Rekonstrukce 4,5 kilometru silnice za 173,5 milionu korun byla ukončena letos v červenci, podle smlouvy to ale mělo být o osm měsíců dříve. Náměstek hejtmana Václav Kodet dnes novinářům řekl, že na výši sankce se kraj se zhotoviteli nedokázal dohodnout. Stavební firmy prý tvrdí, že za tak dlouhé zpoždění nemohou.

"Sankce jsme už udělili, ale ne v takové výši," řekl Kodet. Jednu z největších dosud provedených silničních staveb kraje, na niž slíbila přispět unie, prováděly firmy D.I.S. Brno a Alpine Mayreder Valašské Meziříčí. Jejich vyjádření se nepodařilo získat.

"Pokud se nedohodneme, jsou před námi další dva kroky - porovnávání znaleckých posudků, které si budou moci zadat obě strany, potažmo soudní jednání," uvedl Kodet. Podle něj z uzavřené smlouvy jednoznačně vyplývá výše sankce za jeden den prodlení. Obě strany se ale přou o to, jak dlouhé zpoždění zavinili stavbaři. Kraj uznává, že jim o 24 dnů později předal staveniště, dalších 86 dnů zpoždění je ochoten tolerovat kvůli nepříznivému počasí. Penále požaduje za 133 dní.

Zakázku na silnici II. třídy mezi Jihlavou a Třebíčí prováděly stavební společnosti od konce roku 2005. V závěru minulého roku, kdy měly být práce ukončeny, se jim jen podařilo provizorně otevřít 1,4 kilometru z Jihlavy směrem k obci Puklice.

Další přestavby na silnici mezi dvěma největšími městy kraje Vysočina by měly následovat v nejbližších letech; kraj se na ně opět pokusí získat evropské dotace.