Odborníci odmítají, že by letošní kampaň měla voliče znechutit a odradit. „Mnoho lidí se domnívá, že kampaň byla příliš ostrá a vyhrocená, na hraně. Přitom právě tato kampaň se přiblížila kampaním v západní Evropě, tam je podobný styl zcela běžný,“ poznamenal k současné volební kampani u nás jihlavský sociolog Daniel Hanzl.


Sami voliči mají poněkud odlišný názor, agresivita kampaně se jim nelíbí. „Kampaň k volbám je hrozně negativistická. Ani jedna není vedena za programy, ale jenom a pouze proti osobnostem protistran,“ řekl vysokoškolák Jaroslav Kremín. „Je to nejhorší kampaň za poslední dobu, strany se snaží získat voliče tím, že znemožňují protikandidáty,“ dodal.


Lukáš Kuča je rovněž studentem vysoké školy a ani jemu se forma kampaně nezamlouvá. „Nelíbí se mi lživé informace na billboardech, populistické kecy, aby získali voliče. V dnešní době je to sice normální a běžné, ale trocha gentlemanství by neuškodila,“ prozradil svůj názor.


Prvky osobních ataků a očerňování soupeře jsou ovšem podle sociologa Hanzla zcela adekvátní významu voleb. „Způsob, kdy se využívá prezentace politického protivníka v negativním světle, není nový, v Německu, ve Francii, ve Spojených státech ho využívají už delší dobu,“ připomenul. „Ostatně není náhodou, že si některé strany začaly najímat volební stratégy právě z těchto zemí,“ doplnil.


Je to hra


Jaroslavu Kremínovi se nelíbí, že ne všechny strany dostaly v kampani stejný prostor. Lukáše Kuču rozčiluje, že někteří lidé slepě věří právě jenom jednostranné stranické kampani.


Daniel Hanzl mu ovšem dává za pravdu. „Volební kampaň je hra. Nerozhodnutí voliči by si měli hledat další informace, než někomu svůj hlas dají,“ zdůraznil.

JIŘÍ JÍRA
DANA DVOŘÁKOVÁ