříve běžnou praxí, například při přípravách jihozápadní trasy obchvatu přes zahrádkářské kolonie u Terovského údolí. „Byť nám to zákon neukládá, je to minimálně slušnost,“ míní Číhal.

Nicméně zastupitelstvo v září schválilo územní plán s jihovýchodní trasou, aniž by to někteří majitelé pozemků tušili. Ruku pro zvedla i opozice. „Místostarosta Karas nás informoval, že je to se všemi projednáno. Není v silách řadového zastupitele si tohle ověřit. Navíc jsme schválení celé trasy vnímali jako podmínku pro zahájení prací na jihozápadě, takto nám to bylo předloženo,“ vysvětluje zastupitel Pavel Heřman (HZNR).

Výsledek? Obchvat přes Průmyslovou čtvrť zřejmě nepovede. Majitelé nemovitostí dali jasně najevo, že svůj majetek neprodají. Pod společné prohlášení se podepsali podnikatelé Milan Dočekal, Věra Doležalová z Kovo-šrotu, Josef Paděra z firmy Pozemstav a Pavel Navrátil ze společnosti Inapa. Ten jediný o plánech města věděl. Návrh územního plánu totiž objevil na internetových stránkách města. Již v březnu zaslal na oddělení územního plánování třebíčské radnice své námitky a připomínky. Bez odezvy. „Navrhli jsme jinou trasu, podle nás dokonce levnější. Očekávali jsme reakci, nikdo se ale neozval. Proto jsme proti,“ vzkázal Navrátil.

Rozhovor s Milanem Dočekalem a dopis zaslaný podnikateli si přečtěte zde.