Byť se před časem dokonce objevil – pro mnohé bizardní - nápad, kulturní památku rozebrat a udělat místo ní cyklostezku, dnes tu dvakrát týdně pendlují vagony se dřevem či železným šrotem, mají přibýt ještě s uhlím.

A pokud krajský úřad dostojí svým slibům, mohli by tu zase jezdit lidi do práce, do škol a na výlety. Záleží na tom, zda krajští radní a zastupitelé navrhnou a odsouhlasí rozpočtovou úpravu, která zahrne peníze pro osobní přepravu po této trati.

„Koncem února město Jemnice poslalo na kraj žádost o osobní dopravu na trati 243. Dnes jsem odeslal dopis opět na krajský úřad, ve kterém jsou podpisy všech starostů obcí a měst na trati včetně Jemnice a Moravských Budějovic. V něm deklarujeme jasný požadavek a zájem o osobní dopravu,“ sdělil včera jemnický starosta Miloslav Nevěčný. Byl by spolu s ostatními starosty rád, kdyby se osobní doprava promítla už do grafikonu, který bude platný od půlky června.

„Velmi stojíme o čtyři páry spojů denně. A ve smysluplné časy, kdy to lidi potřebují a vlaky se nepřekrývají s autobusy. Sedm nebo dokonce osm párů spojů, jako bylo dříve, tu myslím není potřeba,“ naznačil Nevěčný. Podle jeho slov mají zájem o přepravu osob na trati jak Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), tak České dráhy.

„I to je argument, proč tu obnovit osobní dopravu, máme zájem jak my, tak minimálně dva dopravci,“ doplnil Nevěčný.

Jak řekl, trať je v dobrém stavu, kompletně zrekonstruovaná, má nové koleje na ocelových pražcích. Její údržba není podle jeho mínění drahá, protože tu nejsou mosty, nadjezdy ani tunely, má minimum přejezdů.

Ředitel JHMD Jan Šatava potvrdil, že jeho společnost i nadále stojí o ježdění mezi Jemnicí a Budějovicemi. A chtěla by dělat i správce kolejiště.
Nejlepší nádraží pro lesáky

I pro nákladní dopravu je trať 243 perspektivní. Firmy, které těží dřevo v lesích okolo Jemnice, vnímají jemnické vlakové nádraží jako nejlepší široko daleko. Důvod je prostý. Je dobře dostupné pro velká nákladní auta, která vozí kulatinu. Z přilehlých lesů sem snadno dojedou, aniž by musely překonávat nízké mosty a podobně. To se o trase na Slavonice, Dačice nebo Budějovice říct nedá.

Zároveň je v Jemnici šrotoviště aut. I to produkuje materiál, který expeduje po trati.

„ČD Cargo, které provozuje nákladní vlakovou dopravu, pozastavilo provoz na trati 243 loni 11. prosince. Reagovalo tak na záměr státu trať buď prodat, nebo převést do kategorie vlečka, případně úplně zrušit. Od února jsme ale zvýšili obchodní aktivitu a zároveň tu máme zakázky, a tak trať využíváme,“ konstatoval mluvčí ČD Cargo Roman Jandík.

V současnosti ČD Cargo do Jemnice a z Jemnice přepravuje své vagony průměrně dvakrát týdně podle toho, jak to zákazníci zrovna potřebují. „Jedná se především o surové dříví a železný šrot. A probíhají jednánání s místním odběratelem, který by měl zájem o uhlí,“ doplnil Jandík.