VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Pojízdný pokojík má i stůl s otočnými křesly

Třebíč – Kabriolet nebo dodávka? To byla otázka, kterou si Petr Kuba pokládal v dobách, kdy se rozhodl koupit si své první americké auto. Rozhodoval se mezi nespoutanou svobodou s větrem ve vlasech nebo velkorysým prostorem a kouzlem americké dodávky zvané „Custom Van".

21.3.2014
SDÍLEJ:

Petr Kuba se svým „pojízdným pokojíkem" Dodge Ram Van B 250.Foto: Jan Kotlík

Zvítězila praktičnost a široká využitelnost. Petr zapátral v inzerátech a z Polska si přivezl nefalšovaného zástupce éry, která v sedmdesátých letech, dnes již minulého století, doslova hýbala Amerikou.

Custom Vans

Vše mají na svědomí američtí surfaři, kteří spolu s nástupem tohoto koníčku potřebovali svá surfařská prkna nějakým, pokud možno pohodlným, způsobem dopravovat na pobřeží. A tak se v této komunitě staly oblíbenými převážně kombíky, v Americe zvané „STW" (station wagon), někdy také „woodies" (dle tenkrát obvyklé polodřevěné konstrukce, později už jen dřevěné imitace na bocích těchto vozů). A pak to přišlo. Počátkem 70. let se začaly objevovat první přestavěné dodávky, které nabízely spousty místa nejen k přepravě surfů, ale i k dalším aktivitám. Nejdříve se jednalo o přestavěné vyřazené dodávky, výrobci však velice rychle zareagovali a tzv. „custom vans" si vyznavači tohoto stylu mohli zakoupit jako zcela nové. Kromě výbavy interiérů, který si mnohdy nezadal s luxusním karavanem, bylo pro tyto vany typické atraktivní lakování karoserie, často s doslova uměleckými obrazy, nesměly chybět chromované disky kol, žebříky na střechu, panoramatická okna a další.

Aby běžný Evropan nenabyl dojmu, že se američtí surfaři ve svém volnu pro zábavu kodrcali v pracovních autech jaká známe u nás v Evropě; je nutné dodat, že pokud by teenageři v USA měli k dispozici taková auta, jako Ford Tranzit, nebo Fiat Ducato, zřejmě by v Americe hnutí „Custom Vans" vůbec nevzniklo. Pohodlí amerických a evropských dodávek totiž nelze srovnávat.

Ale vraťme se k Petrovi. Ten se totiž může pyšnit krásným exemplářem této éry, který nese název Dodge Ram Van B 250. Byl vyroben v roce 1987 a jako nový byl prodán v Norsku. Jeho zadní kola pohání vidlicový osmiválec o obsahu 318 cui (5200 ccm), samozřejmě přes automatickou převodovku s volicí pákou pod volantem. Kromě hliníkových kol na první pohled zaujmou podprahové duální výfuky a stříbrno-červené metalické lakování karoserie.

Uvnitř mimo jiné nalezneme čtyři otočná křesla, dřevěný stůl, závěsy na oknech a spoustu dalších příjemností. Takové prvky výbavy jako například klimatizace, tempovat či elektrická okna jsou u takového auta samozřejmostí.
Petr s rodinou svoji „Dočku" využívá coby pohodlného společníka na výlety, dovolené a samozřejmě s ní navštěvuje i různá setkání US Cars. U tohoto stylového pojízdného pokojíčku, který rozhodně netrpí nedostatkem výkonu, platí dvojnásob, že i cesta může být cíl.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

21.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Kvalita soutěže je na vysoké úrovni, říká předseda futsalového svazu Pe

První hosté si v úterý po poledni mohli prohlédnout nový pavilon chirurgických oborů v třebíčské nemocnici. Nese označení C a přes svoji šedou venkovní barvu, uvnitř hýří barvami, novotou a moderním vybavením.

Kam o víkendu? Třeba do nového oddělení třebíčské nemocnice

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Mladíci můžou na postup zapomenout

Třebíč – Sen o naději se rozplynul. Hokejisté Horácké Slavie živili teoretickou naději na postup do nadstavbové části Ligy mladšího dorostu. K tomu ale potřebovali v dohrávce 13. kola skupiny G regionální soutěže porazit záložní tým jihlavské Dukly.

Mladý řidič boural, se zraněním pak přišel do nemocnice

Třebenice- Mladý řidič boural v noci na pátek u Třebenic na Třebíčsku. Po nehodě se nechal ošetřit v nemocnici, teprve pak zavolal policisty. Ti zjistili, že mladý muž pil.

Cítíme se být kráceni na svých právech, řekl starosta Janata

Třebíč /ROZHOVOR/ – Dění kolem veřejné autobusové dopravy v Třebíči ve spojitosti s firmou ICOM transport pro Deník okomentoval zdejší lidovecký starosta Pavel Janata. Reagoval na zmatky, které nastaly poté, co 39 linek příměstských autobusů přestalo zastavovat na autobusovém nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT