Postupnou výměnu starých naftových autobusů za ekologická vozidla nařizuje dopravní firmě TRADO-MAD nová smlouva. Město ji s firmou uzavřelo až do roku 2016 a TRADO-MAD musí každým rokem počet plynových autobusů navyšovat až na konečných 40 procent vozového parku.


Od 1. ledna příštího roku měly v Třebíči přibýt tři nové plynové vozy. Jenže nebudou. Vyšlo to najevo při výběrovém řízení na dodavatele vozidel. „Žádná ze zúčastněných firem nedokázala autobusy vyrobit do konce roku 2008,“ vysvětlil ředitel společnosti Miroslav Petrů.


Tři ekologické vozy tak vyjedou od ulic se zpožděním tří měsíců. V těchto dnech je již vyrábí místní firma Tedom, která vyhrála výběrové řízení na dodávku autobusů.


Za zdržení podle všeho dopravní firma TRADO-MAD nemůže. Soutěž na dodávku autobusů vyhlásila ihned poté, co v polovině roku získala novou smlouvu na provozování městské dopravy v Třebíči. Podpisu smlouvy s městem předcházela soutěž na budoucího provozovatele, se kterou radnice dlouho otálela.


Hrozí pokuta


Výsledek jednání s výrobci autobusů byl tudíž po všech nutných předchozích úkonech znám až v srpnu. A v tu chvíli vyšla najevo ještě další okolnost, důležitá pro ekologický provoz ve městě. Plynové autobusy nemají v Třebíči kde natankovat. Nejbližší plnicí stanice je až ve Znojmě. V Třebíči bude v provozu až od prvního jarního měsíce příštího roku.


Jenže smlouva mezi dopravní firmou a městem již platí a za nesplnění procentuelního podílu ekologických autobusů ve vozovém parku by firma musela platit statisícové pokuty. Zástupci TRADO-MAD proto navrhli posunutí termínu smluvních podmínek až na 1. dubna 2009. To ale nedoporučili právníci radnice. Podle nich by tím došlo k nepřípustné změně podmínek soutěže.


A tak vznikla žádost o vzdání se práva účtovat pokutu za nesplnění smluvních povinností, kterou dostali koncem minulého týdne na stůl třebíčští zastupitelé.


„Abychom dodrželi podmínky smlouvy, museli bychom si autobusy k 1. lednu 2009 pronajmout, avšak provozovali bychom je až se zprovozněním čerpací stanice,“ argumentoval Petrů.


To rozlítilo místostarostu Miloše Maška (ČSSD), který v minulosti neskrýval, že by v Třebíči raději viděl jiného dopravce.

„Dostali jsme se do pasti, ze které není úniku. Nic jiného nám nezbývá, protože když jim dáme pokutu, oni si autobusy raději půjčí a pak nám to naúčtují,“ láteřil Mašek.


„Kdyby město vyhlásilo výběrové řízení 1. ledna, tak by tu v časové posloupnosti autobusy byly. Mělo by to ale jednu vadu, nebyla by čerpačka a my bychom jezdili tankovat do Znojma,“ hájil se Petrů. Na jeho stranu se přiklonil i starosta Ivo Uher (ODS). „Je zřejmé, že v rámci nastavených časových dispozic ke zdržení došlo,“ řekl.


Zastupitelé se nakonec práva účtovat smluvní pokutu za první tři měsíce příštího roku vzdali s podmínkou, že TRADO-MAD začne podmínky smlouvy plnit nejpozději od 1. dubna 2009.

Další článek k tématu si přečtěte zde.