V průběhu let však Trabant začal silně zaostávat nejen tvary karoserie, ale především pohonnou jednotkou dvoudobým motorem. Otázkou vývoje čtyřdobého motoru se ve Zwickau zabývali téměř od počátku výroby Trabantu. V sedmdesátých letech se uvažovalo o společném projektu s naší Škodovkou a dokonce vznikl i prototyp se škodováckým čtyřválcem. Ledy se ale hnuly až v průběhu let osmdesátých, kdy východoněmecké vládě definitivně došlo, že s dvoutaktem už to opravdu dál nepůjde. Proto bylo přijato příslušné usnesení, jehož výsledkem byl nákup licence a následně i repasované výrobní linky čtyřdobých motorů Volkswagen ze NSR.

Atraktivní Trabi získal cenu

Trabant 1.1, vyráběný od roku 1990, měl tedy pod přední kapotou vodou chlazený čtyřdobý čtyřválec, který na opačné straně Berlína poháněl vozy VW Golf a Polo. Trabant 1.1 měl mohutnější nárazníky, větší zadní skupinové svítilny, jinou mřížku přední masky a také modernější interiér. Jeho sláva však netrvala dlouho. Po pádu režimu v konkurenci západních automobilů Trabant neměl šanci.

Že Trabant není jen nudné auto, které dokáže sloužit do roztrhání těla, tedy vlastně karoserie, dokazuje Trabant kombi 1979 Josefa Kárníka. Ten ho zakoupil před dvěma roky v Pardubicích. Trabi byl v dost špatném stavu a nepojízdný. Oprava již od počátku směřovala jasným směrem postavit výjimečné auto, za kterým se každý otočí. Že se to Pepovi podařilo, je zřejmé už na první pohled. A že se úpravy netýkají jen zvnějšku, zjistíme i po nahlédnutí pod kabát, který je vyveden v atraktivní modré metalíze. V tomto Trabantu zkrátka nezůstal kámen na kameni. A protože cesta k dokonalosti je dlouhá, zanedlouho přibyl ještě stylový obytný přívěs. Však taky Pepa získal na letošním srazu Trabantů ve Velkém Vřešťově cenu organizátorů za originálního Trabanta s přívěsem!

Zapomenutá zásilka ze záhrobí

A máme tady ještě jednu perličku na závěr. V letech 1994 až 1995, tedy po třech letech od ukončení výroby Trabantů, byla v tureckém přístavu nalezena „zapomenutá" zásilka necelých 500 kusů Trabantů 1.1 Universal (tedy kombi), které v podstatě nikdo nechtěl. Všechny se je podařilo dostat zpátky do Zwickau, kde dostaly nový lak, těsnění oken a další „oživovací" kůru. Tyto Trabanty se pak prodávaly s označením Last Edition (poslední vydání). Bohužel, ani o tyto vozy trh nejevil zájem a jejich vyprodání vyžadovalo mnoho měsíců a opakované slevy.

JAN KOTLÍK