„Chceme i nadále podporovat výstavbu pátého bloku dukovanské elektrárny i se zapojit do osvěty ohledně úložiště jaderného odpadu. To jsou dlouhodobé priority. Ale v roce 2017 se chceme pomoci zvýšení počtu návštěvníků našeho regionu," řekl předseda představenstva komory Richard Horký.

Jedním z nápadů, který vznikl na společném setkání se starosty, kastelány zámků, šéfem dukovanské elektrárny a dalšími partnery, je splavnění řeky Jihlavy v úseku Třebíč-Poušov až po dalešickou přehradu.

„Údolí řeky je krásné, nabízí se tedy možnost nalákat sem stovky vodáků ročně. Pokud se vyřeší přenášení lodí na vakových jezech například lávkami, tak si umím představit, že se po řece i dále po přehradě dá pohodová vodařina dělat," věří Horký.

Inspiraci našel při návštěvě řeky Dyje pod Znojmem. „Dyje nebyla vůbec vodácká řeka. Splavnili ji, udělali pěkné kempy a dnes tam mají desítky lodí," popsal Horký.

Jako velmi komplikovanou vidí realizaci myšlenky v Povodí Moravy (PMO), pod jehož správu řeka Jihlava Patří. Kromě vakových jezů upozorňují také na další komplikaci. „Situaci by navíc výrazně ovlivňovaly nízké průtoky v řece Jihlavě bez možnosti nadlepšování," varoval mluvčí PMO Petr Chmelař.

Železniční vlečky

Využít pro lepší komfort turistů by chtěli také železniční vlečky Vedrovice Dukovany a Náměšť nad Oslavou Vícenice.

„Lidé přijedou do Náměště nad oslavou s koly a nechají se vlakem vyvézt až nahoru k vlečce, která vede do firmy ADW. Tam je bývalé nástupiště. Odtamtud mohou opět pokračovat na kole směrem k přehradě bez velkého převýšení," sdělil člen spolku Regio 2020 Aleš Kratina, který je rovně autorem nápadu, a dodal: „Její stav není nic moc, ale je použitelná a stále využívaná Armádou České republiky."

Druhá vlečka by spojila obec Dukovany a Moravský Krumlov s elektrárnou

A turistický vláček podobný tomu, který vozil návštěvníky Srazu Boroviňáků, by mohl jezdit v Třebíči. Podobně, jak je tomu například ve Znojmě či v Lednicko-valtickém areálu.

„Tento vláček by byl ale samozřejmě modernější než ten, který jezdil v Borovině. Mnohem lépe vybavený, vytápěný, prostě aby cestujícím poskytoval maximální komfort," sdělil Richard Horký a pokračoval i s dalšími nápady: „Plánujeme i půjčovnu a dobíjecí stanici elektrokol a elektromobilů v Třebíči. Právě elektrokola využívá řada seniorů, a my bychom jim tímto chtěli pomoci poznávat náš kraj."

Výletní noviny

Nápadů na setkání padla celá řada. Nyní bude potřeba vybrat ty, které je možné realizovat. „Nyní musíme zjistit technickou proveditelnost, kolik by to stálo, a začít cílit na dotace a veřejnou podporu," doplnil Horký.

Určitě pokračovat chce hospodářská komora v projektu Výletních novin, které informují turisty o tom, jaké cíle mohou na Třebíčsku navštívit.

„Tento projekt je velmi úspěšný a setkal se s velice pozitivním ohlasem. V roce 2015 a 2016 jsme vydali vždy 30 tisíc kusů novin, které jsou návštěvníkům k dispozici zdarma na různých turisticky atraktivních místech. Už v srpnu 2016 byly noviny pro letošní rok kompletně rozebrány. Na příští rok proto plánujeme vydat 40 tisíc kusů. Podnikatelé tyto noviny berou jako velmi dobrý propagační materiál a na základě toho s nimi také tak pracují. Je příjemné přijít třeba do restaurace v dalešickém pivovaru, spatřit tam noviny na každém stole a vidět rodinky, jak jimi listují a radí se, co navštívit," sdělil Horký.

Důležitým mezníkem pro cestovní ruch na našem okrese je také zřízení destinační kanceláře, která bude koordinovat činnost všech zúčastněných subjektů a pracovat v souladu s OHK Třebíč, městem Třebíč a dalšími partnery.