Piloti ze základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou zkoušeli létat s novým bambi vakem společně s kolegy ze základny dopravního letectva v Praze-Kbelích. Cvičení se konalo na kbelské základně a na Labi v Litoměřicích.

Zkoušky měly ověřit například letové schopnosti hasicího vaku, úkony spojené s údržbou vaku a také způsob připojení vaku k vrtulníku. Při zkoušce se také posuzuje konstrukce vaku s ohledem na bezpečnost létání. „Hasicí vak BB6587 je schopen přinést násobně větší účinnost hašení a likvidace požárů v porovnání se stávajícími hasicími vaky BB3542, které se používají v podvěsu vrtulníků W-3A Sokol,“ komentoval revizní technik Jiří Zelenka.

| Video: Youtube

Nový hasicí vak má kapacitu 2950 litrů a je vyrobený ze speciální gumové tkaniny. „Doba přeletu s novým hasicím vakem a doba potřebná pro plnění a výpar shozené vody v požářišti jednoznačně ukazují na mnohem větší účinnost hašení a likvidaci požáru,“ zdůraznil přednosti nového vaku pilot Zdeněk Heuschneider.

Další novinkou oproti již zavedeným typům hasicích vaků je ovládání výpustě vaku pomocí zařízení, které obsluhuje palubní technik z nákladové kabiny. „Zařízení je umístěné v přenosném kufru a je plně přenosné. Umožňuje až stovky shozů bez nutnosti dobití. Zároveň je natolik flexibilní, že poskytuje ovládání vaku bez úpravy vrtulníku, takže je možné navěsit celý hasicí systém na jakýkoli vrtulník s odpovídající nosností,“ vyzdvihl Heuschneider.

Armáda naposledy zasahovala u rozsáhlého požáru v Národním Parku České Švýcarsko vloni v létě. Vojenští piloti nad Hřenskem nalétali přes 220 letových hodin, provedli více než 2 400 shozů a plameny zalili téměř 4 tisíci tunami vody.