Cesta na úřad pro ověřený výpis z veřejných evidencí je teď veselejší. Některé radnice na Třebíčsku od počátku ledna spustily systém Czech POINT, tedy Český podací ověřovací informační národní terminál. Na jediném kontaktním místě tak lze získat výpis z několika centrálních registrů.

„Cílem tohoto projektu je redukce přílišné byrokracie. Obíhat mají data, ne občan,“ předeslal starosta Třebíče Ivo Uher. Právě třebíčský městský úřad je jedním z těch, kde Czech POINT slouží. Za padesátikorunový poplatek za každou stranu je možné pořídit výpis z obchodního rejstříku, z katastru nemovitostí, ze živnostenského rejstříku a z rejstříku trestů. A zatímco výstup z veřejné evidence získá i anonymní žadatel, rejstřík trestů se vydá pouze osobě, které se týká.

„Všechny uvedené dokumenty vydává živnostenský odbor v budově úřadu na Masarykově náměstí a odbor správních činností na Karlově náměstí,“ informoval starosta Uher. Krom toho výpis z obchodního a trestního rejstříku poskytuje také informační kancelář v přízemí radnice, výpis z katastru nemovitostí může vydat i odbor výstavby a památkové péče.

Rychlost především

Výhodou nově zavedeného systému Czech POINT je i rychlost, s jakou úřad ověřené výpisy poskytne. Co se dříve vleklo, je teď možné na počkání. „Na výpis z rejstříku trestů jsem dříve čekal minimálně dva týdny, přišel mi poštou. Kdo ho potřeboval okamžitě, musel si pro něj osobně na centrálu do Prahy,“ sdělil bývalý příslušník armády Karel Sychra.

Přínos projektu už zakusili obyvatelé dalších měst a obcí. Princip je stejný, lišit se mohou jen kontaktní místa a ceny za výpis. V Moravských Budějovicích je výdejem ověřených listin pověřená matrika a organizační odbor. Za první stranu si zde žádají stokorunu, každá další je za padesát. Stejnou cenu si schválili radní v Jemnici, kde výpisy rovněž zajistí pracovníci matriky. Do celostátního projektu se zařadily také Okříšky, Jaroměřice nad Rokytnou a Rudíkov.

A radnice v Náměšti nad Oslavou se hodlá připojit zakrátko. „Ještě to rozjíždíme, počítám, že plně v provozu bude do konce příštího týdne,“ uvedl zdejší tajemník Pavel Janata.
Úřady lidem do budoucna slibují možnost získat touto cestou veškeré údaje, vedené o nich samotných, jejich majetku a právech. Dojít by mělo k elektronizaci dokumentů a k takovému komfortu, kdy si své záležitosti díky internetu vyřídí každý z domova.