VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Plechový kus historie jezdí i z Třebíče do Normandie

Třebíč - Slovem „džíp" dnes kdekdo označuje každý terénní automobil. Název Jeep však náleží pouze americkým průkopníkům vozidel této kategorie. Vše začalo počátkem druhé větové války, kdy vláda USA oslovila několik firem s požadavkem na výrobu univerzálního terénního vozidla se specifickými parametry.

26.9.2014
SDÍLEJ:

Karel Toufar z Třebíče a jeho Ford GPW 1941.Foto: Jan Kotlík

Z jednání vyšla vítězně trojice Willys-Owerland, Ford a American Bantam. Favoritem se stal vůz malého podniku American Bantam. Willys měl zase výhodu nejsilnějšího motoru. Rozhodnutí amerického kongresu však znělo jasně: musí se sjednotit to nejlepší ze všech tří vítězných vozidel a výsledkem bude budoucí americký vojenský terénní speciál!

Vzhledem k výrobním možnostem byly výrobou vozidla pověřeny firmy Ford a Willis-Owerland. American Bantam obdržel smlouvu na výrobu pouhých 2500 vozidel. Dále byl pověřen výrobou přívěsů za vojenská vozidla. Do konce druhé světové války opustilo brány výrobních závodů Fordu 280 000 vozů a výrobní linky Willys-Owerland 360 000 vozidel.

Jak vznikl název?

A kde se tedy vzal název „džíp"? Názory na jeho vznik se různí. Nejpravděpodobnější bude vysvětlení, že vznikl ze zkratek písmen „GP" (čteno „dží-pí"), což značí General Purpose univerzální využití, nebo jen z písmene „G", jako zkratky slova Government, jak u Forda označovali vládní zakázku. Jisté však je, že název „Jeep" si nechala jako ochrannou známku zaregistrovat v roce 1943 firma Willys-Owerland. Dnes patří značka Jeep do koncernu Chrysler. Za dobu své existence bylo pod touto značkou vyrobeno mnoho kvalitních terénních vozů, které byly průkopníky kategorie „off-road". Je proto zcela přirozené, že slovo „džíp" se v průběhu času stalo synonymem odolných vozů schopných jízdy mimo silnice.

Když první válečné Jeepy splnily svoji povinnost, byly jich tisíce ponechány v Evropě svému osudu. „Zapomenuté" Jeepy sloužily ještě dlouho po válce v mnoha armádách starého kontinentu. V lidově-demokratické armádě ČSSR sloužily americké Jeepy dokonce až do roku 1962, kdy byly nahrazeny sovětskými GAZíky. Některé z nich pak jezdily ještě další dlouhá léta u svých civilních majitelů.

Domů nedojel

Jednoho z válečných Jeepů vlastní Karel Toufar. Jeho Jeep nese označení Ford GPW a jak už název napovídá, byl vyroben v roce 1944 v továrně Ford. Po poválečné službě v československé armádě byl v roce 1959 odprodán soukromému majiteli. Karel se rozhodl Jeepa zakoupit v roce 1981. Tenkrát si dal inzerát do časopisu Svět motorů a pro Jeepa si zajel až do Kutné Hory. Domů však už nedojel. Jeep, který měl již své za sebou, si vyžádal větší opravu, ale od té doby jezdí v podstatě dodnes. Je však nutné si uvědomit, že prohánět se po Třebíči v době hluboké totality v americkém Jeepu nebylo vůbec snadné. Je všeobecně známo, že majitelé Jeepů, ale i jiných amerických automobilů byli neustále perzekuováni orgány SNB. Nesmyslné odebírání osvědčení o technickém průkazu bylo na denním pořádku. Třebíčští majitelé vojenských Jeepů však měli štěstí ve spřízněné duši na místním dopravním inspektorátu, a tak byl jejich život zase o něco lehčí. Karel se svým dnes již opravdu historickým Jeepem objíždí akce nejen v ČR, ale i v sousedních státech. A dokonce se se svým vozem již dvakrát podíval na oslavy vylodění v Normandii! Ano, je to zkrátka plechový kus historie!

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

26.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Horácká Slavia Třebíč.

Hokejisté Horácké Slavie zaskočili Frýdek-Místek

Vernisáž výstavy grafik Karla Demela v třebíčské Galerii Malovaný dům.
27

VIDEO: Brilantního kreslíře Karla Demela provází hudba

OBRAZEM: V Dukovanech začali topit biomasou, připojí domy, školu i zámek

Dukovany - Dukovany jsou dalším místem, kde byl spuštěn kotel na dřevní štěpku vyrobený v divizi Boilers, která spadá pod třebíčskou firmu TTS. Provoz teplárny byl oficiálně zahájen v sobotu 18. listopadu. Teplárnu, která byla vybudována na zelené louce, provozuje společnost Dukovanská teplárenská s. r. o. Tu v současné době z 51 % vlastní obec a ze 49 % firma TTS.

Vánoce jsou finančně náročné. Úvěr ale může být špatným pánem

Podle finančních poradců ale i psychologů by úvěry měly sloužit k nákupu jen těch věcí, které nezbytně potřebujeme. Nemá cenu se neúměrně zadlužit a kvůli hezkému Štědrému dni si pak znepříjemnit celý rok. Praxe ale také ukazuje, že mnohé domácnosti si kvůli nedostatečné finanční rezervě nemohou tuto úvahu dovolit.

Vodaři posilují zdroj o nové vrty, tlačí je k tomu suchá léta

Heraltice - Vodaři z třebíčské vodárenské společnosti začali s úpravami heraltického prameniště, odkud čerpají pitnou vodu pro Třebíčsko.

Náměstí Rabína Ingbera. V Třebíči budou nové adresy

Třebíč - Ulice Kremláčkova, Tomanova či Mjr. Krátkého a náměstí Rabína Ingbera. Tak se mají nově jmenovat místa v Třebíči. Radní doporučili zastupitelstvu schválit názvy tří nových ulic v lokalitě Na Kopcích a jednoho prozatím bezejmenného náměstí v židovské čtvrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT