A pětatřicet stromů prý podle inspekce padlo i u Číchova, a to v období od října 2013 až do června loňského roku. Stalo se tak bez povolení orgánů ochrany přírody a krajiny. Správce železniční cesty si však povinnost o takový souhlas žádat neuvědomuje, a v odstraňování vegetace u kolejí hodlá pokračovat i v budoucnu.

Stromy u dráhy jsou podle statistik SŽDC stále větším rizikem. „Například v roce 2013 došlo téměř ke čtyřem stovkám ohrožení dráhy pádem stromu, které celkem v 91 případech přerostlo v mimořádnou událost. Z toho ve dvou případech se zraněními a úhrnnou škodou dosahující 10 milionů korun," upozornil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Pádů stromů na koleje příliš neubylo ani v loňském roce. „Zejména kvůli kalamitě s ledovkou v závěru roku. Přesto se ukazuje, že se díky našemu úsilí podařilo nepříznivý trend zastavit," mínil Marek Illiaš.

Právní výklad, který si správci české železnice nechali zpracovat, o povinnosti žádat o povolení ke kácení ani o jeho oznamování nehovoří. Česká inspekce životního prostředí je však neoblomná. Podle jejího názoru mohlo tímto kácením dojít k poškození významného krajinného prvku, tedy biotopů s chráněnými druhy rostlin nebo hnízdištěm ptáků. „Nedodržení postupů dle zákona znemožňuje zajistit ochranu přírody a krajiny jako složky životního prostředí, která je jednou z nejvyšších hodnot, jež musí být zohledněna při výkonu všech práv i povinností," píše se v dokumentu inspekce, kterým před týdnem zahájila správní řízení.

Správě železniční dopravní cesty hrozí pokuta v celkové výši až šest milionů korun. Rozhodnuto o vině, či nevině a výši sankce by mohlo být do konce srpna. „Vzhledem ke složitosti případu nelze vyloučit devadesátidenní lhůtu od zahájení," potvrdila mluvčí České inspekce životního prostředí Radka Burketová.

Na odpovědnost konkrétních zaměstnanců státního podniku v případě prokázaní viny je podle Marka Illiaše brzy. „Správní řízení bylo teprve zahájeno, proto je bezpředmětné předjímat rozhodnutí," reagoval.

V případu se střetávají dva zákony, a to na ochranu přírody a krajiny a zákon o drahách. „Podle něj jsme povinni zajistit provozování dráhy pro bezpečnou a plynulou drážní dopravu. V obvodu a stavbě dráhy máme povinnost pokácet strom nemocný, napadený či strom, který hrozí pádem do kolejiště a jehož následkem by mohla vzniknout škoda značného rozsahu," popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Není to zdaleka první případ nepovoleného kácení u kolejí, kterým se inspekce zabývala. V letech 2007, 2010 a 2011 museli správci dráhy za poškození nebo zničení dřevin v šesti případech zaplatit 158 500 korun. Všechny dosavadní prohřešky se udály mimo Třebíčsko.

Nynější kácení se mu však nevyhnulo. K prořezávce docházelo i na železniční trase mezi Jihlavou a Brnem, konkrétně v blízkosti zastávky v Číchově. SŽDC se měla podobně provinit i v jiných oblastech na Vysočině, třeba na trati Žďár nad Sázavou Nového Město na Moravě Tišnov, Pardubice Havlíčkův Brod nebo Havlíčkův Brod Veselí nad Lužnicí.