Byť policisté záležitost uzavřeli jako vinu řidiče, který nerespektoval stopku, a České dráhy (ČD) naznaly, že rozhled tu auta mají třísetmetrový, drážní inspekce (DI) je zásadně jiného názoru.

Otázkou zůstává, zda by měli šanci
Co se vlastně stalo onoho slunečného dopoledne 21. září 2007? Nákladní vlak si to šinul pětasedmdesátkou od Jaroměřic do Moravských Budějovic. Ti dva v oktávce se prý zřejmě zapovídali. Prý. Tohle už nikdo nezjistí, na nechráněném přejezdu u Lukova je železný obr, jak se říká, „sejmul“. Co z osobáku zůstalo, je patrné z fotografie.

Vyšetřovatelé jsou přesvědčeni, že na vině je nepozornost řidiče, který prostě bez zastavení na koleje vjel.
Drážní inspektoři si ale dali tu práci a místo důkladně přeměřili.

Vzali v potaz reálné rozhledové možnosti řidiče, vzdálenost značky stop od kolejiště, rychlost auta i vlaku, technický stav cesty a přejezdu. Vše dosadili do příslušných matematických rovnic a Českým drahám vzkazují: „Za všech podmínek, které jsme zohlednili, v reálu řidič osobáku při zastavení na stopce, rozhlédnutí se a následném vjezdu na přejezd nestíhá opustit nebezpečné pásmo včas před příjezdem vlaku.“ Závěr? Nedostatečné rozhledové poměry.

Z měření Drážní inspekce vyšlo číslo 147 metrů, České dráhy se zaštiťují hodnotou 300 metrů.
Deník místo navštívil, o třech stovkách se mluvit nedá ani omylem, přejezd je těsně za táhlou zatáčkou.

Proč tudy těžký nákladní vlak směl jet rychlostí sedmdesát pět kilometrů v hodině?
„Stále čekáme na oficiální stanovisko Drážní inspekce. Pokud tento orgán vydá bezpečností doporučení, rozhodneme o přijetí příslušných opatření,“ tlumočil vyjádření ČD manažer komunikace Radek Joklík.
Mluvčí DI Zdeněk Neusar informoval, že inspektoři v těchto dnech závěrečnou zprávu o tomto případu dokončují.

Zpomalí vlaky?
Řešení se nabízejí dvě a nutno podotknout, že se vzájemně nevylučují.
Jednak značně omezit rychlost vlaků přijíždějících od Jaroměřic. Jen těch osobních tudy ve všední den projede devět.

A též by nebylo od věci zajistit přístup na pole, aniž by se cesta křížila s kolejemi.
„Ta možnost se nabízí. Za vsí směrem na Vicenice za nově zrekonstruovaným železničním mostem je vjezd z opačné strany. Dráhy už s námi jednaly, prý chtějí tu cestu na vlastní náklady za osm milionů opravit,“ prozradil lukovský starosta Jan Vidourek.

Jedním dechem ale dodal: „Doufám, že ten stávající železniční přejezd nezruší. Lidi jsou na něj leta zvyklí, to víte, zvyk je železná košile. Myslím, že omezení rychlosti vlaků by hodně pomohlo.“