Přestože nemá dostatečnou podporu ani mezi členy městské rady, podařilo se mu už poněkolikáté nákup pozemků protlačit na program jednání. Ba co víc. Vedení společnosti Uniplet po čilé korespondenci s místostarostou Karasem uvěřilo, že město pozemky za 56 milionů korun skutečně koupí. S penězi firma počítá. Postavila na nich záchranný reorganizační plán společnosti Uniplet a. s., která je s vysokými dluhy v insolvenčním řízení. Zachránit ji mají peníze, které by za pozemky od města měla dostat sesterská společnost Uniplet Třebíč, a.s.


Koupi pozemků, přes které by měl vést plánovaný jihovýchodní obchvat města, zastupitelé schválili loni v září. Protože ale nebyly splněny podmínky, které si vymínili, neuvolnili na obchod peníze. Zastupitelé například žádali záruku, že ředitelství silnic a dálnic pozemky od města na stavbu ochvatu později vykoupí.


Vedení Unipletu tvrdí, že pozemky mohlo prodat již před rokem jinému zájemci. „Z našeho pohledu bylo město seriozním partnerem a navíc jsme mu i chtěli vyjít vstříc – proto jsme dali přednost dalšímu jednání s ním,“ říká zástupce amerického vlastníka firmy Josef Valenta.


Jestliže zastupitelé Třebíče v úterý peníze za pozemky nedají, vedení firmy bude muset hodně rychle nalézt jiné zdroje, pokud bude chtít zadluženou firmu opravdu zachránit. Reorganizační plán, který má Uniplet a.s. udržet při životě, má za pár dnů schvalovat soud a věřitelé.


Otázka života a smrti


„Je to v podstatě otázka života a smrti,“ přiznává insolvenční správce Josef Kalamár. Reorganizace je podle něj výhodná i pro věřitele firmy. Budou mít větší šanci, že se dostanou ke svým penězům. „Kdyby šla firma do konkurzu, z hlediska zpeněžení by se asi nedocílilo takového výtěžku. Když se udělá reorganizace, věřitelé mají daleko větší jistotu, že dostanou v průběhu nějaké doby poměrně dosti vysoké procento uspokojení ze své pohledávky,“ vysvětlil.


Pokud tedy z obchodu s městem nic nebude, pohněvá si město vedle dlužníků hlavně vedení a majitele Unipletu, kteří už rok drží pozemek připravený k prodeji.


Na ostatní firmy se jaksi zapomnělo


A pokud si obě strany plácnou? Rozčílí se majitelé sousedních pozemků na plánované trase obchvatu. Uniplet je totiž jen jedním z nich. Je ale zároveň jediným, na koho se prostřednictvím osoby místostarosty Karase upírá pozornost města.


„Přišel jsem na to po prvním jednání v Unipletu, když jsem se dozvěděl, že půlka areálu je nepotřebná. Vést obchvat jinou trasou by bylo komplikovanější,“ vysvětluje.


O okamžitého nápadu nebylo daleko k činům. Namalovala se čára na mapě přes Průmyslovou čtvrť a změnu rovněž loni v září schválilo zastupitelstvo. Jen se jaksi zapomnělo říct ostatním majitelům, že přes jejich parcely povede silnice. A když se navíc ještě podnikatelé dozvěděli, že město vykoupí pozemek Unipletu uprostřed uvažované trasy, byla to pro ně poslední rána. Napsali zastupitelům už dva dopisy, ve kterých se nad děním kolem obchvatu pozastavují. „Je pro nás krajně nepochopitelné, že se jedná jen s jedním z pěti dotčených subjektů,“ napsali společně jednatelé firem Inapa, Pozemstav, Kovo-šrot a MD centrum.


Pozemky ztrácejí hodnotu už nyní


Pokud město pozemky Unipletu koupí, nejvíce to pocítí sousední firma Inapa. Hranice parcel vede prostředkem silnice, kterou firma potřebuje pro zásobování areálu, proto v Inapě chtěli část plochy koupit. Uniplet ale dal přednost lukrativnějšímu obchodu s městem.


„Prodej naši firmu paralyzuje. Kamiony nebudou mít šanci se na malém prostoru vytočit,“ stěžuje si ředitel firmy Dušan Hubač.


A naštvaní lidé do třetice: Kvůli plánovanému obchvatu mohou mít majitelé všech nemovitostí na trase jeden společný důvod k nevoli už nyní.


Změna územního plánu s sebou přinesla stavební uzávěru, která pozemkům bere hodnotu a činí je prakticky neprodejnými. „Nebylo toto smyslem celého jednání s námi?“, ptá se Josef Valenta z firem Uniplet.