Udělala současná vláda pro lidi ve školství něco zásadního či přínosného?

Snaží se nám zlepšit platové podmínky. A do určité míry se jí to podařilo. Jinak mě nic nenapadá. Společné přijímací zkoušky jsou letos poprvé povinné, ale u nás je máme již několik let.

Přijde mi, že velký problém školství je neustálé střídání ministrů.

Současná ministryně Valachová mě neštve. Což je u politika dobře. Politik by měl být jako rozhodčí ve fotbale. Když tě ničím nenaštve a při hře o něm nevíš, tak je to ideální. V momentě, kdy se stane hlavním aktérem v zápase, tak to nebývá dobře.

STAČÍ DOSAVADNÍ ZVÝŠENÍ UČITELSKÝCH PLATŮ A NAVRŽENÝ KARIÉRNÍ ŘÁD KE ZVÝŠENÍ PRESTIŽE UČITELSKÉ PROFESE?

Na Vysočině odpovídalo na třináctou otázku volebního auditu Deníku 57 respondentů. Výrazných 85 procent z nich je přesvědčeno, že dosavadní zvýšení učitelských platů a navržený kariérní řád nestačí ke zvýšení prestiže učitelské profese. Pouhých 15 procent odpovídajících si naopak myslí, že zvýšení platů a kariérní řád stačí ke zvýšení prestiže učitelů. Devět dotazovaných uvedlo, že tuto otázku nedokážou posoudit.

Proč jste se stal učitelem?

Když jsem relativně dlouho žil v Brně a rok v Anglii, tak jsem zatoužil vrátit se zpátky. Na třebíčském gymnáziu mi nabídli místo učitele angličtiny a já jsem toho využil.

Je učitel v Česku prestižní povolání?

Spousta lidí má pocit, že ví, jak učit a že by v tom byli lepší. Ale to asi zažívají i lékaři, jejichž pacienti si často myslí, že se vyléčí sami. Každý rok vychází žebříčky oblíbenosti povolání. Na prvních místech v nich bývají vědci a lékaři, ale ani učitelé z něj nevychází špatně. Já žádnou negativní zkušenost nemám.

Když jste nastupoval do školy, tak jste měl jistě představy o učení na střední škole. Jak moc se lišily od reality?

Já jsem se především těšil zpátky sem na gymnázium. Strávil jsem tady studiem osm roků.

Takže zkušenost s prostředím jste měl jasnou.

To bylo zřejmě zásadní. Myslím, že kdyby mě tehdy oslovila jakákoliv jiná škola, tak bych na její nabídku zřejmě nekývl. Z postupem času dokáži více rozlišit, co je pro výuku podstatnější, a co méně. Mezi tím, co by měl středoškolský student umět, a tím, co by se měl dozvědět například až na vysoké škole, pokud se rozhodne angličtinu dál studovat.

Jste rád, že jste si vybral povolání učitele?

Jsem. Netvrdím, že jím budu celý život. Rád bych zkusil i něco jiného, ale jen kvůli té zkušenosti.

Z odpovědí panelistů

Martin Šikula, učitel a historik, Bohuňov:

Ne. Ke zvýšení prestiže učitelské profese dojde tehdy, bude-li společenský konsenzus na hodnocení žáka podle jeho skutečných schopností, vědomostí a dovedností, A také na tom, že vzdělávání je proces, ve kterém má učitel nemusí přemýšlet nad tím, jestli s udělením trestu žákovi za prokazatelné a vědomé porušení pravidel rodič souhlasí či nikoliv. Kariérní řád komentovat nechci a otázka platů je zpravidla hra se slovy, která bohužel vytrhává věci z kontextu a zkresluje realitu.

Marie Bohuňovská, aktivistka a spisovatelka, Jihlava: Peníze nezvýší prestiž nikomu. Autoritu si učitel musí získat svou prací a osobností.

Luděk Rýzner, architekt, Humpolec:

Žádný plat nezvýší automaticky respekt a prestiž jakékoliv profese. U učitelů nevidím žádnou snahu o dosažení vyšší prestiže, spíše naopak. Učitelé, a to hlavně díky nadřízeným orgánům, jsou tlačeni k občas až k trapnému podlézání žákům a rodičům.