VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plechový kus historie jezdí i z Třebíče do Normandie

Třebíč - Slovem „džíp" dnes kdekdo označuje každý terénní automobil. Název Jeep však náleží pouze americkým průkopníkům vozidel této kategorie. Vše začalo počátkem druhé větové války, kdy vláda USA oslovila několik firem s požadavkem na výrobu univerzálního terénního vozidla se specifickými parametry.

26.9.2014
SDÍLEJ:

Karel Toufar z Třebíče a jeho Ford GPW 1941.Foto: Jan Kotlík

Z jednání vyšla vítězně trojice Willys-Owerland, Ford a American Bantam. Favoritem se stal vůz malého podniku American Bantam. Willys měl zase výhodu nejsilnějšího motoru. Rozhodnutí amerického kongresu však znělo jasně: musí se sjednotit to nejlepší ze všech tří vítězných vozidel a výsledkem bude budoucí americký vojenský terénní speciál!

Vzhledem k výrobním možnostem byly výrobou vozidla pověřeny firmy Ford a Willis-Owerland. American Bantam obdržel smlouvu na výrobu pouhých 2500 vozidel. Dále byl pověřen výrobou přívěsů za vojenská vozidla. Do konce druhé světové války opustilo brány výrobních závodů Fordu 280 000 vozů a výrobní linky Willys-Owerland 360 000 vozidel.

Jak vznikl název?

A kde se tedy vzal název „džíp"? Názory na jeho vznik se různí. Nejpravděpodobnější bude vysvětlení, že vznikl ze zkratek písmen „GP" (čteno „dží-pí"), což značí General Purpose univerzální využití, nebo jen z písmene „G", jako zkratky slova Government, jak u Forda označovali vládní zakázku. Jisté však je, že název „Jeep" si nechala jako ochrannou známku zaregistrovat v roce 1943 firma Willys-Owerland. Dnes patří značka Jeep do koncernu Chrysler. Za dobu své existence bylo pod touto značkou vyrobeno mnoho kvalitních terénních vozů, které byly průkopníky kategorie „off-road". Je proto zcela přirozené, že slovo „džíp" se v průběhu času stalo synonymem odolných vozů schopných jízdy mimo silnice.

Když první válečné Jeepy splnily svoji povinnost, byly jich tisíce ponechány v Evropě svému osudu. „Zapomenuté" Jeepy sloužily ještě dlouho po válce v mnoha armádách starého kontinentu. V lidově-demokratické armádě ČSSR sloužily americké Jeepy dokonce až do roku 1962, kdy byly nahrazeny sovětskými GAZíky. Některé z nich pak jezdily ještě další dlouhá léta u svých civilních majitelů.

Domů nedojel

Jednoho z válečných Jeepů vlastní Karel Toufar. Jeho Jeep nese označení Ford GPW a jak už název napovídá, byl vyroben v roce 1944 v továrně Ford. Po poválečné službě v československé armádě byl v roce 1959 odprodán soukromému majiteli. Karel se rozhodl Jeepa zakoupit v roce 1981. Tenkrát si dal inzerát do časopisu Svět motorů a pro Jeepa si zajel až do Kutné Hory. Domů však už nedojel. Jeep, který měl již své za sebou, si vyžádal větší opravu, ale od té doby jezdí v podstatě dodnes. Je však nutné si uvědomit, že prohánět se po Třebíči v době hluboké totality v americkém Jeepu nebylo vůbec snadné. Je všeobecně známo, že majitelé Jeepů, ale i jiných amerických automobilů byli neustále perzekuováni orgány SNB. Nesmyslné odebírání osvědčení o technickém průkazu bylo na denním pořádku. Třebíčští majitelé vojenských Jeepů však měli štěstí ve spřízněné duši na místním dopravním inspektorátu, a tak byl jejich život zase o něco lehčí. Karel se svým dnes již opravdu historickým Jeepem objíždí akce nejen v ČR, ale i v sousedních státech. A dokonce se se svým vozem již dvakrát podíval na oslavy vylodění v Normandii! Ano, je to zkrátka plechový kus historie!

