V místním Lidovém domě se kvůli tomu uskutečnila beseda, která se místy měnila na hádku bez faktických připomínek. Někteří diskutující hořekovali nad tím, že stavba silnice zničí nejkrásnější údolí v okolí Jaroměřic, jiní upozorňovali na zabrání kvalitní zemědělské půdy, další na hluk z obchvatu a nelogičnost jeho trasy.

Zvlášť se zaplněnému sálu nelíbí návrh na řešení dvou významných křižovatek na novém obchvatu. Ta mimoúrovňová u Popovic s tři sta metrů dlouhým mostem totiž nevyřeší odklon veškeré nákladní dopravy z města, což je od počítku základní důvod vybudování obchvatu. „Všechno, co pojede s kovošrotem, se dřevem nebo uhlím, bude dál jezdit po Sokolovské a přes město,“ upozornil jaroměřický zastupitel Zdeněk Chroust (ČSSD).

Dalším nevoli vyvolal plán toho, jak by mohla vypadat křižovatka mezi Jaroměřicemi a Bohušicemi. Lidé z Bohušic by se totiž do centra nejbližšího města dostávali pouze po polní cestě a nebo oklikou a složitě přes obchvat. Ten by totiž stávající silnici přeťal. „Bohušice patří historicky k Jaroměřicím. Jezdí sem odtud děti do školy a lidé nakupovat,“ zmínil další ze zastupitelů Jaroměřic Stanislav Rygl (KDU-ČSL).

Několikrát od představitelů Kraje Vysočina, kteří se středeční besedy zúčastnili, zaznělo, že jde o plán obchvatu shodný s tím, co je už několik let v územním plánu města.

„Je tady výjimečná možnost město pozvednout na jinou úroveň. Pokud vás o tom ale nepřesvědčíme, tak stavět nebudeme,“ řekl krajský radní pro dopravu Jan Hyliš (ČSSD).

Podle zastupitele Jaroměřic Zdeňka Říhy (Pro jistoty Jaroměřicka) však už město několik námětů na změny v projektu kraji odeslalo a odpověď byla zarážející. „Byla ve stylu, že když si budeme vymýšlet, tak že peníze vložíte v kraji někam jinam,“ poznamenal. „Pokud na nás bude kraj klást takovýto nátlak, tak obchvat mít nemusíme,“ dodal.

Projekt obchvatu je z velké části rozpracován. I když silnice bude krajským majetkem, vychází plán trasy z územního plánu Jaroměřic. Ten schválili tamní zastupitelé už před více než deseti lety. Byli mezi nimi i ti, kteří jsou nyní proti trase. „Souhlasím se Zdeňkem Říhou a jsem pro to, aby se územní plán změnil. Mysleli jsme si, že děláme něco dobrého pro lidi, ale teď vidíme, že ne všechno, co se tak může zdát, nakonec dobré je,“ sypal si popel na hlavu zastupitel Zdeněk Chroust.

Navíc někteří majitelé pozemků je nejsou ochotní prodat. Je mezi nimi i František Mansfeld, kterého by se stavba obchvatu dotkla nejvíce. Silnice má vést blízko jeho stále obývané chaty. „Neprodám. Co se mnou uděláte?“ ptal se.

Jan Hyliš až při několikáté odpovědi na stejnou otázku připustil, že poslední variantou je vyvlastnění. K tomu by ale došlo pouze v případě, pokud by odpor Františka Mansfelda byl mezi majiteli ojedinělý.

„Nesouhlas vůči obchvatu slyším až od března letošního roku. Dřív jsem žádnou námitku nezaznamenal,“ divil se místy ostré diskuzi starosta města Jaroslav Soukup (CSSD)

Předpokládané náklady na stavu se blíží k půl miliardě korun. Má jít o krajskou silnici dotovanou fondem Evropské unie. Projekt tlačí čas. Brusel musí žádost o dotaci obdržet nejpozději v prosinci příštího roku.

Plánovaná trasa obchvatu Jaroměřic nad Rokytnou.