VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: V roce 1974 byla představena další verze Žigulíka

Třebíčsko - Máme tu další pokračování seriálu o populárním sovětském automobilu. Sedmdesátá léta minulého století byla ve znamení největšího rozmachu jak v objemu výroby, tak i v uvádění nových modelů. Rok 1974 byl rokem představení další verze Žigulíka.

31.10.2015
SDÍLEJ:

Dnes už je těžké v běžném provozu spatřit zástupce poslední řady hranatých Žigulíků. Jednoho z nich si však každodenně užívá Jaroslav Pelán z Pyšela.Foto: Jan Kotlík

VAZ 21011 měl motor se zvětšeným objemem na 1.3 l. Na první pohled se od základního modelu 2101 lišil jen drobnostmi, které neušly pozornému oku. „Třináctku" prozradily oválné otvory pro přívod vzduchu na předním čele pod mřížkou chladiče, nárazníky bez svislých členů zato s pryžovou ochrannou lištou po celé jejich délce, zadní světla s vestavěnými odrazovými sklíčky, přibyl zpětný světlomet a na zadních sloupcích střechy se objevily mřížky odtahového větrání po vzoru VAZu 2103. Interiér byl téměř shodný s „nulajedničkou", kde mimo jiné přibyla imitace dřeva a volant ztratil mezikruží houkačky.

V roce 1975 zmizelo ze zadních kapot označení „Žiguli" psané v azbuce, které nahradil nový název Lada, který byl v zahraniční mnohem srozumitelnější a snadněji vyslovitelný.

Plastové doplňky

V roce 1976 přišel na řadu další model, a to VAZ 2106 neboli Lada 1600. Jednalo se v podstatě o mírně zmodernizovaný typ 2103. Lišil se od něj především plastovými rámečky kolem předních světel, velkými zadními skupinovými svítilnami a nárazníky s plastovými koncovými členy.

Opticky mnohem větší modernizace všech řad automobilů VAZ přišla v roce 1980. Tehdy naše motoristy překvapil VAZ 2105 s karoserií hranatějších tvarů, s velkými, taktéž hranatými světlomety a zcela novým interiérem. Zasvěceným však neuniklo, že se jedná jen o kosmetické změny. Skelet karoserie spolu se střechou zůstal nezměněn. Motor „nulapěky" o obsahu 1300 ccm dostal rozvodový řemen namísto řetězu a nový karburátor. Přesto, že se technicky stále jednalo o původní vůz vzniklý v šedesátých letech, v zemích socialistického bloku byla „nová" Lada i přes statisíce vyrobených kusů ročně pořád nedostatkovým zbožím.

V roce 1982 byla představena také nová vlajková loď automobilky VAZ 2107. „Nulasedmička", přezdívaná také „ruský mercedes", měla výraznou chromovanou masku chladiče zabíhající až do přední kapoty, jiné zadní lampy a nárazníky s chromovanou lištou. Uvnitř byla bohatší přístrojová deska, jiný volant a sedadla s prodlouženými opěradly. Pod kapotou byl motor o obsahu 1500 ccm. V roce 1984 následovalo i modernizované hranatější kombi s označením VAZ 2104. Nový kombík, stejně jako jeho předchůdce, byl u nás ještě více nedostatkovým zbožím nežli verze 2105 a 2107. Pravidelně však byl k vidění u státních složek, především jako žlutobíle vozy VB.

Dnes už je těžké v běžném provozu spatřit i zástupce poslední řady hranatých Žigulíků. Jednoho z nich si však každodenně užívá Jaroslav Pelán z Pyšela. Pan Pelán svou „nulasedmičku" zakoupil v roce 2012 od jejího prvního majitele, který ji v zápalu vzniklé hysterie spojené s tzv. „ekopoplatky" chtěl nechat zešrotovat. A to přesto, že Lada má dnes na tachometru pouhých 47 tis. kilometrů a celkový stav tomu také odpovídá!

Nutno dodat, že ze stejného důvodu již byla zničena spousta krásných veteránů! Náš VAZ 2107 byl jako nový zakoupen v brněnském PZO TUZEX v roce 1990, a to v podstatě ve stejném stavu, v jakém ho můžeme vidět na fotografiích. Díky tomu se dokonce pyšní i stírači a ostřikovači předních světlometů. Skutečnost, že měl být tento vůz „ekologicky" zlikvidován je smutným důkazem toho, jak naše společnost zachází s historickými odkazy našeho automobilismu.

Tímto jsme vyčerpali historii výroby osobních vozů Lada s pohonem zadní nápravy. V příštím, a zároveň i posledním díle se můžete těšit na několik zajímavostí spojených se starými dobrými Žigulíky.

JAN KOTLÍK

Autor: Redakce

31.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V nohách jsem měl sotva pár stovek metrů, když jsem uviděl první odložené boty. Podle barvy pásků soudím, že patřily nějaké poutnici.
9

Boty u cesty, tiší svědkové daleké pouti do Santiaga de Compostela

Ocenění pro Tipafrost převzal výrobní ředitel Miroslav Krupica.
2

Českou chuťovkou roku 2017 je zmrzlina z Kožichovic

Mladý spolujezdec nehodu nepřežil. Řidič před jízdou pil

Jindřichovice – Tragicky skončila v sobotu před jedenáctou hodinou večer dopravní nehoda v Jindřichovicích u Želetavy.

Želetava neudržela první místo v tabulce

Třebíčsko - Čtyři konfrontace Třebíčska se Žďárskem nabídlo 12. kolo I. A třídy. Částečně úspěšní byli jen fotbalisté Moravských Budějovic, kteří remizovali. Dosavadní lídr z Želetavy, Nové Syrovice a juniorka HFK Třebíč prohráli.

Mezi Jemnicí a Třebelovicemi pojede lampionový vlak

Jemnice - Jednou z posledních příležitostí svézt se na Jemnicku výletním vláčkem bude ta v sobotu 28. října. Vyjede totiž lampionový vlak. Z Jemnice vyrazí v 18 hodin do Třebelovic, odkud se bude vracet v 19 hodin.

DOTYK.CZ

Internet se baví: Babiš líbá a Benda je stejnou jistotou jako smrt a daně

/ GALERIE, VIDEO / Tvůrci internetových memů nespí a povolební situaci v Česku pochopitelně nenechali bez povšimnutí. Pozornost si získaly zejména čtyři momenty: vděk Andreje Babiše vyjádřený tvůrci jeho kampaně Marku Prchalovi, prohra Matěje Stropnického v čele Zelených, poměrně vysoký zisk SPD Tomia Okamury - a "nesmrtelný" poslanec Marek Benda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT