Obyvatelé Třebíče už mají s opravami mostů značné zkušenosti. Po výměně Podklášterského mostu a nynějších pracích na mostu v Poušově je čeká další podobná svízel. Příští rok se město pustí do rozsáhlých oprav mostu nad Týnským údolím, který spojuje nejlidnatější třebíčské sídliště Hájek se čtvrtí Týn.

Z Poušova musel zmizet nejen původní most, ale i někdejší pilíře. Místo nich jsou nyní hluboké jámy, kam dělníci umísťují piloty.
Místo mostu hluboké jámy. V Třebíči-Poušově budují základy pro nové pilíře

Práce potrvají více než půl roku, což značně zkomplikuje dopravu v severní části města. „Je to nepříjemné. Ten most je opravdu hodně frekventovaný, jezdí po něm i městská doprava. Pro mě osobně to znamená, že buď budu muset jezdit do centra vrchem přes Míčovu ulici a pak kolem Nového hřbitova, nebo přes Nové Dvory. Ta druhá možnost bude asi horší, protože v tom směru bydlí hodně lidí, takže se to tam zahltí auty,“ zamyslel se Luděk Hoffmann, který bydlí v ulici Kpt. Jaroše.

Ta ústí na ulici Marie Majerové, na níž se most nachází. „Na Majerce se tak zahustí provoz. Trochu se obávám, jak bude vypadat situace na křižovatce s Jaroškou, když všichni z naší ulice i z těch protějších pojedou jedním směrem,“ podotkl Vít Svoboda bydlící v ulici Františka Hrubína, která k ulici Marii Majerové přiléhá.

Změny ale nepocítí jen motoristé, ale i pěší. Ti ale až poté, co se most znovu otevře. Čeká jej totiž skutečně rozsáhlá oprava zvenku i zevnitř, přičemž jednou z nejviditelnějších změn bude, že se na něm zúží chodníky.

Ačkoli most sám o sobě zůstane stejný, rozšíří se na něm vozovka. „Konkrétně z původních osmi na devět a půl. Rozšíření bude pro auta a pruhy pro cyklisty. Současné chodníky jsou široké nad normu. Bude to příjemné jak pro cyklisty, tak i pro automobily tam projíždějící,“ vysvětlil starosta Pavel Pacal.

Most není v havarijním stavu. Po čtyřiceti letech užívání zároveň ale není ve stavu prvotřídním. „V posledních asi pěti letech se na něm každý rok provádějí statické posudky. Pod mostem je speciální zařízení, které měří zátěž mostu. Statický posudek je nyní takový, že by most bezpečně mohl rok dva fungovat,“ doplnil starosta s tím, že podobným způsobem město prověřuje i nedaleký most v Jelínkově ulici a následující v Modřínové ulici.

Most v ulici Marie Majerové prošel zátěžovou zkouškou
Most v ulici Marie Majerové prošel zátěžovou zkouškou

Oprava měla probíhat už letos, ale kvůli výměně povrchu na nedaleké ulici 9. května ji město odložilo. Práce jsou naplánované na dobu od 15. března do 31. října příštího roku. „S tím, že od prvního září bude most předán k předčasnému užívání. Konstrukce mostu ale zůstane stejná. Jen dojde k výměně povrchu, výztuží, ocelových lan a dalších technologií,“ sdělil dále Pacal.

Celkové náklady se předpokládají ve výši dvaatřiceti milionů korun bez daně z přidané hodnoty. Město nyní vyhlásilo výběrové řízení na zhotovitele, které proběhne dvoukolově. Most přes Týnské údolí bude nějaký čas uzavřený souběžně s mostem v Poušově. Tam práce skončí až pozdě na jaře.