VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Pravý Volkswagen Transporter má motor vzadu

Třebíč - Minule jsme si řekli něco o historii výroby populárního automobilu Volkswagen Brouk. Dnes plynule navážeme na jeho většího bratříčka, který obohatil nabídku automobilky v roce 1950. Jedná se o typ Transporter, užitkový automobil nebo minibus, postavený na základě již zmíněného Brouka.

2.9.2016
SDÍLEJ:

Volkswagen Transporter Foto: Jan Kotlík

Jeho první generace, zvaná také „ponorka", je dnes jedním z nejvyhledávanějších a také nejcennějších vozů značky Volkswagen. Ačkoliv zmíněný minibus byl poháněn motory jako jeho osobní bratříček, vzhledem k velikosti a hmotnosti byl výkon hodnocen jako dostačující. Typ T1 se ihned zpočátku vyráběl jako dodávka, otevřený valníček a minibus. Minibus se stal základem pro nejrůznější kempingové úpravy. Oblibu si malý bus získával především díky svému designu a provozní nenáročnosti. Nejvíce se však vryl do paměti historiků jako oblíbené vozidlo příslušníků hnutí Hippies. Děti květin používaly mikrobus VW jako ekologického přítele, jehož karoserii často zdobily květinovými motivy. Útroby mikrobusu pak poskytovaly dostatečný prostor pro nerušenou aplikaci různých „životabudičů" a k následné postupné detoxikaci.

V roce 1967 se představila druhá generace Transportera označovaná T2. Těšila se o něco větší karoserii mírně modernějších tvarů s bočními posuvnými dveřmi. O něco výkonnější motor mohl být poprvé kombinován i s automatickou převodovkou. Změn doznal také podvozek, který byl nyní stabilnější. Obliba busu prudce stoupala a spolu s ní i objem výroby. Množily se různé kempové variace, z nichž většina z důvodu úspory místa uvnitř měla rezervní kolo připevněno uprostřed přední masky.

Uvádí se, že přes 90 procent této produkce putovala do USA. Série T3 představená v roce 1979 byla posledním klasickým Transporterem s motorem vzadu. Karoserie opět trochu narostla a poněkud zhranatěla. Uživatelé ocenili větší vnitřní prostor, mimo jiné také díky níže uloženému motoru, a větší bezpečnost. Té věnovali konstruktéři velkou pozornost, především také proto, že na důležitém zámořském trhu Transporter musel plnit tamní přísné nárazové zkoušky tzv. crash-testy. Důležitou změnou byla postupná montáž motorů chlazených vodou. Na řadu přišly výkonnější benzínové motory s katalyzátory a především pro evropského zákazníka i černě kouřící dieselové agregáty. Novinkou byla také verze Syncro s pohonem všech čtyř kol. Úpravy pro kempování přímo sršely nápaditostí. Vrcholem byla např. zvýšená střecha, která po sejmutí a otočení o 180 stupňů sloužila jako člun!

A právě jednu z atraktivních variant tohoto posledního „opravdového" Transportéra můžeme potkat v Třebíči. Jedná se o exemplář vyrobený v roce 1988, který je poháněn vodou chlazeným plochým čtyřválcem o obsahu 2,1 litrů. Ten je spojen s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou. Jeho nynější majitel ho zakoupil jako úplně nového v Německu a dodnes si vozu patřičně cení. Transporter totiž v průběhu života přečkal svoji službu se ctí. Tento Transportér i dnes uspokojí jak svým vzhledem, tak i vnitřním prostorem a pohodlím. Ať už je řeč o decentním předním nebo zadním spojleru, širokých kolech z lehkých slitin, nebo o útulném interiéru, který v tomto případě obsahuje i integrovaný sklopný stolek. Čím nás ale tento bus opravdu mile překvapil, byly jeho jízdní vlastnosti a celkový komfort cestování. Transporter T3 se opravdu skvěle řídí, motor má dostatečnou sílu, odpružení je velice příjemné a celkové ovládání vozu je lehké, jisté a přesné. Po této zkušenosti jsme také zatoužili vlastnit tento více než zajímavý kousek kempingové historie…

Jan Kotlík

Pro seriál Klenoty třebíčských garáží hledáme majitele vozidel Dacia 1300, Zastava, Fiat Polski 125, Škoda Garde, Rapid a Škoda Favorit první série. Pokud uvedená vozidla vlastníte, nebo o nich víte, kontaktujte nás prosím na tel. čísle 604 664 719.

Autor: Redakce

2.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Opravené třebíčské hroby vojáků padlých v první světové válce.
16

OBRAZEM: Desky vojáků, kteří zemřeli v třebíčských lazaretech, září novotou

25! Tolik branek dohromady inkasovali ve svých utkáních 10. kola Národní ligy florbalisté Bystřice (v modrém) a žďárského Hipposu (v černém). Hráčům Bystřice nasázela třináct gólů Horní Suchá, jen o branku méně dostal Žďár v Telnici. Foto:

Ani bod! Florbalistům z Vysočiny se nevedlo

Vyhrál favorit. Pelhřimov se trápí dál

Pelhřimov, Moravské Budějovice – Derby Vysočiny mělo jednoznačný charakter. Dvě třetiny panovali ledu hosté z Moravských Budějovic.

Azylové domy bezdomovcům pomohou. Když budou chtít

Vysočina – Zima je pro bezdomovce i na Vysočině kritickým obdobím. Ti, kterým se nepodaří uchýlit do různých azylových domů, případně tam z vlastní vůle ani jít nechtějí, vyhledávají teplé kouty, kde se dá.

Čtvrtý blok jaderné elektrárny dosáhne plného výkonu

Dukovany – V Dukovanech jsou opět v provozu všechny čtyři bloky.

Mladý muž poškodil tankovací stojan

Třebíč - Policisté našli muže, který poškodil stojan na čerpací stanici v Třebíči. Jednu listopadovou neděli před jednou hodinou v noci na čerpací stanici na ulici Velkomeziříčská rukou rozbil ochranné sklo a počítadlo na stojanu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT