4Runner sdílel platformu spolu s lehkým pick-upem Hilux a se svojí velice atraktivní karoserií s pohonem všech kol si začal získávat oblibu i na západních trzích a také v Severní Americe.
První generace s větrem ve vlasech
První generace vyráběná do roku 1989 měla dvoudveřovou kabinu a za ní odnímatelnou laminátovou střechu (hard-top), po jejímž sejmutí se 4Runner podobal svému bratříčkovi Hulux téměř jako vejce vejci. Vzniknul tak vzrušující polokabriolet, kde si pasažéři na zadním sedadle, chráněni ochranným obloukem, mohli užívat jízdu s větrem ve vlasech. Široká nabídka motorů nabízela řadové benzínové i vznětové čtyřválce, a to s turbem i bez. Oblíbený se stal silný vznětový vidlicový šestiválec o obsahu tří litrů, i když se svojí spolehlivostí nevyrovnal základním čtyřválcům. Dále bylo možno volit mezi manuální pětistupňovou a čtyřrychlostní automatickou převodovkou.
Zvláštnost amerického trhu
Zajímavostí bylo, že mnoho 4Runnerů bylo v té době do USA dovezeno bez zadních sedaček. Pouze dvoumístný 4Runner totiž mohl být v tomto případě dle US legislativy považován za nákladní automobil a platilo tak pro něj menší clo. Samozřejmě, že takovéto vozy prodejci okamžitě vybavili zadní řadou sedadel spolu s bezpečnostními pásy a teprve poté 4Runnery putovaly ke svým zákazníkům. Tedy, vlk se nažral a koza, v tomto případě Toyota, zůstala celá.
Druhá generace vyráběná v letech 1989 1995 doznala zásadní změny. Zmizela sundavací hard-top střecha a všechny 4Runnery měly celokovovou karoserii a čtyři dveře. Vyrobeno bylo i několik dvoudveřových variant. Jelikož však jejich počty byly zanedbatelné, jsou dnes velice ceněné. Zajímavostí druhé generace je skutečnost, že vozy určené pro domácí japonský trh měly zadní (páté) dveře otvíratelné do strany, zatímco pro ostatní trhy byl zachován „americký" způsob, kdy okno nejdříve zajelo do dveří, které se potom vyklopily směrem dolů, jako tomu bylo u pick-upu Hilux. Paleta motorů se rozšířila o turbodiesely 2.4, 2.8 a 3.0 litrů, nabídka převodovek zůstala zachována. 4Runner dostal rozšířený rozchod kol a s tím související rozšířené blatníky na karoserii. Toto opatření bylo provedeno v rámci zvýšení stability vozu a snížení náchylnosti k převrácení. Důsledkem přísných bezpečnostních předpisů v USA přibyly například i výztuhy ve dveřích apod.
Odklon od tradice
V roce 1995 přišla třetí generace, která si ještě zachovala typické vzhledové znaky svého předchůdce, ale ve skutečnosti se již jednalo o úplně jiný vůz. Třetí generace byla navržena jako luxusnější pohodlné SUV a i další generace v tomto trendu pokračují. Z hlediska našeho seriálu o zajímavých automobilech však tyto moderní vozy ještě nemají co zajímavého nabídnout. Snad za pár let. Naproti tomu první a druhá generace tohoto ve své době velice populárního SUV nabízí vskutku ojedinělé atraktivní tvary karoserie, „akčně" vysokou stavbu terénního podvozku, líbivé detaily a především výjimečnost. Už jen ta skutečnost, že se Toyota 4Runner u nás nikdy neprodávala, z ní činí výjimečný artikl. Samozřejmostí je, že i v České republice má tento vůz svůj klub majitelů a fanoušků.
Odměna za věrnou službu
V Třebíči jeden z těchto vozů vlastní Jaroslav Chromý. Jedná se o model vyrobený v roce 1994 a pohání jej přeplňovaný naftový motor o obsahu 2446 ccm spojený s manuální převodovkou. Pan Chromý jej zakoupil v jednom z třebíčských autobazarů v roce 2006 s najetými 154 tisíci kilometry. Dnes má na tachometru téměř o 100 tisíc více a zatím slouží bez závad. Majitel má proto důvod ke spokojenosti a za věrnou službu se hodlá svému vozu revanšovat. 4Runner prodělá nutné, většinou kosmetické, opravy a nadále už bude sloužit jen jako vůz pro volný čas a zábavu. Jeho úlohu pracanta do terénu převezme modernější vůz.
JAN KOTLÍK