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

26.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 25 500 Kč

Mechanici a opraváři nákladních automobilů Automechanik osobních a nákladních automobilů, údržbář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25500 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Firma Brabec velkoobchod s. r. o. přijme na HPP automechanika, údržbáře., , Náplň práce:, - opravy a výměny jednotlivých součástí u osobních a nákladních automobilů,, - provádění systematické údržby, záručních oprav a prohlídek,, - údržba budovy., , Požadujeme znalost mechaniky, řidičský průkaz sk. B, manuální zručnost, spolehlivost. Praxe na obdobné pozici výhodou., , Nabízíme placené přesčasy, podnikové slevy, firemní stravování a stravenky (součástí uvedené mzdy).. Pracoviště: Brabec velkoobchod s.r.o., 674 01 Třebíč 1. Informace: Tereza Bačáková, +420 778 719 455.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 17 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník dělník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: , * pracovník zajišťuje nakládku a vykládku zboží, * operace spojené s evidencí skladových zásob, * výdej a příjem materiálu, * ukládání a vyskladnění materiálu ze skladu, , Požadujeme: , * min. SOU v oboru strojírenství, * praxe v oboru výhodou, * práce s PC, * řidičský průkaz skupiny B, * řidičský průkaz na VZV výhodou, * pečlivost, spolehlivost, samostatnost, zodpovědnost, pozitivní přístup k řešení úkolů, ochotu učit se novým věcem, , Nabízíme: , * perspektivu ve stabilní a stále se rozvíjející firmě, * možnost seberealizace – odborný a profesní růst, * motivující platové ohodnocení, * podnikové stravování, * příspěvek na stravování, * firemní benefity (dovolená navíc, 3 dny zdravotního volna, finanční bonus za docházku bez absence…). Pracoviště: Tedom a.s.- pracoviště výčapy, 674 01 Třebíč 1. Informace: Zdeňka Malá, +420 953 311 003.

Informační technologie - Informační technologie Programátor 32 000 Kč

Programátoři počítačových aplikací PROGRAMÁTOR (TŘEBÍČ, BRNO). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 32000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce Třebíč, Modřínová 1094; Brno, Traťová 1., Nástup možný ihned., Pracovní doba 7,00 - 15,30 hod., Znalost HTML-CSS, Java Script, Angular JS, JQuery., Znalost Java - Java EE, Spring, Hibernate., Znalost AJ., Proaktivní, samostatný, analyticky smýšlející., ŘP sk. B.. Pracoviště: Nuvia a.s., Modřínová, č.p. 1094, 674 01 Třebíč 1. Informace: Eva Skálová, +420 568 409 815.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 17 000 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov POMOCNÝ DĚLNÍK STAVEBNÍ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Místo výkonu práce okres Třebíč, případně další stavby zaměstnavatele po ČR., Zaměstnanecké výhody: možnost ubytování., První kontakt e-mailem: svoboda@tts.cz. Pracoviště: Tts eko s.r.o., Průmyslová, č.p. 163, 674 01 Třebíč 1. Informace: Jindřich Svoboda, +420 602 723 709.


Pohled na historické jádro Brtnice.

Kraj chce podpořit kulturní památky

Den proti úložišti v lokalitě Na Skalním na Třebíčsku.
56

OBRAZEM: Stovky lidí vyšly na pochod proti úložišti

Jak jsme žili v Československu. Základní škola v Rudíkově

Rudíkov - Hroznatínský rodák Ludvík Svoboda, pozdější československý prezident, byl v letech 1948 až 1968 poslancem Národního shromáždění.

V Třebíči představí život Emy Destinnové

Třebíč – Foyer divadla Pasáž v Třebíči ovládne ve středu 24. dubna od 19 hodin nevšední koncert s názvem Hvězdy Emy Destinnové, aneb o Emě a pro Emu. Tento komponovaný pořad budou mít na svědomí umělci tria Harmonia Brno. Vstupenky jsou ještě stále k dispozici za 180 korun, respektive za 140 korun.

Strmější tribuny, lepší šatny i VIP zóna. Zimák potřebuje opravu za 200

Třebíč – Třebíč chystá další kroky, na jejichž konci má být generální rekonstrukce městského zimního stadionu – největší od 70. let, kdy bylo sportoviště otevřeno. Aby budova odpovídala dnešním potřebám, bude nutné v blízké budoucnosti sehnat zhruba 200 milionů korun.

Hrůzné nálezy z popelnic a tři tisíce pokut v jednom dni: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 20. dubna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT